Kickstart werkt niet/geen vonk

Hobbyist

New Member
Hoi allemaal,

Ik heb een chinese scooter, benzhou capri 50, gy6 blok. Heeft het 3 jaar altijd gedaan met elektrische start maar de kickstart heeft nooit gewerkt.
Pas toch maar eens naar gekeken en de onderdelen in de carter zitten (volgensmij) goed gemonteerd.
Als ik de kickstart in trap voel ik dat hij aan grijpt en hoor zelfs een sissend geluid van het inspuiten van benzine. Maar hoe vaak ik ook trap, hard/zacht, hij geeft geen vonk om te ontbranden.

Met de elektrische start doet hij het perfect, met kickstart krijgt hij geen vonk.

Waar moet ik beginnen met mijn zoektocht naar het probleem?
 
Advertisement - register to remove this

En scooter loopt wel gewoon?
Dan waarschijnlijk niets met de stator aan de hand maar juist de CDI...deze werkt waarschijnlijk maar half en geeft geen / onvoldoende signaal naar de bobine.
 
Ja via elektrisch starten in 1x, loopt super. Maar met kickstart dus geen vonk en gaat niet aan.
Ik heb de oude originele cdi nog, zal het even testen met die erop. Anders krijg ik over +- 2 weken een nieuwe performance cdi.

Is er een manier om dit anders door te meten?
En scooter loopt wel gewoon?
Dan waarschijnlijk niets met de stator aan de hand maar juist de CDI...deze werkt waarschijnlijk maar half en geeft geen / onvoldoende signaal naar de bobine.
 
Persoonlijk denk ik niet dat er elektrisch iets scheelt.
De ontsteking maakt geen onderscheid of hij wordt gestart door de kick of elektrisch.
En elektrisch start hij prima en loopt verder ook goed.

In tegendeel bij scooters met een DC-CDI is het vaak omgekeerd, dat als er iets scheelt met de accu en/of spanningsregelaar, de scoot niet of minder goed start.

Ik denk persoonlijk direct aan 2 dingen:

1. het mechanisme van de kickstart grijpt toch minder goed aan dan TS denkt.
2. de pickupspoel staat te ver weg van het nokje op het vliegwiel waardoor deze onvoldoende impuls afgeeft als het toerental om te starten relatief laag is.
 
yep.

In onderstaand filmpje, waar ik al meermaals naar verwezen heb omdat hier heel goed wordt uitgelegd hoe je storing zoekt in de ontsteking van je scooter, zie je hoe je dit het beste doet, kijk rond 4:44 minuten, hier begint de uitleg.

 
Last edited:
2. de pickupspoel staat te ver weg van het nokje op het vliegwiel waardoor deze onvoldoende impuls afgeeft als het toerental om te starten relatief laag is.
Dat is idd een mogelijkheid...
Hoewel de spoelen volgens TS
Goede vonk produceert met motor draaiend. Zou verklaren dat de pickup afstand juist is.
Daarom toch aannemelijk dat de CDI maar deels zijn werk doet.

De mogelijkheid van een zwak kickstart mechanisme is ook zeker niet uit te sluiten.
 
Last edited:
Klopt inderdaad wat je zegt.
De redenatie hierachter is dat na mate het toerental hoger is, de pickupspoel meer spanning afgeeft.
Dus als de pickupspoel net iets meer staat dan de maximale afstand, de afgegeven spanningspulsen net onvoldoende zijn om de cdi aan te sturen.

Wanneer je dus met een niet helemaal in orde zijnde kickstarter probeert te starten zal deze pickupspoel een te lage spanning afgeven.
Bij het elektrisch starten is het toerental iets hoger en zou misschien net het verschil kunnen uitmaken om die drempelspanning van niet en wel de cdi aansturen te kunnen overschrijden.

Als eenmaal de ontsteking geweest is loopt het toerental naar het stationair toerental dat dan boven de drempelwaarde ligt en er niks meer aan de hand is en de ontsteking weer normaal werkt.

Dit alles is dus een theorie, of dit ook daadwerkelijk zo is moeten we afwachten totdat TS dit gecontroleerd en eventueel gecorrigeerd heeft.
 
Vrije dag vandaag, heb het aan de hand van dit filmpje gemeten. Ook de handleiding er even bijgepakt via de aangegeven website.

Kom als eerste geen aarde draad tegen dus er zit geen aarde aangesloten bij de connector, alleen een witte en gele. 2 van de 3 dus.

De pickup heeft een weerstand van 135 welke 80-160 mag zijn. Met het rondgooien is er een 0.3 vac welke voldoende moet zijn volgens het filmpje. Ook met een voelermaat 0,25mm gemeten, volgens het filmpje 1/10th of an inch, dus klopt volgensmij ook.

Via de andere aansluiting een weerstand van 475, volgens de handleiding mag deze tussen de 100 en 1000 liggen vindt dit erg ruim dus ik twijfel hier aan. Als ik hem rondgooi dan krijgt hij wel +-70 vac dus volgens het filmpje ook goed.
 
De waardes die je meet zien er op zich goed uit.

inderdaad de waardes die de Chinesen vaak aangeven zijn veelal nogal uiteenlopend maar dat vertelt die meneer ook in het filmpje, als ik me goed herinner.

Je spreekt over rondgooien, is dit met de elektrische start of met de kick?

Heb je geen slechte contacten gemeten/gevonden of zijn de connectoren en draden niet geoxideerd?

Heb je ook al eens wat vaker en langer gemeten terwijl je de kabelboom beweegt.
Een breuk in een draad kun je niet altijd zien en manifesteert zich pas soms als de betreffende draad bewogen wordt.
 
Je spreekt over rondgooien, is dit met de elektrische start of met de kick?

Heb je geen slechte contacten gemeten/gevonden of zijn de connectoren en draden niet geoxideerd?

Heb je ook al eens wat vaker en langer gemeten terwijl je de kabelboom beweegt.
met de elektrische start, dacht te horen dat meneer in het filmpje ook elektrische start gebruikte.
kan ik hetzelfde proberen te meten met de kickstart?

ik heb geen geoxideerde connectoren gezien en zag er nog prima uit, ook de draden zitten nog goed aan de stekkers.

ik heb niet aan de kabel geschud tijdens het testen, zal het binnenkort weer eens proberen en dan idd ook een beetje te schudden aan de kabel.
als ik het op dezelfde manier kan meten met de kickstart probeer ik dit ook meteen?
in iedergeval bedankt voor de hulp!
 
Back
Top