Kickstart rondsel rammelt soms...

Beste mensen,

Al enige tijd rammelt mijn kicksart rondsel soms tijdens het rijden. Dit is soms een onregelmatig getik. Gisteren heb ik mijn gehele kickstart mechanisme vernieuwd. Dus alle onderdelen die hieronder zijn weergegeven op de foto's.

Maar nu rammelt het nog steeds soms. Het komt 100% zeker door het kleine kickstart rondsel in de carterkap dat een beetje axiale speling heeft wanneer deze geheel is teruggetrokken. Daardoor schamt die net het kickstart rondsel op de krukas. Vooral als ik met de scooter stil sta, en scheef naar rechts leun met de scooter en gas geef om toeren te maken. Dan hoor je het heel erg. De kickstart rondsels tussen carterkap en krukas raken elkaar dus.

Ik heb nu al meerdere kickstart rondsels uitgeprobeerd. Nu heb ik hier 3 stuks liggen; Motoforce, Power1, en een echte Minarelli. De Motoforce en Power1 zitten erg los op het asje in de carterkap (radiale speling) wat ook dat rammelen erg bevorderd. Maar het standaard Minarelli rondsel past perfect, dus geen radiale speling op dat asje. Maar de schuine tanden (van alle 3 de rondsels), samen met het grote tandwiel van de kickstart as hebben teveel axiale speling. Ik heb trouwens de vario minimaal geshimt en een pakking tussen het kickstartdeksel.

Komt dit probleem vaker voor bij Minarelli? Hoe is dit op te lossen? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen want ik vind het erg vervelend.

Bedankt!






 
Advertisement - register to remove this

Jammer dat ik hier niks geen reactie gehad heb. Dit is volgens mij echt wel een veelvoorkomend Minarelli kwaaltje.


Vandaag nog eens wat geïmproviseerd;

Naar mijn idee vond ik dit rondselveertje teveel speling hebben (tussen het houdertje in de carterkap) wat ook een grotere totale speling van het rondsel bevorderde. Ik snap niet dat zo'n veer te klein is gemaakt zodat die speling optreed.

Ik heb een dikke (stevige 6mm) muurplug een klein stukje afgeknipt tot precies passend op het kickstartrondsel veertje. Deze is strak vastgezet met een beetje ijzerdraad en een goede tie-wrap (zie afbeelding).

De veer zit nu mooi licht klemmend tussen het houdertje in de carterkap. Als het rondsel nou ingeschoven staat, heeft deze niks geen speling meer! Kicken gaat mooi spoepel en komt goed terug. Deze muurpluggen zijn van goed kunststof (Nylon). Dit heeft goede slijtvaste glij-eigenschappen.

Nu kijken voor hoelang deze oplossing gaat werken.




 
Misschien een minarelli kwaaltje.
Ik heb dit ook dat gerammel al is het bij mij maar heels soms en hoor je het amper.
Bij een wat oudere carter kap had ik hier totaal geen last van.
Is gewoon slijtage niks tegen te doen of je moet het goed smeren.
 
Back
Top