(kick)starter loopt vast

VivaSportlineOZ

New Member
Hallo mensen,
Ik heb een vivacity silversport uit 2005 gekocht met 16/17000 kilometer die ongeveer anderhalf jaar heeft stilgestaan. ik wou kijken op de scooter loopt en dat doet ie, alleen starten gaat moeizaam omdat de kickstarter vast komt te zitten (kan niet meer naar beneden kicken) en met de elektrische start kan hij wel rondgaan, maar als de kickstarter vast zit dan gaan de startmotor niet meer rond en hoor ik een gezoem. Als de kickstarter vast zit en ik wacht een paar seconden dan kan ik weer proberen te kicken en kan het zijn dat hij weer los is. Weet iemand hier iets meer over? is het gewoon de kickstart of kan hier meer achter zitten? Alles is standaard aan de scooter, heb al geprobeerd het starterrondsel te verwijderen en dan starten omdat ik dacht dat die niet goed meer was, maar dat was het probleem niet.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Of de as klemt in de carterdekseldeksel, beetje schoonmaken en lichtjes smeren doet vaak wonderen.
Het kan trouwens geen kwaad alles eens goed schoon en stofvrij te maken binnenin de carterkap want het slijtagestof van de v-snaar en koppelingsschoenen gaat overal tussen zitten.
Een verfborstel is hier handig bij.
Zit de veer nog op z'n plaats en is deze nog heel?
Geen tanden uit kickstartronsel.
Klemveertje kickstartronsel in orde en op z'n plaats.

Kijk eens naar onderstaand YT-filmpje dan zie je wat er zoal mis kan zijn.
Ik moet wel zeggen dat in dit filmpje deze carterkap van binnen erg vies is, ik zou deze zeker even hebben schoongemaakt voor hermontage.

 
Tanden van je kickstartas al nagekeken? Waarschijnlijk paar afgebroken en dan met kicken zit ie telkens vast op zo'n gebroken tand
Ja, had ik al nagekeken met mijn vader. We zagen allebei dat er geen tanden waren afgebroken.
Post automatically merged:

Of de as klemt in de carterdekseldeksel, beetje schoonmaken en lichtjes smeren doet vaak wonderen.
Het kan trouwens geen kwaad alles eens goed schoon en stofvrij te maken binnenin de carterkap want het slijtagestof van de v-snaar en koppelingsschoenen gaat overal tussen zitten.
Een verfborstel is hier handig bij.
Zit de veer nog op z'n plaats en is deze nog heel?
Geen tanden uit kickstartronsel.
Klemveertje kickstartronsel in orde en op z'n plaats.

Kijk eens naar onderstaand YT-filmpje dan zie je wat er zoal mis kan zijn.
Ik moet wel zeggen dat in dit filmpje deze carterkap van binnen erg vies is, ik zou deze zeker even hebben schoongemaakt voor hermontage.

Alles zag er heel uit, ik kon ook niet zien of er iets miste maar het was wel vies dus schoonmaken zal ik zeker even doen.
 
ik heb laatst wel gezien dat er wat slijtage aan het "eerste" tandje van m'n kickstartrondsel was en heb dat op z'n Afrikaans* opgelost: rondsel halve slag draaien zodat er weer een vers tandje "eerst" pakt. met kicken altijd eerst "aandrukken" en dan pas doortrappen, niet meteen lomp schoppen! (net als aantrekken van buitenboordmotor, kettingzaag, aggregaat enz.)
*doen ze zelfs met starterkrans op vliegwiel van auto/vrachtwagen omdat die motoren altijd op hetzelfde punt stoppen en dus ook weer daar moeten starten: starterkrans heet stoken, zet ie uit, 1/6 of 1/8 slag draaien en weer laten krimpen!
 
Last edited:
En zit de pakking tussen de carter en het deksel er in , als dit al moet , anders is de afstand tussen rondsel en meenemer te klein , en gaat de boel klemmen.
De pakking zit er niet tussen, maar ik heb nog eenzelfde scooter waar ook geen pakking tussen zit en daar doet alles het perfect.
Post automatically merged:

ik heb laatst wel gezien dat er wat slijtage aan het "eerste" tandje van m'n kickstartrondsel was en heb dat op z'n Afrikaans* opgelost: rondsel halve slag draaien zodat er weer een vers tandje "eerst" pakt. met kicken altijd eerst "aandrukken" en dan pas doortrappen, niet meteen lomp schoppen! (net als aantrekken van buitenboordmotor, kettingzaag, aggregaat enz.)
*doen ze zelfs met starterkrans op vliegwiel van auto/vrachtwagen omdat die motoren altijd op hetzelfde punt stoppen en dus ook weer daar moeten starten: starterkrans heet stoken, zet ie uit, 1/6 of 1/8 slag draaien en weer laten krimpen!
Het is het proberen waard.
 
De pakking zit er niet tussen, maar ik heb nog eenzelfde scooter waar ook geen pakking tussen zit en daar doet alles het perfect.
Post automatically merged:


Het is het proberen waard.
de boutjes gaan mèt een aanslag dóór de pakking heen, dus de afstand blijft als het goed is gelijk. (anders zou je het aanhaalmoment ook héél nauwkeurig moeten aanhouden om de pakking de juiste indrukking te geven. zonder pakking heb je dus rondom een kier van een halve tot een hele mm waar vuil door naar binnen (maar ook naar buiten) kan.
 
Back
Top