Kentekenverlichting boete?

Jan70

Member
Op mijn orbit 2 (2011) mist een plastic kapje (weet de naam niet) waarmee het lampje van de kentekenverlichting op de kentekenplaat wordt gericht.
het lampje zit er nog wel en doet het ook. is nu beetje weggemoffeld in het achterspatboard.

Ik las dat het geen verplicht onderdeel is. maar geldt net als met richtingaanwijzers dat wanneer ze er zijn, ze ook moeten werken? en is dit een risico op boete?
 
Advertisement - register to remove this

In beide situaties krijgt men geen boete v.w.b. het ontbreken van onderdelen.
Kentekenverlichting voeren is in NL niet verplicht, maar wel toegestaan.
Dit is idem aan de richtingaanwijzers, 2 ambergele richtingaanwijzers (links & rechts) is toegestaan, echter weer niet verplicht maar dan moet men wel het vingertje uitsteken als men ergens afslaat.
 
De situatie ligt nu denk iets genuanceerder omdat het lampje er wel zit en ook zichtbaar is vanaf de achterkant maar niet op het kenteken schijnt.
richting aanwijzers mogen ontbreken en zijn niet verplicht, tenzij ze er op zitten, dan moet het wel werken. of interpreteer ik de regels verkeerd?

p.s kan het lampje er dan beter uittrekken denk ik
 
In dat geval kan men beter het lampje verwijderen of op zoek gaan naar een lichtverdeler-kapje v.w.b. de kentekenplaat.....
Richtingaanwijzers zijn sowieso niet verplicht, laat men echter een scooter keuren v.w.b. een kenteken dient deze verlichting wel te werken. Of dat iets uitmaakt ben ik niet zeker van...., keurmeesters verschillen nog al eens wat dat betreft.

Voor meer info, zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderw...chting-en-reflectie-op-mijn-bromfiets-brommer
 
Last edited:
Floris, ik snap jouw laatste post niet helemaal?

'laat men echter een scooter keuren v.w.b. een kenteken dient deze verlichting wel te werken'
 
Het is toegestaan als het deugdelijk is. Zit dat kapje er niet op, dan schijnt het wit naar de weggebruikers achter je, wat weer verwarrend kan werken. Derhalve zal dat afkeur/boete kunnen opleveren. Dus of het lampje even eruit halen, of zorgen dat het kapje erover zit en het netjes de kentekenplaat verlicht.
 
okay duidelijk misschien tijdelijk stukje tape eroverheen of is dat te prutserig? zal ff kijken hoe dat lampje er in zit, kon het niet zo snel zien, die units kosten 40 euro heb ik me laten vertellen ,
 
Tape is een tijdelijke fix.. Achteraf is het beter om het toch te vervangen.. Wetend dat een boete ook geld kost.
Wellicht kan je eens proberen om het 2ehandse aan te komen.. (mits het geld zou schelen) anders ben je beter af om een nieuwe te kopen..
 
Bedankt voor de link.. Toen ik de draad volgde leek hij wat dieper de scooter in te gaan. Ik heb hem even afgepakt met tape on de kleur van het spatboard.. Het licht is nu onzichtbaar.
 
Back
Top