Keeway verlichting

Keewayspeed

New Member
Dag iedereen
ik heb een keeway focus alleen de verlichting doet het niet ik heb de stator vervangen want ik had geen stroom maar nou heb ik geen verlichting ik heb wel knipperlichten en een rem licht ik heb alles bekeken door gemeten maar ik weet niet waar het weg komt kant iemand mij helpen!
 
Advertisement - register to remove this

De oude Focus maakt nog gebruik van een oud type bekabeling en AC stator en CDI i.c.m. een zgn. lichtweerstand.
Het voor & achterlicht krijgt pas voeding als de motor loopt.
Het is een extra beveiliging buiten de zekering om. Deze weerstand zorgt ervoor dat de spanning niet te veel oploopt en de reststroom voldoende wordt afgevoerd naar massa/aarde als de (hoofd) lichtschakelaar op uit staat.
Als het porseleinen blokje gebroken is moet je deze vervangen.. Heeft ook maar 2 aansluitingen wat het wat makkelijker maakt.

Via de stuurschakelaars zet je de verlichting aan, op zowel normaal (dim) licht en grootlicht, hierbij gaat ook het achterlicht branden. De knipperlichten, remlicht, startmotor en claxon gaan via de 12V accu alsmede wat dashboard verlichting en brandstof en oliesensor.

Als het voor & achterlicht niet meewerkt, lamp(en) zelf controleren, let o.a. op gebroken spiraaltjes.
Daarna de fitting(en) en schakelaar(s) checken.
Door de multimeter erbij te houden moet je al gauw het probleem tegen komen is mijn ervaring.
 
De oude Focus maakt nog gebruik van een oud type bekabeling en AC stator en CDI i.c.m. een zgn. lichtweerstand.
Het voor & achterlicht krijgt pas voeding als de motor loopt.
Het is een extra beveiliging buiten de zekering om. Deze weerstand zorgt ervoor dat de spanning niet te veel oploopt en de reststroom voldoende wordt afgevoerd naar massa/aarde als de (hoofd) lichtschakelaar op uit staat.
Als het porseleinen blokje gebroken is moet je deze vervangen.. Heeft ook maar 2 aansluitingen wat het wat makkelijker maakt.

Via de stuurschakelaars zet je de verlichting aan, op zowel normaal (dim) licht en grootlicht, hierbij gaat ook het achterlicht branden. De knipperlichten, remlicht, startmotor en claxon gaan via de 12V accu alsmede wat dashboard verlichting en brandstof en oliesensor.

Als het voor & achterlicht niet meewerkt, lamp(en) zelf controleren, let o.a. op gebroken spiraaltjes.
Daarna de fitting(en) en schakelaar(s) checken.
Door de multimeter erbij te houden moet je al gauw het probleem tegen komen is mijn ervaring.
Beste floris ik heb nu een kabeltje getrokken van de plus naar mijn bediening nu heb ik wel verlichting het probleem nu Is dat hij mijn accu leeg vreet
 
het probleem nu Is dat hij mijn accu leeg vreet
Dat is logisch.
Zoals Floris al schreef, je verlichting (voor- & achterlicht) werkt niet via de accu maar krijgt z'n stroom gelijk vanaf de stator.
Jij hebt nu een belasting van ongeveer 40 Watt verplaatst van naar de accuzijde.
MAW de accu wordt met een extra 3,3 A belast en de spanningsregelaar, als die uberhaupt werkt, houdt dit niet bij et laden.
Ik zei als deze uberhaupt werkt want de inputspanning voor deze spanningsregelaar komt ook direct vanaf de stator en is deels hetzelfde circuit als je verlichting.

Dus zaak is om te achterhalen waarom er bij je lichtschakelaar deze spanning niet aan komt!

Volgens mij is deze draad bij Keeway groen/rood van kleur en loopt van je stator naar je lichtschakelaar.
 

Attachments

  • keeway_focus_matrix_electrical_diagram.pdf
    122.9 KB · Views: 7
Last edited:
Dag sparky het is inderdaad groen /rood die maar de licht schakelaar loopt maat als ik er een meter op doe met een geluidje de ene kant op het draadje en de andere op de stator dan luid hij maar als ik hem aansluit op de bediening (stator is al vervangen) dan heb ik geen verlichting als de motor draait maar met de accu heb ik wel verlichting en als ik een test lamp aan sluit op de stator heb ik geen verlichting via de test lamp maar als ik hem los haal terwijl de motor draait heb ik wel verlichting..... ik ben niet heel erg goed met kabelbomen of electronic....
Misschien weet u wat ik hier mee aan moet
 
Heb je een nieuwe stator gemonteerd , anders even doormeten , in de resources staat er een how to van Bulldog . Ook nieuw kan een defect hebben
 
als ik een test lamp aan sluit op de stator heb ik geen verlichting via de test lamp maar als ik hem los haal terwijl de motor draait heb ik wel verlichting.....
Dit snap ik niet helemaal vooral dit achter het woordje "maar".
ik heb nu een kabeltje getrokken van de plus naar mijn bediening nu heb ik wel verlichting
Ik ga er even van uit dat je dit tijdelijk kabeltje hebt verwijderd bij het meten.
Verder, als je met draaiende motor met je testlampje meet tussen een blank stukje ijzer van het blok en de rood/groene draad bij de stator connector, moet je lampje oplichten.
Ook moet het testlampje branden als je meet tussen min-pool van de accu en de rood/groene draad bij de stator connector.

Brandt je lampje niet kunnen er twee dingen aan de hand zijn:
  1. Er komt geen spanning uit de stator.
  2. Er zit een kortsluiting in je elektrische choke of in je verlichting of spanningsregelaar.
Indien puntje 2 van toepassing, probeer eens of het testlampje wel gaat branden bij het lostrekken van de connectoren van onder punt 2 genoemde onderdelen. (voor de verlichting het beste bij de aan-/ uitschakelaar.
Blijft het lampje uit dan is puntje 1 van toepassing en moet je kijken waarom er geen spanning uit de stator komt.
 
Back
Top