De oude Focus maakt nog gebruik van een oud type bekabeling en AC stator en CDI i.c.m. een zgn. lichtweerstand.
Het voor & achterlicht krijgt pas voeding als de motor loopt.
Het is een extra beveiliging buiten de zekering om. Deze weerstand zorgt ervoor dat de spanning niet te veel oploopt en de reststroom voldoende wordt afgevoerd naar massa/aarde als de (hoofd) lichtschakelaar op uit staat.
Als het porseleinen blokje gebroken is moet je deze vervangen.. Heeft ook maar 2 aansluitingen wat het wat makkelijker maakt.
Via de stuurschakelaars zet je de verlichting aan, op zowel normaal (dim) licht en grootlicht, hierbij gaat ook het achterlicht branden. De knipperlichten, remlicht, startmotor en claxon gaan via de 12V accu alsmede wat dashboard verlichting en brandstof en oliesensor.
Als het voor & achterlicht niet meewerkt, lamp(en) zelf controleren, let o.a. op gebroken spiraaltjes.
Daarna de fitting(en) en schakelaar(s) checken.
Door de multimeter erbij te houden moet je al gauw het probleem tegen komen is mijn ervaring.