Keeway F-act EVO 50 4 takt??

Floris van bommelstijn

Boris the blade, A.K.A. Scooterpimp
Beste forum-leden....

Heb hier een scooter staan van kennissen die ik na moet kijken en een complete beurt moet geven.
Nou is dat niet zo'n groot probleem, echter had ik een tweetakt scooter verwacht.

Waarom? De Keeway F-act EVO 3 heeft toch echt een 2 takt motor onder de kap.
Onder deze EVO zit echter een 4 takt motorblok met de code: QJ137QMB.

Het motorblok lijkt heel erg op het (nieuwe) Sym motorblok!?

Heb ik hier te maken met een ''fata morgana'' of is deze werkelijk uitgebracht als een 4 takt.
Kan er niet veel over vinden..., zelfs bij Keeway niet.

Iemand die wat licht op de zaak kan doen schijnen is erg welkom....
 
Advertisement - register to remove this

Yep, dat weet ik.....
Echter is deze anders, maar de opbouw van het blok en dan met name de kop/kleppendeksel is vrijwel identiek aan het motorblok van Sym.

Het is wel een 4T-2V maar de Chinezen hanteren meestal 139QMA en/of B.
Sym is 137QMA voor zover ik weet...

QJ kan ik ook niet echt plaatsen wat dat betreft.
Q doet denken aan Qingqi maar J weer aan Jinlun wat nogal vreemd overkomt.

Ik ga zelf ook nog even verder graven want dit kan natuurlijk niet...
Thanks voor de reply ;)
 
Floris,

ik vond toch een 4-takt 2v, een nieuwer model blijkbaar.
De oudere modellen zijn inderdaad allemaal 2-takt versies.

:cool: Sparky....

Ben zelf ook nog op zoek geweest maar bar weinig gevonden.
Heb nog even contact gehad met de eigenaar en deze scooter blijkt van z'n kleindochter te zijn.
Echter is zij met haar vader & moeder in 2010 verhuist (geëmigreerd) naar Canada.

Zij heeft de scooter nieuw aangeschaft in 2013 (toch niet echt een nieuw model) voor studie & woonwerk verkeer.
Lang verhaal kort: nu is ze dus weer in Nederland en heeft deze scoot ingevoerd.

Na nog wat onderzoek kwam ik erachter dat het voertuig gefabriceerd wordt door de Quinjiang groep welke eigenaar is van Keeway :rolleyes: duhh. Had ik kunnen weten achteraf gezien. QJ is dan wel logisch...
Wat wel vreemd doet overkomen is dat Keeway dit model met een 4 takt motor alleen in de UK & Canada heeft uitgebracht en niet in Nederland. Hier kregen we de 2 takt versies terwijl alles wordt omgeruild voor 4 takt scooters.
 
Last edited:
Floris said:
nu is ze dus weer in Nederland en heeft deze scoot ingevoerd.

Dit verklaart in ieder geval waarom ik deze viertakt vond op een Engelse website.
De Website is waarschijnlijk ook niet gemaakt door een native Brit want ik zag gelijk al een spelfout.

USABALE TANK VOLUME bestaat niet in het Engels.
 
Lol ouwe....

Jah, had ook al het e.e.a. gevonden......

Maar goed, kwam er ook achter dat dit type/model wel degelijk in europees verband is uitgebracht.
O.a. in Frankrijk, Polen, Spanje, Finland etcetera.

Maar goed, nu nog de rest....
Heb wel inmiddels een manual gevonden op een buitenlandse site.

http://www.49ccscoot.com/manuals/Fact50_4T_Maintenance_Manual.pdf

Ga dit eerst even op het gemakkie onderzoeken/doorlezen voordat ik m'n bevindingen post.

Uiteraard is extra info van de members welkom in deze...., dus als men wat weet!
Post het dan gewoon...., ik ga er zelf mee aan de slag en zal steeds een update toevoegen.
Want dit is net als de wijlen Jacques-Yves Cousteau....
We go, explore and finish or we all go down..haha
 
Last edited:
Ik ben zondag & hedenmiddag nog even bezig geweest aan de Keeway.
Niet echt spectaculair maar ben begonnen met eerst alle vloeistoffen te vervangen voor wat frisse.

Dus motor & transmissieolie....
Niet heel veel aan de hand maar transmissieolie was wel aan vervanging toe.

Daarna de carburateur en toebehoren los gehaald en geheel schoongemaakt.
Ook hier geen verrassingen maar er zat wel wat brandstofresidu in de vlotterkamer.
(komt van een iets te lange stilstand vermoed ik)

De dealer die deze scoot onderhouden heeft is goed bezig geweest iig.
Daarna het secundaire spul losgehaald en spul schoongemaakt.
Alle leidingen en aansluitingen/filters gecontroleerd op evt afwijkingen maar ook hier alles prima.
Carter ontluchting en membraan ook brandschoon na controle.

Ding heeft ook nog maar 1.800 km gereden dus versleten onderdelen hoef ik niet te zoeken of vervangen.
Vario en rollen, v-snaar & koppeling ook nog als nieuw... wordt steeds makkelijker haha.

Enige wat ik nog moet doen is de klepspeling....
Maar ik heb alleen een standaard voelermaat setje en hiermee kan ik niet de kleppen stellen.
Althans, ik kom er gewoon niet bij..., heb waarschijnlijk een ander setje nodig die wat haakser staat.

Maar goed, al met al ziet dat ding er best fatsoenlijk uit voor een bijna 5 jaar oud werkpaard.
(wel nog even een nieuwe accu plaatsen want de oude is volledig uitgeput)

Ooh, en nog even dit: die manual die ik gepost heb lijkt erg op een knip & plak projectje...
2 & 4 takt info loopt gewoon door elkaar?! Zou die native Brit hier ook wat mee te maken hebben? :p
 
Last edited:
Gisteren eindelijk tijd gehad om de klus af te maken....
Moest idd ander setje hebben dan de reguliere voelermaten die ik gewend ben.

bgs3184.jpg


Setje was maar € 5,00 dus dat is lekker goedkoop en altijd handig om in de gereedschap kist te hebben.
Klepspeling gezet op 0.05 in en 0.10 uit wat vrij standaard is bij dit type 4 takjes.
Motor start perfect, zowel warm als koud en rijdt verder heel behoorlijk moet ik zeggen.
Met de nieuwe accu doet alles het weer naar behoren en deze wordt ook voldoende bijgeladen
Oude accu haperde nogal en was ook van een slechte soort...
Nieuwe is een gel accu die makkelijk weer 5 jaar meekan.
 
Back
Top