keering vervangen, blok open?

Advertisement - register to remove this

Als je het buisje voor de kvs slang voor gekoelde kvs (dat je carter binnenkomt) eraf haalt... kan je met een dopje 8 het fannetje van het asje van je waterpomp eraf draaien. (tegengesteld schroefdraad btw)

Dan kan je het asje incl lagertjes uit het carter trekken. Die lagertjes zullen trouwens ws goed vast zitten.

Als je het asje + lagertjes eruit hebt gehaald, kan je je keerring eruit peuteren. Dat is ff een vervelende klus, misschien kan je zelf een handig stukje gereedschap ervoor fabriceren... een klein, stevig gebogen stukje staaldraad ofzo. Wees eens creatief :+

Vanaf de buitenkant (variokant dus) nieuwe keerring erin zetten, ingevet dus wel. Nieuw asje + lagertjes erin zetten, en het fannetje weer erop schroeven. Het enige dat dus in je carter blijft zitten is het fannetje dat je kvs rondpompt. Deze hoeft in principe niet vervangen te worden, groot voordeel is dus wel dat je je carter niet hoeft te splitsen.
 
Als je het buisje voor de kvs slang voor gekoelde kvs (dat je carter binnenkomt) eraf haalt... kan je met een dopje 8 het fannetje van het asje van je waterpomp eraf draaien. (tegengesteld schroefdraad btw)

Dan kan je het asje incl lagertjes uit het carter trekken. Die lagertjes zullen trouwens ws goed vast zitten.

Als je het asje + lagertjes eruit hebt gehaald, kan je je keerring eruit peuteren. Dat is ff een vervelende klus, misschien kan je zelf een handig stukje gereedschap ervoor fabriceren... een klein, stevig gebogen stukje staaldraad ofzo. Wees eens creatief :+

Vanaf de buitenkant (variokant dus) nieuwe keerring erin zetten, ingevet dus wel. Nieuw asje + lagertjes erin zetten, en het fannetje weer erop schroeven. Het enige dat dus in je carter blijft zitten is het fannetje dat je kvs rondpompt. Deze hoeft in principe niet vervangen te worden, groot voordeel is dus wel dat je je carter niet hoeft te splitsen.

9||6 als je dat lukt ben je de eerste die ik ken die et kan:W
 
9||6 als je dat lukt ben je de eerste die ik ken die et kan:W

Mij lukt het wel...
+ het is 10x sneller dan je blok open halen. En je hoeft niet weer je krukaslagers en keerringen te vervangen. Best zonde als die nog gewoon goed zijn natuurlijk.

Het heeft zo zijn voordelen om het te doen op de manier zoals ik hem hierboven heb uitgelegd... Wat je doet moet je zelf weten natuurlijk +pippi+ tis maar een tip.
 
Zoals japer beschrijft moet het idd kunnen lukken.
Persoonlijk zou ik het blok gewoon open halen mocht het zo zijn dat de waterpomp keering lek is.
Gelijk alles even na lopen.

Mocht het zo zijn dat de keering niet lekt , zou ik m lekker laten zitten.
Ookal zit ie er al 200 jaar in.

(let idd even goed op met het los halen van het schoepen radje. rechtsomdraaien is los )
 
Ik vind het altijd een KUT klus om dat ding te vervangen. Je kan hem ook niet van de buitenkant naar binnen duwen, moet echt van binnenuit (variokant), eerste 4 keer gaat het altijd scheef bij mij.

Als die niet zo hevig lekt, zou ik hem volspuiten met vloeibare pakking, wel eerst ff water eruit laten lopen en drogen.

Dat verhaal over krukas+keerringen vervangen wanneer je blok splitst is iemand heel erg rijk van geworden, want dat gaat echt nergens over.
 
Dat verhaal over krukas+keerringen vervangen wanneer je blok splitst is iemand heel erg rijk van geworden, want dat gaat echt nergens over.

Ligt er wel aan hoe je het blok uit elkaar haalt. Wanneer ik ze toch moet vervangen tik ik het blok los zonder verwarmen.

Anders gewoon goed verhitten zodat je de carterhelften zo van elkaar kunt pakken. Dan is er niks aan de hand met je lagers en kun je ze wel weer gebruiken.
 
Ik geloof best dat het kan zonder de carters te splitsen, maar heb er nooit echt over nagedacht (vandaar mijn eerste reactie). Of je het splitst of je doet het via jaspers manier. Beide kan, wat het fijnste/makkelijkste is dat laat ik aan de desbetreffende monteur over :p Zelf zou ik het carter splitsen. Ik reviseer sowieso het hele blok voordat ik er op ga rijden, maar als ik het bij een ander zou moeten doen zou ik iid de makkelijkste weg nemen

gr
 
als je overigens de carters warm maakt blijven de lagers op de krukas zitten, zoals ze erin zaten , dus kun je alles netjes uit elkaar halen , daarna weer in elkaar zetten door het geheel weer warm te maken , dan hoef je dus niet de krukaslagers te vervangen als ze nog perfect zijn , een nieuw lager zet je er ook warm in dus dat maakt geen verschil. wel zou ik dan de keerringen vervangen omdat deze door de warmte hard worden.
 
Back
Top