Kappen vervangen moeilijk werk?

Status
Not open for further replies.

daandenboon

Well-Known Member
Hallo,
ik heb paar maandje terug een scooter gekocht (viva city)
de kleuren bevallen me niet echt en wilde daarom een ander kappenset kopen (gewoon zwart)...
nu word ik bij ons een scooterzaak in de buurt, naar mijn mening flink genaaid, kijkend naar de prijs 350 totaal.. terwijl ik de kappenset + nieuw buddyseat voor 150 euro kan kopen! ( 200 euro eroplaten zetten..)
Nu was mijn vraag is het vervangen van kappen lastig of is het een kwestie van schroefjes losdraaien, kap eraf, kap erop, schroef vastmaken.
ik ben van mezelf niet erg technisch in handwerk maar ik kan wel iets. daarnaast moet ik wel vermelden dat ik geen verstand heb van motorisch gebied ( wat scooters betreft).
Oo en nog iets ik kan me scooter niet ergens aan het plafon ophangen voor de onderkap, wordt dit een probleem?
Kortom, verstandig ja of nee?
p.s. ik heb er in de meivakantie alle tijd voor, dat zal het probleem niet zijn
EDIT: ik was wat vergeten, namelijk de buddyseat, dit schijnt met veel nietjes en gedoe te moeten gebeuren, is dat waar, is het lastig?

groet
 
Advertisement - register to remove this

Kappen kan je wel zelf vervangen howr,

De meeste kappen zitten met torx vast bij peugeot,
Dus de goede torx sleutel halen als je die nog niet had
 
Kappenset vervangen kan je prima zelf doen, gewoon goed kijken wat je doet en rustig de tijd voor nemen, schroefjes gelijk bij de juiste gaten van de nieuwe kappen neerleggen of fotos maken hoe het zat enzo.

Als je een compleet nieuwe buddyzit (met of zonder bak maakt niet uit) erop zet hoef je niets te nieten, dat is alleen als je zelf een nieuwe overtrek over je zadel wil maken.
 
echter moet je bij peugeot maar ook bij andere scooters wel zorgen dat de kappen goed in elkaar en uit elkaar gaan , dat is soms tricky . vooral de voorkap van een viva moet je heel voorzichtig los pakken en weer vastzetten..

opzich is het niet het moeilijkste werk , maar @ viva moet je wel je voorwiel en voorspatbord eraf halen , 200 euro is zeker wel genoeg , maar in uren komt het wel in de buurt..

echter is 150 euro voor een kappenset EN nieuwe buddyseat niet duur , dus uiteindelijk zou het wel kunnen ..
 
Die kappenset kan je prima zelf doen! en de buddyhoes is wel een graf karwei, daar moet je wel met 2 man tegelijk aan werken! *D
 
Die kappenset kan je prima zelf doen! en de buddyhoes is wel een graf karwei, daar moet je wel met 2 man tegelijk aan werken! *D

wat is dat voor onzin..??

een buddydek kun je prima in je 1tje erop zetten , je moet alleen weten hoe zoiets moet er en veel geduld voor hebben en de juiste tools..

een kappenset vervangen kan prima ja , mits je weet waar je op moet letten , bij een peugeot viva city moet je wel goed weten wat je doet anders knappen er dingen af!!

verder moet je wel verschillende maten torx schroevendraaiers hebben...
 
Dankjulliewel voor de reactie's,
ik heb in mijn verhaal een buddyseat verteld, maar het is ene nieuwe overtrek (er zit nu een stuk blauw tussen, wat je vaker ziet bij viva's)
De gereedschappen heb ik,
maar moet ik mijn voorwiel erafhalen?
Ik heb namelijk even gekeken hoe alles in elkaar zit. Alles is makkelijk te vinden en los te maken, ( en niet alles zijn torxjes, maar dat terzijde)
het enige probleem is idd het voorspatboord. vlak boven mijn wiel zitten die torxen.
als ik mijn voorwiel eraf moet halen,
is dit moeilijk en zorgt dit voor extra problemem?
 
voorwiel MOET eraf wil je de kappen vervangen , mja , voorspatbord moet er toch af ,en die moet je vanaf de onderkant los draaien , waar dus normaal gesproken het wiel zit..
 
ja ik heb het gezien, voorwiel moet eraf.
is dit moeilijk?
ik heb even alles bekeken, het moet goed te doen zijn,
bedankt voor de hulp
ik laat het weten of t gelukt is!
 
Voorwiel eraf halen is niet moeilijk. Gewoon de moer op de as losdraaien, km teller ding losdraaien, as eruit trekken, wiel eruit pakken.

Grootste bus die eruit valt moet je in het gat stoppen bij de remschijf, de kleine bus gaat bij de km teller.
 
Wel zorgen dat je voorvork dan al op iets stevigs rust of dat je je scooter aan je stuur ophangt (aangezien je stuurkappen toch al eraf zijn als het goed is)
 
waar je mss niet aan denkt, die mensen daar , krijgen een dikke 35euro per uur, dus om dingen te laten doen die veel tijd in beslag nemen, die je netzo goed zelf kan, is zonde, 200 / 35 is net geen 6u dan, dat is niet helemaal overdreven mits je ook het voorwiel er af moet, zo als ik hier lees
 
Echter blijkt in de praktijk dat als je het zelf doet, zonder ooit maar 1 kap van een scooter te hebben vervangen, dat je het nog sneller kan dan die lui.

Zie het maar als bij de tandarts, overigens ook een witte borden crimineel net zoals de bromboer..

Verdoving kost je 40 euro, ooh hij werkt niet, nog maar 1.
Foto'tje maken, 30 euro, en je moet er natuurlijk wel twee maken om alles goed te zien.
Dan ziet ze ook nog een vuiltje tussen je tanden waarna ze alles maar even na kijkt en je ook weer 20 min verder bent.
En aangezien het 12.50 per 10 minuten is, loopt dat aardig op.

Zelfde dus voor een bromboer, die gaat gewoon even een patatje halen en een peukie roken hoor.
Klant die een vraag heeft waarmee hij 15 min staat te lullen.
En vervolgens gaat de telefoon ook nog is.
Dan vraagt de chef of je even de werkplaats aan wilt vegen, en dan pas mag je verder met die scooter.
Inmiddels in totaal wel een uur verder, en jij maar betalen.

Ik adviseer ook altijd iedereen om het gewoon lekker zelf te proberen.
Zorgen dat de scooter nog wel rijd, mocht het niet lukken kun je hem altijd nog wegbrengen.
En als je echt denkt dat gaat mij niet lukken, niet aan beginnen.

Maar kappen vervangen is veelal geduld, en goed kijken hoe het zit.
 
Als het alleen om de kleur gaat, is een likkie verf dan niet genoeg?

Of ik scoor een "of je stopt de stekker erin punt", of een "thùh".

ps loopt in papieren nogal lees ik, dacht dat met 5 pleuries wel klaar moest zijn.
 
Last edited:
Als het alleen om de kleur gaat, is een likkie verf dan niet genoeg?

Of ik scoor een "of je stopt de stekker erin punt", of een "thùh".

ps loopt in papieren nogal lees ik, dacht dat met 5 pleuries wel klaar moest zijn.

Let svp op de datum als je op een onder reageert. De laatste reactie was hier namelijk 6 jaar geleden.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top