kappen stralen

mina-buxy

Well-Known Member
Hallo
Ik ben dus van plan op de kappen van me beta opnieuw te gaan spuiten.
Nou was mijn vraag kan ik inplaats van schuren de kappen ook stralen?
Zo ja, wat voor een soort straalgrid moet ik gebruiken en op hoeveel bar moet ik mijn compressor zetten.

Advertisement - register to remove this

kappen kun je niet stralen. je maakt hiermee het kunstof kapot en nog verder poreus. Hierop zul je dus nooit meer een goed hechtende laklaag kunnen zetten. Zelfs met eindeloos kunstof primer en normale primer gaat dit niet meer lukken.

Zelfs schuren op kaal kunstof mag eigenlijk niet.

Dus gewoon je kappen schuren en dan overspuiten:)

Bob(spuiter)

hoe bedoel je kaal of dood schuren?
Ik neem aan dat je bedoelt: laklaag eraf schuren en dan opnieuw primeren OF laklaag en primer eraf schuren totdat je op het kunstof zit?

Ik schuur de laklaag er gewoon af ( dus niet tot op het kunstof ) en dan primer ik ze opnieuw en daarna een nieuwe laklaag erop.
( Ik ben wel geen 'prof.' spuiter ofzo, maar bij mij gaat het zo altijd goed :) )

als je u kappen wilt spuiten moet je ze gewoon mat zetten met een p 1000
dan is het genoeg om te spuiten zelf ben ik carrossier

p1000 is wel erg fijn... lijkt me meer polijsten..

als de kappen in goede staat zijn, geen diepe krasjes ed... dan ga ik er gewoon met een velletje scotch&brite overheen. dit gaat lekker snel, en is goed genoeg om je grondverf op te spuiten. na grondverf doe ik snel met 600 alle stofjes en oneffeheden eruit halen, om daarna met kleur af te lakken...

veel spuiters hanteren verschillende methodes, maar met 1000 matten lijkt mij niet echt nodig.. is meer voor tussen de kleur/blanke lak lagen..

maar als er niets van schade aan de kappen is moet er geen grondverf op
en ik hoor dat ze in sommige carrosserie bedrijven nog fijner schuren met p1200 maar p1000 is echt perfect voor kleur en vernis ik doe het altyd zo en nooit problemen gehad polieren is pas vanaf p3000 vind ik hoor :+

Een spuiter bij mij uit de buurt doet "spons stralen" is dit misschien wel mogelijk op kappen?

Kappen schuren tot korrel 1000 met water is inderdaad heel normaal. En wordt vaak nog wel fijner geschuurt.

Ik heb me kappen hier thuis ook wel is gestraald met fijn zand in de straalkast. De oude lage verf gingen er snel af maar je ondergrond (plastic)word wat grof. Na wat schuurwerk waren me kappen echter goed spuitbaar.

Als je het na schuurd met korrel 400 valt het 100% mee. Dit hangt natuurlijk af van grofheid van je straalzand en de werkdruk van je compressor.
Ik dacht zelf ook dat dit absoluut niet zou werken.

Is het niet zo dat als je iets langer op een plaats spuit, dat je dan hoogte verschillen krijgt met de rest?

En straal je niet door de dunne delen/randen van de kappen heen?

maar als er niets van schade aan de kappen is moet er geen grondverf op
en ik hoor dat ze in sommige carrosserie bedrijven nog fijner schuren met p1200 maar p1000 is echt perfect voor kleur en vernis ik doe het altyd zo en nooit problemen gehad polieren is pas vanaf p3000 vind ik hoor :+

idd verschilt dus per bedrijf... ik heb bij mijn vorige baas (autoschadebedrijf) de voorbewerking gedaan, en de spuiter wou nix fijner als 600 hebben.. was volgens hem nergens voor nodig..

waarom zou je in eig je kappen willen stralen het is 45446keer zo veel werk je moet alle putjes er dan uitschuren weer grondverven (en kans dat het plastiek opsteekt 8P) en dan weer schuren om ze uiteindelijk in kleur te spuiten
het is veel minder werk als je ze gewwon schuurt met een p1000

waarom zou je in eig je kappen willen stralen het is 45446keer zo veel werk je moet alle putjes er dan uitschuren weer grondverven (en kans dat het plastiek opsteekt 8P) en dan weer schuren om ze uiteindelijk in kleur te spuiten
het is veel minder werk als je ze gewwon schuurt met een p1000

Kerel dat is afhankelijk hoe en waarmee je het straalt. Btw wel is van spuitplamuur gehoord? werkt ook erg goed.

@bassie : ma waarom zou je u kappen in spuitplamuur moeten zetten als er niets aan is kappen stralen is gewoon dom weetwel

Back