kappen monteren zenith

ikkuhisperry

New Member
Hallo iedereen,

Sorry dat ik hier post, maar ik hoop dat er mensen zijn die me vanavond nog kunnen helpen(dan hoef ik morgen niet te fietsen naar de school van mn zoontje)

ik heb een zenith gekocht om mijn zoon naar zijn nieuwe school te brengen, 5 km fietsen heen en 5 km terug is niet heel veel, maar toch. ik kon voor 110 euro een zenith kopen die ik volgens mij wel ging laten lopen zonder al te veel moeite. Extra carburateur erbij dus ik dacht kaasie.... rij ik niet zo de krukas lagers eruit.

Gaat om een snor zenith, op de cilinder staat 49 cc(niet 49,9) maar het lijkt mij een bromblokje als ik erover nadenk(miste wel de nodige spoelpoorten in de cilinder leek het zo, hij rijd met een 60 sproeier. iemand enig idee hierover? graag feedback? ik dacht altijd dat die 25cc peugeot's echt veel kleinere cilinders hadden) hij reed 48 totdat na 3 dagen mijn krukas lager eruit klapte..... Leek op een warmloper maar bleef rijden tot ik thuis was met veel moeite, na enig nadenken dacht ik de lagers.

Ik dus internet afgestruind, want ik heb bijna geen geld en wilde hem wel graag lopend hebben. weet ik veel hoeveel filmpjes ik heb gekeken maar iig blok uit elkaar(vond ik het moeilijkst omdat ik niks had verwarmd) dus lagers in zakjes in kokend water 8 minuten, daarna schoof ik ze zo op de krukas, daarna de carter helften warm gestookt en zo hop krukas met lagers in de ene carter, hop zo ook de andere carter. Als ik iets moeilijk vond was het hoe ver ik de keerring aan de ontsteking zijde erin moest kloppen(natuurlijk geen foto gemaakt). Ik vond dit echt allemaal best meevallen. maar toen kwam het.

Ik had het allemaal uitgelijnd volgens de filmpjes(klap eenkant klap anderekant van de krukas) maar nadat ik het vliegwiel had gemonteerd heb ik het idee dat hij weer wat aanloopt, kan dit? nog een paar klappen gegeven maar mocht niet baten.

Ja hij loopt, ook stationair, maar toch heb ik het idee dat hij, al is het heel licht, heel iets aanloopt doordat ik dat vliegwiel erop heb gezet. Ik was straks zo enthausiast dat ik met de vliegwieltrekker(poelietrekker) aan het trekken was terwijl ik de bout nog vast had zitten, dus momenteel krijg ik de bout niet meer los van de as waardoor ik dus het vliegwiel er niet af kan halen om te checken of dit ook echt het probleems is. Maar goed hij leek echt super te draaien voordat ik dus het vliegwiel erop draaide(een maatje zei tja dit kan doordat je dan weer aan de as trekt op een bepaalde manier.

Maar goed ik bericht niet eens hiervoor, dit is iets wat ik zelf kan onderzoeken en eventueel oplossen. Ik zou het prettig vinden om te weten of ik nu een brom of snor cilinder(blok?) heb of whatever, mocht het 49 cc zijn voor snor met hetzelfde carter als 50cc dan snap ik het gedeeltelijk. Maar alsnog spreek ik mensen met een brom viva buxy of zenith, en die hebben het echt over een 58 sproeier bij snelheden die ik bij lange na niet aantik momenteel.

Waar ik voor bericht is het volgende, weinig geld maar wel handig maakt dat ik dacht ik spuit alles, mijn zoontje zei letterlijk : Pap ik ga niet op die scooter zitten klein ding :) WTF

Dus ik zo van en als ik hem nou dik spuit ofzo?

Hij oke pap, goud met mat zwart,,,,,,,


Ik dus luisteren, maar nu komt het... Tijdens het eraf draaien draaide ik al 3 bouten van de vloerplaat dol(ja uitgeboord) en bemerkte ik dat al die leuke kappen heel proffesories(lijm tairibje etc etc) vast zaten, en er dus meer niet zo goed in orde was als in eerste leek. Maar alsnog dont sweat it Perry, ik heb zelfs super lijm gekocht om bepaalde stukjes te lijmen wanneer ze niet willen blijven zitten. ik alles eraf, een vriend van me heeft de hele voorkant gedaan tegen mijn zin in. En zo goed als ik met de motor blijkbaar ben(vindt het best redelijk na 20 jaar en nooit de lagers vervangen te hebben zo even alles van een paar filmpjes na doen en lopen ook he dat kreng) zo debiel ben ik ben kappen erop zetten blijkbaar.

Dus zit ik nu met het volgende:

Hoe krijg ik mijn kappen weer erop? Welke kappen moeten eerst? wat moet aan wat vast?

Ik begrijp dat sommige stukken kapot zijn, maar wat moet echt vast aan het frame? in welke volgorde, en wat komt daar dan weer aan? Snapt iemand mij? Dit lijkt mij toch vrij eenvoudig? (net als het moertje van het vliegwiel losdraaien voordat je de spanner erop gooit :Facepalm: ) maar ik zou niet weten waar te beginnen.

Mischien is er iemand die dit precies weet? ik zit bijvoorbeeld met een spatbord kap uit 2 delen ofzo? en nog zoiets wat erop lijkt, maar tja moet dan niet eerst de vloerplaat? en bij een zenith heb je de buddy aan de voorkant, die zit blijkbaar ook vast aan het frame?


Help help
 
Advertisement - register to remove this

Ik begrijp dat sommige stukken kapot zijn, maar wat moet echt vast aan het frame? in welke volgorde, en wat komt daar dan weer aan? Snapt iemand mij? Dit lijkt mij toch vrij eenvoudig? (net als het moertje van het vliegwiel losdraaien voordat je de spanner erop gooit :Facepalm: ) maar ik zou niet weten waar te beginnen.



wat voor de een eenvoudig is is voor de ander erg moeilijk? :) ;)

waar begin je dan met de kappen erop zetten?
 
wat voor de een eenvoudig is is voor de ander erg moeilijk? :) ;)
Helemaal met je eens...
Daarom ga ik proberen je op weg te helpen.

In de basis is iedere scooter gewoon een scooter.
Ze werken het zelfde, zijn het zelfde en doen het zelfde.
Alleen ze zijn net even iets anders...

Er bestaat simpelweg geen standaard beschrijving of methode om de kappen te verwijderen en/of te monteren.
Het is een kwestie van kijken, proberen en vooral helder/logisch denken...

Een richtlijn kan ik je wel geven.

Demonteren:

1: verwijder het zadel en de helmbak.
(rode cirkel)

2: verwijder de kappen vanuit het midden naar voren en naar achteren.
(rode pijlen)

Monteren:

Omgekeerde volgorde hanteren..................

Zie bijgeleverde foto.

Scooter tekening 1.jpg
 
Bedankt voor je antwoord. Het is me redelijk gelukt. Aan de voorkant vooral de 2 delen die als wielkap fungeren nog niet ecjt mooi. Tenminsye eentje loopt tegen het ijzer aan welke aan de voorvork zit. En die achtersye zeg maar op de spadbordplek van het voorwiel van de fiets(dus achter het voirwiel van voren gezien) die drukt een van de zijkappen echt naar buiten.
 
Bedankt voor je antwoord. Het is me redelijk gelukt. Aan de voorkant vooral de 2 delen die als wielkap fungeren nog niet ecjt mooi. Tenminsye eentje loopt tegen het ijzer aan welke aan de voorvork zit. En die achtersye zeg maar op de spadbordplek van het voorwiel van de fiets(dus achter het voirwiel van voren gezien) die drukt een van de zijkappen echt naar buiten.
Het blijft dus: proberen, proberen en proberen.

Succes met het monteren....

Laat je ons wel weten of e.e.a gelukt is ?
 
Back
Top