This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

kapotte krukas ?

RomeoNitro

Well-Known Member
hallo , het probleem begon zo : ik monteerde mijn nieuwe cilinder reed een 2 tal weken rond met standaart uitlaat om de cilinder zacht in te rijden (en omdat ik verlopig geen andere uitlaat had liggen 8P*D)toen kreeg ik mijn yas c16 aan en monteerde die direct. eerst een 5tal km rustig gereden en toen wou ik even testen hoe snel hij zou gaan als hij nog niets afgesteld is. dus ga ik even rijden en ik haal 94 digitaal. en opeens gaat hij trager en rond 80 valt alles ineens uit alsof je je contact af zou zetten. toen even aan de kant gezet en alles eens bekeken en toen nog wat proberen starten enzo. en de zuiger beweegde nog en bij elek start ook alleen maakt hij geen ondsteking. is dit een kapotte krukas ?? en zoja is mijn cilinder dan ook naar de kl*ten ? :'( btw. twas standaart krukas maar volgens de dealer waren die dingen verdomd sterk om het in zijn woorden te zeggen. dus ik dacht dan kan een weekje dtd krukas tog geen kwaad
 
Last edited:
std krukas is absoluut niet gemaakt voor een 70cc , verder maakt het niet uit of je er nou een weekje even mee wilt rijden of 1 minuut , daar word de krukas niet sterker van :+

dat die man jou verteld dat deze as stevig genoeg is is of hij heeft er gewoon geen bal verstand van , of het meest waarschijnlijke , hij wil jou die cilinder verkopen , en dus zal ie niet zeggen dat de krukas het niet houdt , aangezien hij dan mischien de cilinder helemaal niet verkoopt

mja , als je eerlijk bent zeg je als dealer meteen dat een standaard krukas niet verstandig is om met een 70cc mee te rijden... (je wilt toch immers EERLIJK en GOED advies?)

maargoed , ik denk dat iig de cilinder kapot is , dus pak deze er even af , dan kun je meteen zien of de krukas goed is of niet..

zo valt er iig weinig van te zeggen..
 
nee ik heb die cilinder niet bij hem gekocht mss daarom dat het hem niet uitmaakte of dat hij daarom dacht dat ik mijn plan maar ermee moest trekken , wie weet... maar wat gaat er dan kapot zijn aan de cilinder denk je ?
 
ik heb hem net in gang gekregen maar ik moest vol gas geven om hem draaiende te houden maar hij maakte tog maar net de toeren die hij normaal stationair draaid. en het piept en krakt overal in de cilinder. waar ik mss aandacht , te weinig olie ofzo en een vastloper ?
 
ik denk dat je de boel beter even had losgemaakt voor de schade te checken... wij kunnen vanaf onze pc niet ruiken of je een vastloper hebt ofniet.
 
oke alles is uit elkaar maar nu was ik bij de dealer gegaan voor een krukas maar toen zei hij als ik een stevigere krukas monteer dat er andere onderdelen kapot kunnen gaan . ik vroeg welke onderdelen en hij zei alles wat minder sterk was en dat ik zo zou bezig blijven. hij noemde geen onderdelen maar ik dacht van wtf ?? heeft iemand een idee welke onderdelen dan weer kapot zouden kunnen gaan of was hij onzin aan het uitkramen??
 
heel de cilinder zuiger is mhr replica , vario is stage6 . standaard krukas van een 2010 aerox is kapot gegaan en dan was de scoot nog niet eens afgesteld dusja... std krukas is geen optie meer. als ik een hebo krukas neem , zou dit dan echt zo slecht zijn voor mijn scoot ?
 
beter ga je niet meer naar zo'n mongool toe , een sterkere krukas houdt gewoon in de het lager van de drijfstang van een ander materiaal is , deze is beter bestand tegen de harde klappen van een hogere compressie en aantal cc's ... Ook is vaak de krukas voller , wat wil zeggen dat de krukas en steviger is een het carter meer opvult (carterdruk hoger)

al met al is een goeie krukas hoogstens beter , en kan zelfs op een geheel standaard setup (begrensd en al) worden gebruikt , het zal eerder beter worden dan slechter. Met een standaard cilinder is een gevulde krukas zelfs beter!!

kort gezegd , die vent die tegen jou verteld dat een andere krukas slecht is voor je scooter zit vol met stront ofzo , hij heeft er iig geen verstand van...

Ik zou gewoon een Doppler krukas nemen , deze gebruik ik zelf vrij vaak voor std setups t/m vrij hoogtoerige setups , heb er nog nooit 1 van stuk gehad zelfs!!

verder moet je natuurlijk wel even nieuwe lagers en keerringen monteren , gewoon een C3 setje met goeie keerringen , zoals SKF setjes oid. Het mooie van dit alles is dat je blok meteen mooi fris is en eventuele mankementen die je aantreft kunt verhelpen en eventueel ook nodige aanpassingen kunt maken ter verkoming van ellende..
 
hij is de enige scooter dealer hier in de weide omgeving dus voor iets als een krukas moet ik wel bij hem gaan en hij is idd een mongool/oplichter/... . en hij heeft mijn pa verteld dat een std krukas sterk genoeg is voor deze cil icm c16 dus nu wil die er trug een std asje in late zetten ...
 
er zijn ook wel betrouwbare webshops zoals Josijkman , Euroscooters , Easyparts etc. waar je ten eerste zo kunt bestellen en dus niet eerst nog heen hoeft te rijden , en op alle tijdstippen , ten 2e betaal je vaak ook minder voor dezelfde onderdelen en ze hoeven het niet eerst te bestellen.. wat bij sommige dealers nog wel moet ..

en via dit forum kun je wel leren hoe het moet , of anders is er vast wel iemand (van het forum) bij jouw in de buurt die het voor weinig voor je wil doen of meehelpen..

een std as is niet geschikt voor 70cc , dat loopt gewoon weer kapot , nieuw of niet..

maar komt ook bij dat jij er echt geen standaard krukas erin krijgt , dat zal een imitatiekrukas worden van 5 a 6 tientjes , deze hoef je al helemaal geen 70cc op te zetten..
 
ja ik bestel meeste onderdelen op easyparts of bij jos dijckman maar ik had gelezen dat je voor je krukas je carter eraf moet halen en dan verhitten of een speciale tang. en zelf doe ik dit liever niet aangezien ik eigenlijk amper ervaring heb met scooters of dingen met een moter xd maar mijn scoot staat bij de dealer nu omdat ze het hierthuis zo wouden. maar er komt zowiso een hebo krukas in ik heb vernomen dat die prijs kwaliteit vrij goed zijn