kantelen of te doen ? alleen ervaren/pro's

Status
Not open for further replies.

DarkSaiyan

EVO pk's
Ik heb hier een ongelukje gehad, cilinder is op de grond gevallen en dit is het gevolg :


6.jpg

7.jpg

8.jpg


het gaat hier om relatief grote schade, echter ben ik zelf van mening dat kantelen uitgesloten is, maar mark (aerox-evo70) heeft hier een andere mening.

ik wil graag dat er hier serieuze reacties komen met onderbouwing, weet je het niet of heb je geen onderbouwing voor je mening, reageer dan ook niet aub.

alvast bedankt.
 
Advertisement - register to remove this

zo in eerste instantie denk ik wel dat het kan aangezien de andere kant (boven ) nog helemaal in takt is.

De zuiger heeft imo genoeg steun om niet te kunnen kantelen.
Wel zou ik het afgenbroken stuk hemd even netjes afwerken.
 
@ andries,

ja dat dacht ik dus ook, afwerken zal idd ook wel gebeuren.

De wand is voor de duidelijkheid nog verder in orde, ik mis alleen dat gedeelte dat is afgebroken..
 
je hebt 2 vormen van het kantelen van je zuiger,

het kantelen van een zuiger binnen de tolerantie speling,

en het kantelen van een zuiger buiten de tolerantie speling.

het kan op zich geen kwaad, heb zelf ooit een keer met een speed-rep gereden waarvan allebij de voetjes af waren.

maar je moet wel in je achterhoofd houden, dat mocht er iets gebeuren de schade grooter kan zijn.
 
melf #50 said:
ik zou dan de andere kant iets inkorten iig , of ook weghalen..

waarom andere kant ook weghalen ? het lijkt mij dat hij nu van boven nog wel genoeg gestabiliseert word, omdat er boven nog 1 stuk wel heel is dat de zuiger goed kan recht houden... als die weggehaald word neem je dat weg..

bij puch cilinders komt het idd wel vaak voor dat de 2 bovenste stukken ingekort zijn tov de onderste gedeelte.

ik ga met een nieuwe evo zuiger rijden t.w.v 70 euro dus als er iemand nog een mening over heeft hoor ik het graag voor het mis gaat...
 
omdat je niks aan die andere hebt nu.... als de ene weg is en de andere is er nog zal er eerder wat fout gaan dan dat ze beide weg zijn ,en als ze beide weg zijn gaat dat ook goed..

bovendien lijkt het me ook nog goed de doorstroming zegmaar..
 
Ben het met Melf eens.....

Nu heeft ie wel een soort van druk van links en geen tegendruk aan de rechter kant. Hierdoor zal hij hem in mijn ogen eerder schuin duwen.

De cilinder is zeker nog wel bruikbaar iig.
Heb ook al 2 cilinders zo gehad omdat anderen er niet mee wilden rijden en het is gewoon goed gegaan op mijn blokjes.
Bij deze had ik de andere kant ook weg gehaald en de breuk mooi glad gemaakt.
 
Ik zou ook de andere kant weg halen, beide kanten afwerken en branden.

Je ziet vanzelf wel of het houd of niet.

Sneller slijten zal je zuiger ws wel :p
 
Ik heb iig nog geen zuiger zijwaarts zien scharnieren. Simpel gezegt...
de zuiger staat in 1 lijn met je drijfstang. De zuiger kan wel iets heen en weer schuiven , maar zolang de zuiger voor een aardig deel nog in de cil zit in het odp ( wat dus het geval is ) gaat ie echt niet scharnieren op je naaldlager. Das gewoon onmogelijk.

Kantelen is wel mogelijk. Lijkt me logisch waarom. Dus ik zou dat proberen zoveel mogelijk tegen tegaan.
Dus door het hemd te laten zitten.

Let dus ook op het onderste deel van het hemd. Die loopt ook nog met de ronding mee omhoog.
En omhoog gedrukt worden kan niet , want daar hebben we dat 1ne kleine deel weer.

Wat je wel kan doen is even je membraan eruit halen en kijken tot hoever het hemd komt.
Dan kun je er een klein hoekje uit halen zodat de flow niet zo erg belemmerd word. ( je ziet meteen wat ik bedoel als je de cilinder even monteerd en de complete inlaat verwijderd. )
 
Last edited:
Okej,

andere kant is ook afgebroken 8P;




1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg



echter loopt de zuiger wel aan op het loop vlak waar het is afgebroken, ondanks dat ik het heb afgewerkt..

nog meningen hierover ?
 
A-Bizar said:
Ik heb iig nog geen zuiger zijwaarts zien scharnieren. Simpel gezegt...
de zuiger staat in 1 lijn met je drijfstang. De zuiger kan wel iets heen en weer schuiven , maar zolang de zuiger voor een aardig deel nog in de cil zit in het odp ( wat dus het geval is ) gaat ie echt niet scharnieren op je naaldlager. Das gewoon onmogelijk.

Kantelen is wel mogelijk. Lijkt me logisch waarom. Dus ik zou dat proberen zoveel mogelijk tegen tegaan.
Dus door het hemd te laten zitten.

Let dus ook op het onderste deel van het hemd. Die loopt ook nog met de ronding mee omhoog.
En omhoog gedrukt worden kan niet , want daar hebben we dat 1ne kleine deel weer.

Wat je wel kan doen is even je membraan eruit halen en kijken tot hoever het hemd komt.
Dan kun je er een klein hoekje uit halen zodat de flow niet zo erg belemmerd word. ( je ziet meteen wat ik bedoel als je de cilinder even monteerd en de complete inlaat verwijderd. )

ben ik het met je eens, echter als er links boven nog een stukje wand is dan zal hij daar iet wat meer wrijving oplopen.

de 2e kant is "vanzelf" afgebroken, paar keer zuiger op en neer, en blijkbaar was dat andere stuk zo slap dat het afbrak..

maar als dit gewoon geen cil is om ermee richting de 20+ pk te gaan dan hoor ik het graag..
 
Door het vallen van de cil zal het hemd gebogen zijn. Dus ook achter het punt waar het is afgebroken.
Waarschijnlijk krijg je dit niet eenvoudig gefixed.

Ik zou voor een andere cil kijken aangezien je zegt dat de zuiger aanloopt op dit punt.
 
Andere helft ook afgebroken 8P. Na de nodige afwerking zou ik er nog best mee durven knallen. Maar dan als lekker toercilindertje. Imo kan je er gewoon nog mee rijden, maar voor de sprint zou ik toch lekker een nieuwe kopen :p
 
A-Bizar said:
Door het vallen van de cil zal het hemd gebogen zijn. Dus ook achter het punt waar het is afgebroken.
Waarschijnlijk krijg je dit niet eenvoudig gefixed.

Ik zou voor een andere cil kijken aangezien je zegt dat de zuiger aanloopt op dit punt.

hij is nu opnieuw afgewerkt, loopt niet meer aan .. (wand is dus nog recht/goed )
 
DarkSaiyan said:
3.jpg



echter loopt de zuiger wel aan op het loop vlak waar het is afgebroken, ondanks dat ik het heb afgewerkt..

nog meningen hierover ?

ja.. 1 mening.

noem je dit afgewerkt ?!
 
De zuiger kan zonder extra weestand perfect erin en eruit.
Cilinder is verder recht, geen beschadigingen en is goed afgewerkt.

Is het gebrek aan deze 2 afgebroken stukken, fataal genoeg om deze cilinder bij de categorie "onbruikbaar" te plaatsen ?
 
Last edited:
Ik wil niet lullig overkomen.

Maar de mensen in dit topic zijn veelste optimistisch. Denk je dat een hemd er voor niks zit? Lijkt me niet, als je kijkt naar cilinder voor een 80mm drijfstang, die hebben allemaal een lang hemd. Omdat je zuiger veel meer de neiging heeft tot kantelen, dan een 85mm drijfstang (of langer).

Je kunt proberen ermee te gaan rijde. Een power 1 asje is niet schreeuwend duur en die evo is toch afgeschreven. Maar ik zal er vanuit gaat dat het binnen korte tijd in elkaar loopt.

Kijk maar is door je inlaat heen, dan zie je hoever de zuiger naar binne kort. Bij een volledig hemd schuift de zuiger als een mm-tje of 5 voorbij het hemd. Das nu een stuk meer. ( 2 cm of zoiets, das zowat een halve zuiger)

Suc6 iig
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top