kan scooter niet uitzetten

vinnie199

New Member
Hoi :)

na lang zoeken heb ik mijn scooter draaiende gekregen... alleen: nu krijg ik hem niet meer uitgezet, niet met de kill switch, noch door het contact af te zetten.


Het vreemde is:
contact UIT = start niet
contact AAN + killswitch AAN of UIT = start wel

Als hij draait en ik leg het contact af, dan blijft de motor draaien.
Het lijkt er op dat de killswitch helemaal geen effect heeft. Ik heb deze doorgemeten met een multimeter door de Ohms te meten : deze geeft contact en bij het veranderen vd knop geeft deze niet meer door, het lijkt er wel op dat deze dus nog werkt?

Iemand een idee?
 
Advertisement - register to remove this

Geef even iets meer info over de scooter.

-Bouwjaar.
-Kilometerstand.
-Motorblok.
-Et cetera...
-------------------------------------------------------------------------
Heb je al de meest simpele dingen bekeken ?

Zoals:

-Zekeringen.
-Kabelbreuk.
-Oxidatie.

Succes met het oplossen van het probleem.
 
Hoi :)
Deze week had ik nog geen tijd gehad om er verder naar te kijken.

Ik heb zonet enkele testen gedaan op de CDI. Eerst even wat info (corrigeer me maar als ik verkeerd ben :)
-De draad van C2 komt op A2 en is de (+)
-De draad C3 (heb ik losgedaan om te testen) komt in connector C2 en geeft contact op A1 (dit is de massa die onderbroken/gesloten wordt via killswitch/contact)

Getest:
-Als de motor draait en ik sluit een koperdraad aan tussen C3 en de massa (cilinder) dan slaat de motor wel degelijk uit.
-Met de motor af heb ik de weerstand gemeten tussen:
-C3 en cilinder; met contactsleutel AF = 0.8 Ohm
-C3 en cilinder; met contactsleutel AAN = 11 stijgend tot 28 Ohm
-C3 en cilinder; met contactsleutel AAN + killswitch getoggled = blijft rond de 20- 28 Ohm
cdi_schema.jpg
Ik weet niet of dat deze waarden ok zouden zijn maar het lijkt er wel op dat wanneer het contactslot AF staat dat er dan bijna geen weerstand is naar de massa. Het kan zijn dat ik verkeerde veronderstellingen maak wel...

Ik vermoed dat er in de aansluitingen van de CDI (op aansluiting A) ergens een slecht contact zit...?
 
Vinnie,

ik denk dat je foto een beetje toelichting behoeft omdat de Neco niet direct een merk is waar veel mensen iets over weten, bovendien is de foto wat betreft C1, C2 en C3 niet helemaal duidelijk.
Wat is C3 en waar heeft deze op gezeten.
Wat is dit witte ding waar C1 en C2 bij staat en waar heeft dit gezeten en welke kleur draad zit aan C1 en welke kleur draad zit aan C2 (is dit de tweepolige connector die op de CDI heeft gezeten op punten A1 en A2???)

Wanneer aansluiting A1 van de CDI aan massa wordt gelegd gaat de scooter uit. (bij vele scooters is deze draad zwart/wit.
Aansluiting A2 van de CDI is de laadspanning van de CDI, afkomstig van de ontsteekspoel op de stator, achter je vliegwiel, bij vele scooters is deze draad zwart/rood.
De zwart/gele draad gaan naar je bobine.
De twee groene draden is massa.
De blauw/gele draad loopt naar de pick-up-spoel bij je vliegwiel.
Ik heb helaas geen schema van de Neco dus ik weet ook niet hoe men het contactslot en de killswitch heeft bedraadt.

Bij de meeste scooters wordt de zwart/witte draad aan massa gelegd om de scooter uit te zetten, dit gebeurt in het contactslot als deze op "off" wordt gezet. (in principe legt men hiermee het pickup-signaal aan massa via een diode in de CDI)
Peugeot doet dit bij vele modellen anders, deze onderbreken de zwart/rode draad, dit gebeurt door het contactslot op "off" te zetten, maw hierdoor wordt de laadspanning onderbroken van de cdi.
 
Wat is C3 en waar heeft deze op gezeten.
C3 heb ik losgetroken uit C1 (om te testen). C3 ( = c1) is zwart (is idd massa), C2=zwart/rood. De fiche met C1 en C2 gaat op A1 en A2

is dit de tweepolige connector die op de CDI heeft gezeten op punten A1 en A2???
Dat klopt.

Wanneer aansluiting A1 van de CDI aan massa wordt gelegd gaat de scooter uit. (bij vele scooters is deze draad zwart/wit.
Idd: als ik een kabeltje rechstreeks van A1 naar massa breng dan valt hij stil.


Ik heb helaas geen schema van de Neco dus ik weet ook niet hoe men het contactslot en de killswitch heeft bedraadt. Bij de meeste scooters wordt de zwart/witte draad aan massa gelegd om de scooter uit te zetten, dit gebeurt in het contactslot als deze op "off" wordt gezet. (in principe legt men hiermee het pickup-signaal aan massa via een diode in de CDI)
Ik ben er van uit gegaan dat het inderdaad zo is , volgens onderstaand schema dat ik vond op internet: killswitchwiring.png


Peugeot doet dit bij vele modellen anders, deze onderbreken de zwart/rode draad, dit gebeurt door het contactslot op "off" te zetten, maw hierdoor wordt de laadspanning onderbroken van de cdi.
Dit is het checken waard, ik bekijk dit vanavond eens, maar denk dat het eerder de massa is die onderbroken wordt.

Bedankt voor je reactie alvast! :)
 
Hallo Vinnie, duidelijk verhaal.
Je zegt in je verhaal:
-C3 en cilinder; met contactsleutel AAN = 11 stijgend tot 28 Ohm

Als C3 niet aangesloten zit op de CDI, zou met contact op AAN, de meting oneindig moeten zijn. (OL)
Deze is bij jouw 11 tot 28 Ohm, dus ergens heb je een lek naar massa in de zwart/witte draad tussen CDI en contactslot, het lek kan ook nog in het contactslot zelf zitten of eventueel in de kill-switch indien jouw gevonden tekening klopt.

Zaak is nu om uit te zoeken of de zwart/rode draad rechtstreeks naar je ontsteekspoel in je stator loopt of via het contactslot.
Als deze rechtstreeks loopt is de tekening die je gevonden hebt correct.
 
Last edited:
**Update** :)

Ik kan de scooter uitzetten met killswitch en de pekkel (zijstandaard). Ik heb fiche c3 wat dichtgeknepen met een tang en wat dieper geduwd in de connector. Ze gaf dus blijkbaar gn contact op de cdi.

Alleen, als ik het contact uitzet blijft hij nog draaien nu. Nog even verderzoeken dus...
 
Hey!
sorry voor de late reactie, dat gaat dan veelal zo als je het probleem gevonden hebt... Ik laat toch nog even weten wat de oorzaak was voor mochten anderen een gelijkaardig probleem hebben: er zat een slecht contact
-van de massa naar de cdi (het pinnetje was niet meer ok)
-van de massa in het 'brugje' dat gelegd was tussen contact en killswitch.

Bedankt voor jullie hulp! :)
 
Back
Top