Kan schroefdraad gerepareerd worden

Thomas_Hoyle

Raketje
Kan schroefdraad gerepareerd worden, een paar binnnen schroef draden heb ik stuk gedraaid met de ratel vanwege vuil of teveel kracht zetten met vastdraaien.

Ik heb ook geen gevoel hiervoor, wat is de definitie van vast?

Kan ik dit met speciale tools repareren?
 
Advertisement - register to remove this

Ja, helicoil, of thread insert.

Bijna alles op een scooter is vast is vast. Het heeft niet veel nodig. Je kan een momentsleutel kopen om dol draaien te voorkomen en een beetje gevoel te krijgen.
Hoe werkt dat?

Maar toch raakt mijn stator na verloop van tijd los, dacht dat ik vast genoeg draaide. Ben bang om het schroefdraad aan flarden te draaien met de grote ratel. Op de krukas is er zo ook schroefdraad kapot, maar ik weet niet zeker of dit door het aandraaien komt of door hitte, bouten van de vrijloop waren toen ook afgebroken.
 
Last edited:
Hoe werkt dat?
De bouten / moeren , aan het blok hebben allemaal vanuit de fabriek een aandraai moment , waarbij , en de bout , en de schroefdraad heel blijven . Met een moment sleutel kun je dit moment instellen , bereik je dat moment , geeft de sleutel een knak , of bij oudere modellen geeft de wijzer het aan op een schaal verdeling , dan moet je stoppen . De sleutels die voor de hobby gebruikt worden zullen niet geijkt zijn , maar je zit in de buurt , en zo krijg je ook het gevoel , van de kracht die je op de bout / moer zet . Aanhaal momenten staan meestal in de manual van de scooter .
 
Last edited:
hoe werkt dat?
Post automatically merged:

Hoe werkt dat?

Maar toch raakt mijn stator na verloop van tijd los, dacht dat ik vast genoeg draaide. Ben bang om het schroefdraad aan flarden te draaien met de grote ratel. Op de krukas is er zo ook schroefdraad kapot, maar ik weet niet zeker of dit door het aandraaien komt of door hitte, bouten van de vrijloop waren toen ook afgebroken.
krukas schroefdraad gaat niet kapot van hitte (of je moet er een acetyleenbrander op hebben gezet?) maar eerder door scheef opdraaien van een moer of toch te strak aandraaien. (of zand, maar dan ben je verkeerd bezig als dat op een krukas komt)
wat noem jij je "vrijloop"?
als je stator losloopt, zijn die schroefdraadgaten dan ook niet al dol/uitgewoond? je zou de boutjes nog kunnen borgen met schroefdraadborgmiddel ("Loctite", graag zelf eens Goog(e)len) tegen lostrillen als dit niet het geval is.
 
De bouten / moeren , aan het blok hebben allemaal vanuit de fabriek een aandraai moment , waarbij , en de bout , en de schroefdraad heel blijven . Met een moment sleutel kun je dit moment instellen , bereik je dat moment , geeft de sleutel een knak , of bij oudere modellen geeft de wijzer het aan op een schaal verdeling , dan moet je stoppen . De sleutels voor de hobby gebruikt worden zullen niet geijkt zijn , maar je zit in de buurt , en zo krijg je ook het gevoel , van de kracht die je op de bout / moer zet . Aanhaal momenten staan meestal in de manual van de scooter .
Maar kan het dchroef zelf niet gerepareerd worden in plaats van er een soort plug in te stoppen?
Post automatically merged:

hoe werkt dat?
Post automatically merged:


krukas schroefdraad gaat niet kapot van hitte (of je moet er een acetyleenbrander op hebben gezet?) maar eerder door scheef opdraaien van een moer of toch te strak aandraaien. (of zand, maar dan ben je verkeerd bezig als dat op een krukas komt)
wat noem jij je "vrijloop"?
als je stator losloopt, zijn die schroefdraadgaten dan ook niet al dol/uitgewoond? je zou de boutjes nog kunnen borgen met schroefdraadborgmiddel ("Loctite", graag zelf eens Goog(e)len) tegen lostrillen als dit niet het geval is.
Sommigen onderwerpen zijn lastig om te vinden op internet. Dat is vaak veel speurwerk. En daar heb ik eigenlijk geen zin in, vandaar.
 
Last edited:
Maar kan het dchroef zelf niet gerepareerd worden in plaats van er een soort plug in te stoppen?
Post automatically merged:


Sommigen onderwerpen zijn lastig om te vinden op internet. Dat is vaak veel speurwerk. En daar heb ik eigenlijk geen zin in, vandaar.
nee, dat laat je lekker aan ons over!
ik heb nou al twee of drie van je vragen in "letmegooglethat(foryou) gezet, en daar komen glasheldere antwoorden uit.
ik wens je verder veel succes, ik wil eerst euroos zien voor je me weer als helpdesk kan gebruiken.

*kliktopIgnore
 
Maar kan het dchroef zelf niet gerepareerd worden in plaats van er een soort plug in te stoppen?
Als je schroefdraad naar de Filistijnen is , heb je geen andere keus , het is , of het gat dicht lassen , en opnieuw draad erin tappen , of een helicol erin , wat mij het verstandigste lijkt . Als er erg veel ruimte is , en ook aan de flens die je moet monteren ( of iets anders ) , zou je ook kunnen overwegen een maat groter te tappen , echter moet in het andere deel ook een groter gat geboord kunnen worden .
En mijn ouders zeiden vroeger altijd , als ik zei , "ik heb geen zin" , dan maak je maar zin , of je kreeg een draai om je oren . ;)
 
Als je schroefdraad naar de Filistijnen is , heb je geen andere keus , het is , of het gat dicht lassen , en opnieuw draad erin tappen , of een helicol erin , wat mij het verstandigste lijkt . Als er erg veel ruimte is , en ook aan de flens die je moet monteren ( of iets anders ) , zou je ook kunnen overwegen een maat groter te tappen , echter moet in het andere deel ook een groter gat geboord kunnen worden .
En mijn ouders zeiden vroeger altijd , als ik zei , "ik heb geen zin" , dan maak je maar zin , of je kreeg een draai om je oren . ;)
de basisschooljuf van m'n zoons had 'n mooie: (op z'n limburgs) "maar zonder zin gaat 't toch ook?"
 
Google zoeken naar iets is te moeilijk voor jou? Dan vind ik het uitleggen ineens ook heel lastig.

Het simpele antwoord heb je toch gehad? Je kan er bijvoorbeeld een helicoil in zetten. Dan kan je dat in google (of YT) invoeren, en kan je precies zien hoe het werkt. Als je niet weet wat een momentsleutel is, precies hetzelfde verhaal.

Daarom ben ik ook best wel vaak kortaf bij nieuwe/simpele topics. Dat je de termen niet weet, namen van gereedschap, wat dan ook, dat snap ik helemaal. Maar als je dan die term krijgt, moet je met google toch echt wel een heel eind kunnen komen.

Als je dan te lam bent om zelf ook maar 5 minuten onderzoek te doen, heb ik er ook geen zin meer in.
 
Google zoeken naar iets is te moeilijk voor jou? Dan vind ik het uitleggen ineens ook heel lastig.

Het simpele antwoord heb je toch gehad? Je kan er bijvoorbeeld een helicoil in zetten. Dan kan je dat in google (of YT) invoeren, en kan je precies zien hoe het werkt. Als je niet weet wat een momentsleutel is, precies hetzelfde verhaal.

Daarom ben ik ook best wel vaak kortaf bij nieuwe/simpele topics. Dat je de termen niet weet, namen van gereedschap, wat dan ook, dat snap ik helemaal. Maar als je dan die term krijgt, moet je met google toch echt wel een heel eind kunnen komen.

Als je dan te lam bent om zelf ook maar 5 minuten onderzoek te doen, heb ik er ook geen zin meer in.
Oke, begrepen man. Sorry voor mijn kortzichtigheid.
 
De bouten / moeren , aan het blok hebben allemaal vanuit de fabriek een aandraai moment , waarbij , en de bout , en de schroefdraad heel blijven . Met een moment sleutel kun je dit moment instellen , bereik je dat moment , geeft de sleutel een knak , of bij oudere modellen geeft de wijzer het aan op een schaal verdeling , dan moet je stoppen . De sleutels die voor de hobby gebruikt worden zullen niet geijkt zijn , maar je zit in de buurt , en zo krijg je ook het gevoel , van de kracht die je op de bout / moer zet . Aanhaal momenten staan meestal in de manual van de scooter .
Maar men heeft toch ook rekening te houden met de wrijvingscoefficient?

Waar kan ik de technische handleiding vinden?
 
Maar men heeft toch ook rekening te houden met de wrijvingscoefficient?
Zijn spanningen voor droge momenten , bij sommige bouten/moeren staat dat je ze moet monteren met olie , maar dat staat er specifiek bij vermeld . Handleidingen waarvan ? moment sleutel , zal bij de sleutel zitten als je hem koopt . Of de aan haal spanningen ? b.v in deze manual van een gy6 staat op blz 8 de aanhaal spanningen . En hier een artikel over aanhaal spanning : https://duursma.nl/blog/het-aandraaimoment-van-een-bout
 

Attachments

Zijn spanningen voor droge momenten , bij sommige bouten/moeren staat dat je ze moet monteren met olie , maar dat staat er specifiek bij vermeld . Handleidingen waarvan ? moment sleutel , zal bij de sleutel zitten als je hem koopt . Of de aan haal spanningen ? b.v in deze manual van een gy6 staat op blz 8 de aanhaal spanningen . En hier een artikel over aanhaal spanning : https://duursma.nl/blog/het-aandraaimoment-van-een-bout
Er werd hier dus gesproken over de wrijvingscoefficient, maar dat is dan droog of anders vermeld.

Dit is eigenlijk voor GY6 ipv Sym Engine, maar hetzelfde metaal het zal wel ongeveer hetzelfde zijn.
 
Last edited:
Er werd hier dus gesproken over de wrijvingscoefficient, maar dat is dan droog of anders vermeld.
Dat is dus die 50% ,40% en 10 % , en ze praten niet over smering , dus zal droog wezen . Ik weet van sommige motoren , dat de kopmoeren voor het vastdraaien , geolied moesten zijn , maar dat is er dus apart bij vermeld . is niet van toepassing op onze motortjes .
Dit is eigenlijk voor GY6 ipv Sym Engine, maar hetzelfde metaal het zal wel ongeveer hetzelfde zijn.
Het gaat niet zozeer om het type als om de diameter van de bout / tapeind , en sterkte van het materiaal , waarvan ze zijn gemaakt .
Staat ook in de boutkop vermeld . Zie mechanische eigenschappen in deze uitleg : https://nl.wikipedia.org/wiki/Bout_(verbinding)
Vandaar ook het verschil in b.v. Europees vervaardigde onderdelen , en die goedkope uit china .
 
Last edited:
Inderdaad, over het algemeen is 1 bepaalde maat en schroefdraad bout, gewoon een bepaald aantal NM. (droog, want smering verandert inderdaad wel het moment)

Maar dat kan per toepassing ook verschillen, bij bijvoorbeeld een kopbout (of tapeind) zijn ze erg lang, dus is het weer anders. Maar ook als er bijvoorbeeld een pakking tussen zit kan het anders zijn.

Nou, ik zou toch niet zo zeker zijn dat SYM hetzelfde is als wat voor chinees merk dan ook. SYM maakt kwaliteitsspul, een willekeurige GY6 word zo goedkoop mogelijk gemaakt, van de goedkoopste materialen. Er is ook echt ontzettend veel kwaliteitsverschil in gegoten aluminium.

Sym maakt ook HEEL erg goede service manuals. (Service manual is het toverwoord) ;) Stond ik een beetje van te kijken toen ik het voor het eerst zag. Zoek er even eentje op, zijn gratis te vinden. Blader er een keer door heen. Kan je veel van leren.
 
Last edited:
Inderdaad, over het algemeen is 1 bepaalde maat en schroefdraad bout, gewoon een bepaald aantal NM. (droog, want smering verandert inderdaad wel het moment)

Maar dat kan per toepassing ook verschillen, bij bijvoorbeeld een kopbout (of tapeind) zijn ze erg lang, dus is het weer anders. Maar ook als er bijvoorbeeld een pakking tussen zit kan het anders zijn.

Nou, ik zou toch niet zo zeker zijn dat SYM hetzelfde is als wat voor chinees merk dan ook. SYM maakt kwaliteitsspul, een willekeurige GY6 word zo goedkoop mogelijk gemaakt, van de goedkoopste materialen. Er is ook echt ontzettend veel kwaliteitsverschil in gegoten aluminium.

Sym maakt ook HEEL erg goede service manuals. (Service manual is het toverwoord) ;) Stond ik een beetje van te kijken toen ik het voor het eerst zag. Zoek er even eentje op, zijn gratis te vinden. Blader er een keer door heen. Kan je veel van leren.
Is kilogram Newton hetzelfde als Newton meter?
 
Back
Top