Kan Kymco cilinders op Peugeot

Sily

Sily isn't stupid, right?
Ik heb op dit moment een Peugeot Speedfight 4 (2017) 4-Tak en wil een 80cc of 90cc erop zetten, maar ik kan nergens iets vinden. Zelfs als ik zoek voor een Speedfight 3 4-Tak zie ik alleen maar 50 cc of 63cc. Bij de Kymco's (met type GY6 139QMA/B 4-Tak) zie wel genoeg keuzes voor 72cc, 80cc & 90cc. Terwijl mijn Peugeot motortype Peugeot 137QMA 4-Tak en zien de cilinders (op afbeelding) precies het zelfde uit. Kan ik gewoon niet een cilinder voor type GY6 139QMA/B op mijn Peugeot zetten? Ik zat zelf te kijken naar:

En stel dat de Kymco niet op Peugeot passen, weet iemand een 80cc 4-Tak die past op een Peugeot Speedfight 4 (2017) 4-Tak?
Post automatically merged:

Weet iemand ook een goeie uitlaat er voor of past een kymco uitlaat er ook onder? Want ik zoek naar één die niet te veel herrie maakt
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

De cilinders die jij gelinkt hebt zijn voor specifiek voor de GY6-139QMA/B motor. Ik kan je niet zeggen of de 137QMA gelijk is aan de 139QMA/B, gezien de 137QMA vooral verkocht wordt met cilinders die er visueel niet hetzelfde uitzien als die van de bekende 139QMA/B.


De 139QMA/B is HET GY6 blok, het blok wat in Kymco's en zowat alle China scooters zit, de 137QMA is een nieuwer model, wat lijkt een kopie te zijn van het originele Sym blok.

De informatie die ik in ieder geval kan vinden, is dat de standaard cilinder die op een Speedfight 4 zit een bore X stroke heeft van 37mm x 46mm, terwijl de GY6 139QMB een bore X stroke heeft van 39mm x 41.5mm. Dit betekent dat een 139QMB cilinder never nooit niet op jou blok gaat passen, gezien de slag niet gelijk is. Dat zou betekenen dat de zuiger boven de cilinder uit gaat komen.

Ik weet verder ook geen cilinders die wel passen, allemaal die moderne EuroX scootertjes worden lastiger en lastiger om op te voeren.
 
Het past niet om de volgende redenen:

* Krukas gat kan maar maximaal tot 70cc als je geluk hebt.. Het is een soort begrenzer dat je geen grotere cilinders toe laat.
Daarom is de grootste cilinder die er maar voor te krijgen is maar maximaal 65cc.. En veel verder kom je er niet mee.
Uitboren gaat niet. Ze hebben het blok zo ontworpen dat de draad ends dichter op het carter gat zit.. Dus er is geen mogelijkheid om materiaal te verwijderen.
Waarom er wel 65 cc erop gaat, dat komt omdat ze nog wel enige ruimte hebben overgehouden zodat de drijfstang nog vrij kan bewegen. Maar dit is niet in het achterhoofd gedaan om te kunnen opvoeren. Dat was meer een soort van geluk dat het nog paste.

* Ook zoals boven op post #2 al gezegd.. Maar het symblok heeft een kleinere boring, maar wel een grotere slag volume om aan hetzelfde cm3 te komen.
 
Dus als het goed begrijp kan ik alleen een cilinder hoger dan 65cc erop zetten als ik een andere motorblok heb (oftewel andere scooter)? Of er een andere oplossing of cc die er wel op past?

Of kan ik anders een nokkenas 50-90cc erop zetten om hem harder te laten gaan?
 
Dus als het goed begrijp kan ik alleen een cilinder hoger dan 65cc erop zetten als ik een andere motorblok heb (oftewel andere scooter)?

Ja inderdaad.


Of er een andere oplossing of cc die er wel op past?
Ik denk 't niet. Je kunt er natuurlijk een geheel ander type motor onder zetten, een GY6 kopen is niet zo duur, maar dat gaat waarschijnlijk enorm veel werk nodig hebben om te passen en of het dan allemaal geweldig is weet ik ook niet...

Als je wilt opvoeren moet je kijken naar welke scooters goed op te voeren zijn. Veel oudere scooters zijn makkelijker op te voeren, maar ook niet elke is gegarandeerd. Modernere scooters, vooral die Euro 4 scootertjes zijn steeds slechter en slechter op te voeren.
 
Alleen het oude kisbee blok 139qmb-e (euro 2)(moet je wel een pen 13 krukas hebben) valt er nog iets aan te veranderen, even als het kymco gy6 blok.


En zip is ook niet alles. Daar kan je niet eens een nieuw rechter carterdeel voor krijgen als de schroefdraden van de uitlaat ophanging eruit liggen..
Kan je mooi 2ehands gaan zoeken of anders je scooter verkopen. En een nieuwe zip kan je ook niks mee, want die heeft een ECU..

En bij yamaha is het ook niet alles. Die kan je wel ongeveer 70 km/u op de teller laten lopen.. Maar andere cilinders zijn heel duur.. En ook daar is de boring in het carter maar heel beperkt..
 
Yamaha is leuk als je tweetakt hebt.

Dat Minarelli kan je voor eeuwig aan kloten. Viertakt Yamaha heb ik geen ervaring mee, als je viertakt wilt kloten is GY6 wel een leuke keuze. Ook eeuwig onderdelen voor.
 
Het liefst zou ik inderdaad voor een Aerox 2-Tak gaan, maar ja ik woon helaas in Amsterdam. Daarom wil ik een 4-Tak kopen met een 80cc wat dat valt minder op, zeker wanneer ik hem iets stiller maak. Ik heb nu net ook ff gekeken naar Piaggio maar daar is inderdaad ook niet veel (wel veel meer dan Peugeot). Maar ik denk dat ik voor een Peugeot Kisbee of ander GY6 scooter, want daar heb ik de meeste mogelijkheden mee
 
Gy6 is kwa 4t onderdelen hoeveelheid hetzelfde als voor minarelli voor 2t.
Met euro 2 piaggio kan je ook niet heel veel mee, maar wel meer dan sym.

Voor piaggio heb je 63cc of 80cc er is ook nog een 70cc cilinder te vinden
Er zijn 3 a 4 verschillende sport nokkenassen te vinden
Grotere carb kan altijd maar heeft in deze minder zin
varios en koppelingen voor te krijgen.
En een andere cdis van ducati.
Als origineel heb je wel nog altijd de mogelijkheid je blok van 2valve om te bouwen naar 4valve en andersom.

Voor Yamaha Aerox zijn er wel andere cilinder te krijgen, maar die zijn best prijzig voor wat het doet.. Ook de boring heeft op dat blok maar een bepaalde max zoals bij sym 4t.

Euro 4 piaggio is zeer beperkt met iget.
 
Dat... kan, in principe.

Maar of het makkelijk is weet ik niet. Het kan best zijn dat ie niet rechtstreeks past en best wat modificatie nodig heeft om te passen.
 
Kan ik niet anders een GY6 Motorblok kopen en op m'n peugeot zetten? Want ze zijn niet super duur


De vraag is of het past.. (kan een andere wijdte hebben.. en dan past die niet op het subframe.

En je gaat er ook met kwaliteit op achteruit. Want technische gezien is het sym blok kwalitatief beter. Of gewoon blij zijn met 65cc..
(zou er zelf wel blij mee zijn.. Zal net iets beter lopen dan met een standaard 50cc cilinder waar amper koppel in zit.
 
De vraag is of het past.. (kan een andere wijdte hebben.. en dan past die niet op het subframe.

En je gaat er ook met kwaliteit op achteruit. Want technische gezien is het sym blok kwalitatief beter. Of gewoon blij zijn met 65cc..
(zou er zelf wel blij mee zijn.. Zal net iets beter lopen dan met een standaard 50cc cilinder waar amper koppel in zit.
Ja hij past wel, de oude Sym of Peugoet hebben een GY6 blok gehad, de enige wat je moet aanpassen is de de motor ophanging van een Sym ouder dan 2010.
 
Het ging hier om of dat de GY6 Cilinder op het carter paste van het SYM eigen blok. Niet dat het de bedoeling was om het blok eronderuit te nemen.
Graag even de TS vraag goed lezen.
 
Back
Top