kan je keuren met een LED bar als dimlicht

Roni

New Member
Ik heb een WOK status op mijn schakelbrommer gekregen en vroeg me af of het is toegestaan om een LED bar als dimlicht te gebruiken tijdens de keuring. Ik heb hieronder een foto toegevoegd.

Alvast bedankt!

Attachments

• image_2025-02-19_150150017.png
    image_2025-02-19_150150017.png
    150.9 KB · Views: 14
Advertisement - register to remove this

Lijkt me niet. Met name het dimlicht moet een goed afgestelde bundel zijn die een specifiek lichtbeeld geeft. Dat mag niet verblinden.
Jouw LED -bar heeft geen van genoemde adpecten. (Brute-F was tegelijk met mij aan het tikken zie ik)

Het blijft een grijs gebied omtrent de verlichting van brommers/scooters/motoren.
Ook bij auto's is dit niet geheel duidelijk.
Nergens zie ik duidelijke wetgeving i.v.m. het EU-keurmerk.
Is deze wel of niet verplicht? Niemand weet het zeker of kan duidelijkheid geven...

Via onderstaande link zie je de huidige wetgeving voor de verplichte/toegestane verlichting in NL.
LINKJE KLIKKEN...

Last edited:
Het blijft een grijs gebied omtrent de verlichting van brommers/scooters/motoren.
Ook bij auto's is dit niet geheel duidelijk.
Nergens zie ik duidelijke wetgeving i.v.m. het EU-keurmerk.
Is deze wel of niet verplicht? Niemand weet het zeker of kan duidelijkheid geven...

Via onderstaande link zie je de huidige wetgeving voor de verplichte/toegestane verlichting in NL.
LINKJE KLIKKEN...
Ja, ik vind het ook een beetje onduidelijk. Er staat alleen dat je een dimlicht moet hebben, maar verder wordt er niets specifieks vermeld.

Ik heb een andere koplamp gevonden met een E9-keurmerk. Denk je dat deze wel goedgekeurd wordt?

Daarnaast heb ik nog een extra vraag is een GPS-snelheidsmeter toegestaan? Ik heb de originele niet meer, maar wel deze.

Onderaan heb ik een foto van zowel de koplamp als de snelheidsmeter toegevoegd.

Attachments

• image_2025-02-22_234429083.png
    image_2025-02-22_234429083.png
    167.9 KB · Views: 8
  • image_2025-02-22_234858700.png
    image_2025-02-22_234858700.png
    74.3 KB · Views: 8
Ik heb een andere koplamp gevonden met een E9-keurmerk. Denk je dat deze wel goedgekeurd wordt?
Zou niet weten waarom niet.
Daarnaast heb ik nog een extra vraag is een GPS-snelheidsmeter toegestaan?
Nog zoiets.
In de regelgeving staat dat een brommer/scooter moet voorzien zijn van een goedwerkende snelheidsmeter die ook bij nacht goed afleesbaar moet zijn.
Hier staat nergens dat het een originele/gekeurde moet zijn.
Zie onderstaande.
Artikel 5.6.15 Regeling voertuigen

Het staat misschien niet vermeld. Maar het hebben van een e keur, of Europese goedkeuring word gewoon verwacht.

Als ze het hebben over deugdelijke verlichting oid, gaat dat gewoon over eu goedgekeurde verlichting, die goed afgesteld en bevestigd is.

Zon lamp gaat nooit een mooi lichtbeeld geven, dat krijg je nooit door een keuring heen. Dat kan je echt vergeten, dat kan ik je nu al vertellen.

Neem aan dat je in het donker de snelheid afleesbaar moet zijn ..
Klopt.
Post automatically merged:

Het staat misschien niet vermeld. Maar het hebben van een e keur, of Europese goedkeuring word gewoon verwacht.
Dit staat nergens omschreven...

Als ze het hebben over deugdelijke verlichting oid, gaat dat gewoon over eu goedgekeurde verlichting, die goed afgesteld en bevestigd is.

Zon lamp gaat nooit een mooi lichtbeeld geven, dat krijg je nooit door een keuring heen. Dat kan je echt vergeten, dat kan ik je nu al vertellen.
Waar baseer je dat op?

Write your reply...
Back