Hallo,
Ik vroeg mij af of dat ik met mijn 4 takt injectie scooter 100+ of 102 benzine kon tanken.
Ik was benieuwd of dat hierdoor mijn scooter beter zou gaan lopen, maar ik kon zelf niet echt een heel duidelijk antwoord vinden.
Kan iemand mij helpen?
Het octaan getal geeft de klopvastheid aan. Kort gezegd betekent dit 'bij welke temperatuur verbrand de brandstof?'.
Wanneer je bijvoorbeeld de compressie van de scooter verhoogt dan verhoog je ook de temperatuur die ontstaat tijdens de compressieslag. De brandstof zou dan spontaan kunnen ontbranden voordat de bougie uberhaupt heeft gevonkt. Hierdoor krijg je drukgolven en ernstige motorschade zal dan ook snel ontstaan. (detonatie.)
Toen ik afstudeerde moest ik dit uitrekenen met de formule (p*t/v)*(p*t/v)
P=druk
T=temperatuur
V=volume
Doordat je 1 onbekende hebt kun je met kruislinks vermenigvuldigen uitrekenen of je getunede scooter deze brandstof nodig heeft.
Kort gezegd voor jouw; Met een standaard scooter maakt het dus geen verschil. Enkel wanneer je de motor gaat aanpassen.
Het octaan getal geeft de klopvastheid aan. Kort gezegd betekent dit 'bij welke temperatuur verbrand de brandstof?'.
Wanneer je bijvoorbeeld de compressie van de scooter verhoogt dan verhoog je ook de temperatuur die ontstaat tijdens de compressieslag. De brandstof zou dan spontaan kunnen ontbranden voordat de bougie uberhaupt heeft gevonkt. Hierdoor krijg je drukgolven en ernstige motorschade zal dan ook snel ontstaan. (detonatie.)
Toen ik afstudeerde moest ik dit uitrekenen met de formule (p*t/v)*(p*t/v)
P=druk
T=temperatuur
V=volume
Doordat je 1 onbekende hebt kun je met kruislinks vermenigvuldigen uitrekenen of je getunede scooter deze brandstof nodig heeft.
Kort gezegd voor jouw; Met een standaard scooter maakt het dus geen verschil. Enkel wanneer je de motor gaat aanpassen.
De tankstations van Firezone (EG Group) stoppen per 1 oktober 2019 met de verkoop van Competition 102 octaan benzine. Als gevolg van de aangepaste wetgevin
het is wel betere benzine, maar dat zal je niet merken met lage CC blokjes.
het Octaangehalte geeft eigenlijk aan hoe klopvlast de brandstof is.
voorbeeld wat je kan doen met een hoger octaangehalte:
- compressievoud verhogen, (dus van 11 naar 12 op 1 gaan)
Toen ik afstudeerde moest ik dit uitrekenen met de formule (p*t/v)*(p*t/v)
P=druk
T=temperatuur
V=volume
Doordat je 1 onbekende hebt kun je met kruislinks vermenigvuldigen uitrekenen of je getunede scooter deze brandstof nodig heeft.
p1 en 2 = druk in bar
T1 en 2 = temperatuur in Kelvin (Celcius+ 273)
V1 en 2= Volume (liters of CC, maak niet uit)
R1,2 en m1,2 wordt niet gebruikt voor nu (niet nodig)
(p1*V1)/T1 = (p2*V2)/ T2
hieruit volgt(kruislinks vermenigvudigen zoals dutchino al zei): (P1*V1)*T2=(P2*V2)*T1