Kan ik een lange rit maken?

apriliasrviper

Motori Minarelli
Heej,

Over een tijdje ga ik met vrienden op vakantie, en ga ik met één van hen op de scooter. Hij rijdt op een schakelbrommer (Gilera Zulu) en ik op een Aprilia SR Viper.
We moeten zo'n 120km rijden, en ik heb gehoord dat dit niet altijd kan, zo'n lang stuk rijden.

Ik heb luchtgekoeld, en dat schijnt ook wel eens een probleem te zijn.

Nou zou ik graag willen weten wat jullie mij adviseren, en als het wel mogelijk is, zijn er dan maatregelen die ik moet nemen of heeft er iemand andere tips?
 
Advertisement - register to remove this

Is best mogelijk om zn lang stuk te rijden maar ik zou altijd wat gereedschap meenemen en wat extra onderdelen.Net als je naar een meeting gaat.Een extra cilindertje met zuiger en wat afsteldingen en bougie enz.Je weet het maar nooit onderweg maar hij moet het wel aan kunnen.Neem aan dat jullie niet non stop door rijden en af en toe wel is stoppen voor een pauze dus echt heel warm zal ie wel niet worden
 
het kan opzich wel mits je scooter in goeie technische staat is , 120 km is best een eindje , mja als je gewoon 3x ofzo stopt onderweg dan heeft ie even kan om af te koelen , hoewel het opzich niet zoveel uitmaakt hoe lang je rijd , het ding word gewoon bedrijfstemperatuur , veel warmer zal die ook niet worden , alleen bij extreem warm weer word ie mischien stukken warmer..

het is belangrijk om niet vol toeren te rijden , dan belast je m minder..
 
Als je op vakantie gaat boek je zowiezo meestal niet zo hard. Je moet afentoe ff zoeken, ff wat drinken onderweg etc Dus als hij in goede staat verkeerd moet het wel goed gaan:) Neem voor de zekerheid wat gereedschap mee en iig vlesje olie en een extra bougietje. Even van te voren alles ff nakijken en bandenspanning controleren kan ook geen kwaad. En dan moet het makkelijk lukken hoor:) Ik heb ook wel eens 140km op een dag gedaan, enige waar je last van gaat hebben is je zitvlak:)
 
zitvlak ja :| :p

ik heb ook wel vaker 80 km volgas gereden met een luchtkoeler , het is wel zo dat hoe meer de scooter naar std toe is hoe langer hij het volhoud..
 
Zou ook een kitje meenemen om een prop in je band te kunnen zetten onderweg en een pomp. Verder als je scoot maar 65-70 loopt dan moet een AC cilinder het goed uithouden, als het meer richting 95-100 zou zijn dan zou ik toch voor een aluminium cilinder kiezen die is sneller zijn warmte kwijt, koelt beter m.a.w.
 
JBB said:
Zou ook een kitje meenemen om een prop in je band te kunnen zetten onderweg en een pomp. Verder als je scoot maar 65-70 loopt dan moet een AC cilinder het goed uithouden, als het meer richting 95-100 zou zijn dan zou ik toch voor een aluminium cilinder kiezen die is sneller zijn warmte kwijt, koelt beter m.a.w.


onzin... een gietijzer cilinder houd het net zo goed uit als alu , mischien zelfs wel beter..

het gaat niet om de snelheid , het gaat om het toeren wat ie maakt , en een verticaal blok is vrij kort vertandt dus vrij veel toeren..
 
melf #50 said:
onzin... een gietijzer cilinder houd het net zo goed uit als alu , mischien zelfs wel beter..

het gaat niet om de snelheid , het gaat om het toeren wat ie maakt , en een verticaal blok is vrij kort vertandt dus vrij veel toeren..

Heb je wel weer gelijk in ligt er net aan hoeveel toeren en gietijzer slijt minder snel, maar wel sneller kans op warmloper als hij met vrij kleine sproeier rijd, dus ik bedoel als hij cilinder schraal smeert met mengsel
Heb zelf ook jaren lang met luchtgekoelde scooters gereden
 
ik heb laatst nog met een vriend van me f langduurtest gedaan:p van wijchen naar zeewolde, met ze 2e op me aerox.... is ong 90km en dan weer terug.

we hadde continue volgas gereden..... kheb de cilinder later nog van binne bekeken, hij ziet er nog steeds goed uit dus:+

maar ik denk voor een Ac scooter gewoon ff een korte stop houde;) dan komt het wel goed
 
ik zou een hele garage kit meenemen inclusief brug etc... compressortje mee

8P

joh als je scooter motorisch gewoon goed is en je die 120km niet heel de tijd volgas rijd moet ie het makkelijk uithouden hor :)
 
JBB said:
Heb je wel weer gelijk in ligt er net aan hoeveel toeren en gietijzer slijt minder snel, maar wel sneller kans op warmloper als hij met vrij kleine sproeier rijd, dus ik bedoel als hij cilinder schraal smeert met mengsel
Heb zelf ook jaren lang met luchtgekoelde scooters gereden


waarom zou hij met een te arm mengsel rijden :?

of met te weinig olie :? hoe kom je daar bij?

beetje rare theorien heb jij...

gietijzer kan sneller of minder snel slijten , het ligt niet aan het materiaal zelf of het hard slijt of niet...

en waarom zou gietijzer sneller vastlopen dan alu?
 
Back
Top