kan ik beter een injectie of carburateur scooter kopen?

Moet ik even zoeken.

Staat hier tussen:

 
ben benieuwd heb zelf namelijk altijd geleerd dat bij piaggio onmogelijk is mischien als er nog een beetje spanning bij de accu is maar als goed is is het helemaal niet mogelijk
 
Ik heb een 2takt en een Injectie.

2takt NRG:
* Rijdt hard/ rijdt fijn (70/75)
* Grote banden, grote scooter (in vergelijking zip)
* Zuipt wel flink wat benzine

4takt Iget Zip
* is mooi
* rijdt langzaam (54,wind mee, plat erop)
* is zuinig

Ik rijd 'maar' 13 km heen en terug naar werk. Ik gebruik bijna alleen maar de oude 2Takt NRG. Ik heb altijd 2 takt gereden, onbegrensd. Rijdt gewoon lekker door, kan zeer goed mee met het verkeer, en iets harder rijden is gewoon prettiger.

iGet Zip gebruik ik in de stad, en korte stukken. Hij is klein en betrouwbaar, voor lange stukken vind ik hem echt te langzaam (54km,ook ja)

Als jij 50 km per dag gaat rijden is het prettig als je scooter een beetje sneller is. En 54 is netjes maar nog wat te langzaam, zeker gezien de afstand die je gaat afleggen.

Stel je koopt die iGet, laat hem opvoeren naar 54, als je dan elke dag 50 km rijdt dan is 54 te langzaam op een gegeven moment. Dan gok ik alvast dat je wat sneller wil, en dat is met een iGet lastig/duur.

Als ik nu moest kiezen, altijd 2takt.
 
Ik heb een 2takt en een Injectie.

2takt NRG:
* Rijdt hard/ rijdt fijn (70/75)
* Grote banden, grote scooter (in vergelijking zip)
* Zuipt wel flink wat benzine

4takt Iget Zip
* is mooi
* rijdt langzaam (54,wind mee, plat erop)
* is zuinig

Ik rijd 'maar' 13 km heen en terug naar werk. Ik gebruik bijna alleen maar de oude 2Takt NRG. Ik heb altijd 2 takt gereden, onbegrensd. Rijdt gewoon lekker door, kan zeer goed mee met het verkeer, en iets harder rijden is gewoon prettiger.

iGet Zip gebruik ik in de stad, en korte stukken. Hij is klein en betrouwbaar, voor lange stukken vind ik hem echt te langzaam (54km,ook ja)

Als jij 50 km per dag gaat rijden is het prettig als je scooter een beetje sneller is. En 54 is netjes maar nog wat te langzaam, zeker gezien de afstand die je gaat afleggen.

Stel je koopt die iGet, laat hem opvoeren naar 54, als je dan elke dag 50 km rijdt dan is 54 te langzaam op een gegeven moment. Dan gok ik alvast dat je wat sneller wil, en dat is met een iGet lastig/duur.

Als ik nu moest kiezen, altijd 2takt.
Ik zou hem ook wel sneller laten rijden, alleen mijn ouders hebben al liever niet dat ik scooter rij. Dit omdat ze denken dat ik mezelf binnen een dag er op dood rij, bullshit als je het mij vraagt. Maar als die scooter harder dan 55 rijd dan heb ik wel gezeik, dus doe dat maar niet. Dus opvoeren is niet echt iets waar ik mee bezig ben, zolang die maar minimaal 50 rijd. En ik snap wel dat je die tweetakts mooi vindt zijn ze ook zeker, alleen vind ik toch echt wel dat ze te veel gebruiken. ik weet niet eens of je er nog mee in stad mag rijden (wat ik wel moet kunnen doen). Dus hoe dan ook een 4 takt, ik ga vandaag nog maar ff kijken bij de dealer. Weet niet hoe groot het aanbod is, maar misschien kan ik alleen maar uit injectie of carb kiezen. Want zo te horen ligt het een beetje om het even wat goed zou zijn.
Post automatically merged:

Bedankt voor alle antwoorden, ik heb echt een hele hoop geleerd!!
 
Volgens mij valt het wel redelijk mee hoeveel zuiniger een 4-takt is ten opzichte van een 2-takt. Mijn Ludix (snor wel) komt uit 2006 maar rijdt mokertje zuinig, ik behaal soms betere resultaten dan Vespa 4t carb snormodellen die ook zijn begrensd. Een 2-takt mag je prima mee rijden zolang het maar na 2011 is geproduceerd, hetzelfde geldt trouwens ook voor een 4-takt.

Persoonlijk zou ik gewoon voor de 4t carb versie gaan. Het ding rijdt ook gewoon zuinig en je hebt meer regie over je eigen scooter ipv deze naar de dealer te moeten brengen. Misschien dat een injectie iets zuiniger is, maar dat verschil in bedrag wat je dan bespaart doe je weer teniet als je onderhoud moet gaan verrichten aan je injectie-systeem. Misschien ben je dan zelfs duurder uit.

Bijkomend voordeel bij een carb versie is ook gewoon dat deze een stuk onderhoudsvriendelijker is en als je hem harder of zachter wilt laten lopen dit ook gewoon vrij makkelijk te doen is. Zo'n kickstart is ook wel erg fijn mocht je accu kapot gaan in de winter of het gewoon niet meer goed doen.

Het nadeel aan zo'n carb versie is misschien dat je wel wat vaker klein onderhoud moet verrichten, maar dit kost ook geen drol en als je je gewoon netjes houdt aan de periodieke beurten kan er vrij weinig mis gaan.
 
Bedankt voor de hulp iedereen! Ik heb vandaag een scooter gekocht. Sommige mensen gaan me haten en andere niet, maar het is toch een carburateur verzie geworden. Een Piaggio zip 2017 en ik ben er erg blij mee, mag er nog niet op rijden. Maar hij staat wel prachtig te staan :)
 
Ja ik dacht al. Dat met die Iget zip had ik zelf nooit gedaan.. Een carb zip is echt wel beter. (al ben ik zelf geen zip liefhebber.
Het is een aardige scooter, maar voor mij zitten er nog iets te belangrijke gebreken aan. (heb zelf 2t gehad van 2011)
 
Back
Top