kan ik beter een injectie of carburateur scooter kopen?

Spastiaan

New Member
Dag iedereen ik wil binnenkort mijn eerste scooter kopen. Ik ga voor een Piaggio zip 4t brom uitvoering tweedehands bij een scooter winkel. Ik wil max 1500 euro kwijt zijn voor m'n zip en liever nog wat minder. Waar ik echter ook geen zin in heb is om later veel extra uit te geven aan onderhoud of brandstof. Ik rij waarschijnlijk zo'n 50 kilometer per dag met de scooter. Nu is me vraag of ik dan beter meer geld uit kan geven aan een injectie of beter minder geld uit kan geven aan een carburateur? mocht er iets onduidelijk zijn zie ik de vragen wel verschijnen en alvast bedankt voor jullie hulp!
 
Advertisement - register to remove this

Dat ligt eraan wat je met de scooter wilt.

Ik zie dat je dagelijks redelijk wat kilometers maakt en je waarschijnlijk betrouwbaarheid een belangrijke factor voor je zal zijn.
Verder is verbruik ook belangrijk maar hoe zit het met snelheid?

Ik persoonlijk zou gaan voor injectie, betrouwbaar en zuinig en geschikt voor de goedkopere E10 benzine.

Trouwens Piaggio is voor wat dit laatste betreft een goeie keuze want bijna alle modellen met een typegoedkeuring vanaf 2011 zijn geschikt voor E10, dus houdt hier rekening mee als je een zipje koopt van voor dit jaartal..

Echter wanneer je sneller wilt dan de 45 kmpu kost dit bij injectie veel geld voor maar een paar km extra.
Bij een carburateurversie is het eenvoudiger en goedkoper deze wat sneller te laten lopen echter verwacht hier geen wonderen van als je blijft bij een 50cc cilinder.
Verder zijn de carburateur modellen toch al wat jaartjes oud en afhankelijk van de vorige eigenaar(s) misschien al flink versleuteld wat de betrouwbaarheid niet ten goede komt.
Trouwens opvoeren gaat altijd ten koste van betrouwbaarheid en verbruik wat je zo belangrijk vindt.
 
Dat ligt eraan wat je met de scooter wilt.

Ik zie dat je dagelijks redelijk wat kilometers maakt en je waarschijnlijk betrouwbaarheid een belangrijke factor voor je zal zijn.
Verder is verbruik ook belangrijk maar hoe zit het met snelheid?

Ik persoonlijk zou gaan voor injectie, betrouwbaar en zuinig en geschikt voor de goedkopere E10 benzine.

Trouwens Piaggio is voor wat dit laatste betreft een goeie keuze want bijna alle modellen met een typegoedkeuring vanaf 2011 zijn geschikt voor E10, dus houdt hier rekening mee als je een zipje koopt van voor dit jaartal..

Echter wanneer je sneller wilt dan de 45 kmpu kost dit bij injectie veel geld voor maar een paar km extra.
Bij een carburateurversie is het eenvoudiger en goedkoper deze wat sneller te laten lopen echter verwacht hier geen wonderen van als je blijft bij een 50cc cilinder.
Verder zijn de carburateur modellen toch al wat jaartjes oud en afhankelijk van de vorige eigenaar(s) misschien al flink versleuteld wat de betrouwbaarheid niet ten goede komt.
Trouwens opvoeren gaat altijd ten koste van betrouwbaarheid en verbruik wat je zo belangrijk vindt.
Bedankt voor je snelle antwoord! ik wil mijn scooter laten opvoeren tot 54 zodat ik net die wok ontloop, maar toch lekker met het verkeer mee kan rijden. En betrouwbaarheid is erg belangrijk voor mij, dus dan ga ik maar voor injectie. bedankt :)
 
Dag iedereen ik wil binnenkort mijn eerste scooter kopen. Ik ga voor een Piaggio zip 4t brom uitvoering tweedehands bij een scooter winkel. Ik wil max 1500 euro kwijt zijn voor m'n zip en liever nog wat minder. Waar ik echter ook geen zin in heb is om later veel extra uit te geven aan onderhoud of brandstof. Ik rij waarschijnlijk zo'n 50 kilometer per dag met de scooter. Nu is me vraag of ik dan beter meer geld uit kan geven aan een injectie of beter minder geld uit kan geven aan een carburateur? mocht er iets onduidelijk zijn zie ik de vragen wel verschijnen en alvast bedankt voor jullie hulp!


Als je denkt met een injectie scooter goedkoper uit te zijn, heb je het hier goed mis! Ja je kan op brandstof wat besparen, maar de prijzen van E10 VS E5 zijn nou niet echt van een bepaald aard dat je op dit moment goedkoop kan rijden.

Carburateur vs Injectie.. Beiden hebben zo ze voordelen en nadelen.

Een gemiddelde 4takt motor met carbuteur rijd best wel redelijk zuinig als je dit vergelijkt met de oudere 2takt scooters.

Gemiddeld zo`n 1:34 tot 1:40 . Een injectie zit ook zo rond de 1:40... Er zijn injectie scooters die 1:50 kunnen halen (zoals het honda blok en volgens mij ook het Yamaha 4t blok.. En de overige zitten daar allemaal net daaronder. (dus voor injectie hoef je het niet perse te doen)

Nadeel voor injectie en onderhoud is dat het je heel duur kan komen te staan.. Injectie onderdelen zijn zoals altijd behoorlijk aan de prijs.
En dan praten we over prijzen van ongeveer 100 euro tot zo`n 600 euro.

Een gasklephuis kan je zomaar 300 euro kosten als deze vervangen dient te worden. Of 300 euro voor de benzine opvoerpomp)

Een carburateur versie is veel goedkoper in onderhoud. Om nou te zeggen dat een injectie minder onderhoud nodig heeft zou ik zelf niet op gaan gokken. Want eigenlijk heeft elke scooter gewoon ze onderhoud per keer nodig.
Daarnaast is een carb versie makkelijker sneller te maken dan een injectie (deze laatste is in de computer begrensd.. En niet iedereen kan deze zomaar even onklaar maken of aanpassen.. Ook voor het aanpassen ben je veel geld kwijt (vraag men gauw toch wel rond de 200 euro voor)

Als je beide modellen naast elkaar zou zetten kost een injectie model jou ook meer geld voor aanschaf dan een carb model.

Zou volgens jou wensen gewoon voor een carb model gaan.. Minder kosten en gezeik achteraf bij onderhoud en eventueel iets sneller willen maken.
 
Last edited:
Lastia
Als je denkt met een injectie scooter goedkoper uit te zijn, heb je het hier goed mis! Ja je kan op brandstof wat besparen, maar de prijzen van E10 VS E5 zijn nou niet echt van een bepaald aard dat je op dit moment goedkoop kan rijden.

Carburateur vs Injectie.. Beiden hebben zo ze voordelen en nadelen.

Een gemiddelde 4takt motor met carbuteur rijd best wel redelijk zuinig als je dit vergelijkt met de oudere 2takt scooters.

Gemiddeld zo`n 1:34 tot 1:40 . Een injectie zit ook zo rond de 1:40... Er zijn injectie scooters die 1:50 kunnen halen (zoals het honda blok en volgens mij ook het Yamaha 4t blok.. En de overige zitten daar allemaal net daaronder. (dus voor injectie hoef je het niet perse te doen)

Nadeel voor injectie en onderhoud is dat het je heel duur kan komen te staan.. Injectie onderdelen zijn zoals altijd behoorlijk aan de prijs.
En dan praten we over prijzen van ongeveer 100 euro tot zo`n 600 euro.

Een gasklephuis kan je zomaar 300 euro kosten als deze vervangen dient te worden. Of 300 euro voor de benzine opvoerpomp)

Een carburateur versie is veel goedkoper in onderhoud. Om nou te zeggen dat een injectie minder onderhoud nodig heeft zou ik zelf niet op gaan gokken. Want eigenlijk heeft elke scooter gewoon ze onderhoud per keer nodig.
Daarnaast is een carb versie makkelijker sneller te maken dan een injectie (deze laatste is in de computer begrensd.. En niet iedereen kan deze zomaar even onklaar maken of aanpassen.. Ook voor het aanpassen ben je veel geld kwijt (vraag men gauw toch wel rond de 200 euro voor)

Als je beide modellen naast elkaar zou zetten kost een injectie model jou ook meer geld voor aanschaf dan een carb model.

Zou volgens jou wensen gewoon voor een carb model gaan.. Minder kosten en gezeik achteraf bij onderhoud en eventueel iets sneller willen maken.
Bedankt voor je antwoord! Lastige keuze wel, ik hou wel van simpel. En over die brandstof heb je wel gelijk, dus ik dacht op onderhoud te kunnen besparen. Maar blijkbaar ook niet echt, het enige voordeel aan injectie versie is dan dat ze iets nieuwer zijn lijkt me. Waardoor ze minder afgeroest zijn ofzo.
 
Last edited:
Carburateur uitvoering. Dat hele injectie lijkt mooi tot het kapot gaat. Als de financieen of de kennis er niet zijn ga je ook niet zomaar een injectieblok zelf uit trekken als dit je enige vervoersmiddel is.
De keuze is aan jezelf maar als je naar het financiele plaatje kijkt is het goedkoper in de aanschaf, goedkoper qua reparaties over algemeen, goedkoper op te voeren naar 54 of wanneer je dat beu bent richting de 60 ofzo
 
@Spastiaan ,

zo zie je maar dat meningen verschillen en dat mag ook.
Ik ben al wat ouder maar wel iemand die van voorruitgang houdt.
Carburateur is voor mij dan ook iets uit het verleden net als de stoommachine en 2-takt, hier ga ik commentaar op krijgen, haha... ;)
Voor mij is opvoeren niet zo belangrijk en als ik zou kiezen voor een brommer maak ik voor mezelf ook de keuze om me aan de regels te houden en 45 kmpu te rijden.

Ik weet dan wel dat ik jaren lang zonder zorgen mijn brommertje kan pakken en erop kan vertrouwen.

Wil je dit niet en wil je sneller, is mijn persoonlijke mening, haal je motor- of autorijbewijs.

Hier boven wordt ingegaan over problemen met injectie hoe duur dit wel niet is maar ik rij nu al jaren een injectie scooter heb er geen omkijken naar en nog nooit problemen gehad, zolang je maar alles origineel laat en niet gaat experimenteren met snelle ECU's en/of grotere cilinders etc....
Zoek voor de aardigheid eens hoeveel mensen problemen hebben met hun carburateur en zet dit af tegen de mensen die ECHT problemen hebben met hun injectie sec? :p
 
Probleem met injectie is, dat heel veel scooter dealers er geen raad mee weten of er geen verstand van hebben.
Dan koop je voor heel veel geld een hele mooie scooter met dat zo geweldige injectie..
Maar veel weten niet hoe ze deze scooters klaar moeten maken als het ding verkocht is aan een nieuwe eigenaar.
Enigste wat ze wel doen is dat wat ze bij de oudere scooters ook deden, en het elektronische gedeelte word ontzien.
Hoe vaak lees ik hier of op andere forums dat mensen problemen hebben met hun scooter omdat deze in de ecu niet is nagekeken.
Dan staat de scooter te rijk, stotterd, rijd niet lekker. Of komt te snel tegen de snelheid limiet *word te snel afgekapt op de begrenzer.
Voor zulke problemen ga ik echt geen 800 euro meer betalen op de oudere modellen.
 
Even wat advies van een injectiescooterbezitter (5x woordwaarde).
Als je bedrijfszeker wilt/moet zijn, zou ik voor injectie gaan. Start altijd en loopt meteen goed. Ook bij temperaturen onder nul.
Echter; als je vlot wilt rijden zou ik geen injectie nemen. Het is namelijk zo dat, omwille van de euro 5 normen, het blokje is afgeknepen.
Dit komt de trekkracht en snelheid niet ten goede.
Wellicht dat er in de toekomst een externe partij komt (Malossi, Polini...) die iets verzint.
Daar is vooralsnog mijn hoop op gevestigd.
Over eventuele reparatie zou ik me niet teveel zorgen maken. De injectiesystemen zijn behoorlijk betrouwbaar.
Als je 50km per dag rijdt zou ik zeker zelf niet gaan lopen klooien aan een scooter. Lekker je onderhoud laten doen bij een gecertificeerde dealer.
En daar ook je scooter kopen.
Nadeel van al dit moois; je rijdt waarschijnlijk gemiddeld niet sneller dan 45km/u. En de trekkracht houdt ook niet over.
Elk nadeel heb ze voordeel, zei wijlen J Cruijff. Je hoeft niet meer in je spiegels te gluren of er een koperen knoop in de buurt is.
Bij een rollenbankcontrole sta je ontspannen op je beurt te wachten.
Just my two cents. Choice is yours.
 
@Spastiaan ,

zo zie je maar dat meningen verschillen en dat mag ook.
Ik ben al wat ouder maar wel iemand die van voorruitgang houdt.
Carburateur is voor mij dan ook iets uit het verleden net als de stoommachine en 2-takt, hier ga ik commentaar op krijgen, haha... ;)
Voor mij is opvoeren niet zo belangrijk en als ik zou kiezen voor een brommer maak ik voor mezelf ook de keuze om me aan de regels te houden en 45 kmpu te rijden.

Ik zal je sparen dit keer met mn stoommachine
ik bekijk het meestal zo dat de meeste die hier advies vragen toch in de leeftijdscategorie 16-18 zitten. En die rijden graag beetje door, althans in mijn tijd dan. 50km dagelijks met 45km per uur is lang he
Hier boven wordt ingegaan over problemen met injectie hoe duur dit wel niet is maar ik rij nu al jaren een injectie scooter heb er geen omkijken naar en nog nooit problemen gehad, zolang je maar alles origineel laat en niet gaat experimenteren met snelle ECU's en/of grotere cilinders etc....
Moet ik je gelijk in geven, als je het standaard houdt zal het niet snel kapot gaan, maar mocht het om wat voor reden danntoch kapot gaan kun je er niet ff snel zelf naar kijken, of naar een dealer die er verstand van heeft want die zijn er bijna niet.
Zoek voor de aardigheid eens hoeveel mensen problemen hebben met hun carburateur en zet dit af tegen de mensen die ECHT problemen hebben met hun injectie sec? :p
Ongetwijfeld dat je meer problemen met carburateur gaat vinden, word ook al "iets" langer.toegepast op scooters he.

Maargoed ik geef alleen mijn kijk er op al 2takt dinosaurus, de keuze is nu aan Spastiaan welke gok hij gaat wagen of dat het toch een electrische fiets word
 
Ik zal je sparen dit keer met mn stoommachine
ik bekijk het meestal zo dat de meeste die hier advies vragen toch in de leeftijdscategorie 16-18 zitten. En die rijden graag beetje door, althans in mijn tijd dan. 50km dagelijks met 45km per uur is lang he

Moet ik je gelijk in geven, als je het standaard houdt zal het niet snel kapot gaan, maar mocht het om wat voor reden danntoch kapot gaan kun je er niet ff snel zelf naar kijken, of naar een dealer die er verstand van heeft want die zijn er bijna niet.

Ongetwijfeld dat je meer problemen met carburateur gaat vinden, word ook al "iets" langer.toegepast op scooters he.

Maargoed ik geef alleen mijn kijk er op al 2takt dinosaurus, de keuze is nu aan Spastiaan welke gok hij gaat wagen of dat het toch een electrische fiets word
Zal sowieso een hele toer worden om voor 1500€ een knappe injectie scooter te vinden.
 
Zo te zien heb ik een hele discussie gecreëerd. Leuk ook om ieders mening te zien. Maar door alle verschillende meningen wordt het maken van een keuze wel lastiger. er zijn een paar dingen die m'n scooter moet doen/hebben:
-minimaal 50 gaan liefst 54 (harder dan dat ga ik echter niet want ouders).
-beetje snel optrekken, niet elektrische scooter snel, maar gewoon wel rap.
-betrouwbaar zijn, wat ik eigenlijk nog wel het belangrijkst vind.
Ik heb bij een scooter dealer een injectie zip gevonden: https://rsnv.nl/product/piaggio-zip-injectie-45km/
Ik ga morgen even vragen hoe en wat, maar hoop dat de vorige eigenaar hem al heeft laten opvoeren. Zo niet laat ik het denk zelf maar doen, alleen denk wel dat dit me flink wat gaat kosten zo te horen. Wel heb ik deze: https://rsnv.nl/product/piaggio-zip-25km-4/ ook nog op t oog, alleen die zou ik dan wel opnieuw moeten laten keuren, want ik vind 25 km/u saai. Dus ik weet niet wat jullie hier van denken?
 
Zo te zien heb ik een hele discussie gecreëerd. Leuk ook om ieders mening te zien. Maar door alle verschillende meningen wordt het maken van een keuze wel lastiger. er zijn een paar dingen die m'n scooter moet doen/hebben:
-minimaal 50 gaan liefst 54 (harder dan dat ga ik echter niet want ouders).
-beetje snel optrekken, niet elektrische scooter snel, maar gewoon wel rap.
-betrouwbaar zijn, wat ik eigenlijk nog wel het belangrijkst vind.
Ik heb bij een scooter dealer een injectie zip gevonden: https://rsnv.nl/product/piaggio-zip-injectie-45km/
Ik ga morgen even vragen hoe en wat, maar hoop dat de vorige eigenaar hem al heeft laten opvoeren. Zo niet laat ik het denk zelf maar doen, alleen denk wel dat dit me flink wat gaat kosten zo te horen. Wel heb ik deze: https://rsnv.nl/product/piaggio-zip-25km-4/ ook nog op t oog, alleen die zou ik dan wel opnieuw moeten laten keuren, want ik vind 25 km/u saai. Dus ik weet niet wat jullie hier van denken?
voordeel van een injectie inlaat systeem is dat ie altijd start, en in elke omstandigheid zal rijden aangezien de benzine lucht verhouding constant word aangepast via de ecu en sensoren, bij een carb versie mag je dit zelf gaan doen eens in de zoveel tijd, er zijn wel 80cc kitjes voor te koop dat je iets meer koppel hebt samen de ecu van malossi, nadeel is dat het zo oploopt naar 500 600 euro
 
voordeel van een injectie inlaat systeem is dat ie altijd start, en in elke omstandigheid zal rijden aangezien de benzine lucht verhouding constant word aangepast via de ecu en sensoren, bij een carb versie mag je dit zelf gaan doen eens in de zoveel tijd, er zijn wel 80cc kitjes voor te koop dat je iets meer koppel hebt samen de ecu van malossi, nadeel is dat het zo oploopt naar 500 600 euro
Oei dat is we duur, en overbodig denk ik. Ik wil gewoon 54 rijden, scheelt weer wat tijd en lijkt me leuker/veiliger. Daarbij is dat gewoon legaal en 80 cc niet geloof ik. Wel erg fijn dat die dingen altijd starten, dat vind ik wel een fijne gedachte, lijkt me nog al vervelend als ik 30 km ver van m'n huis bent en hij niet start.
 
Dat hele injectie lijkt mooi tot het kapot gaat.
ik sleutel op mijn werk alleen maar aan injectie hokken (echte hokken )nog niet eentje tegen gekomen die stuk is dat spul start altijd ALTIJD had xtje de hele gasklephuis vergeten te monteren zat gewoon los voor spruitstuk da klere dinge starte toen ook zelfs(draaide wel berroerd maar hij starte) daarom zou ik lekker voor een nettte injectie gaan tegen woordig sleutelen meeste scooterzaken ook alleen maar aan injectie dus kunnen ze wel er mee omgaan tevens is onderhoud praktisch het zelfde.

edit:
enige wat dus zo kut is aan die piaggio is dat ze een ecs systeem hebben waardoor je geen kickstart hebt dus dode accu= dooie scooter in tegendeel tot de gy6 injectie scooters die je wel kan aankicken ingeval van helaas is kwaliteit van die scooters ook stukkie lager naar mijn menig(kymco uitgezonderd)
 
Even wat advies van een injectiescooterbezitter (5x woordwaarde).
Als je bedrijfszeker wilt/moet zijn, zou ik voor injectie gaan. Start altijd en loopt meteen goed. Ook bij temperaturen onder nul.
Echter; als je vlot wilt rijden zou ik geen injectie nemen. Het is namelijk zo dat, omwille van de euro 5 normen, het blokje is afgeknepen.
Dit komt de trekkracht en snelheid niet ten goede.
Wellicht dat er in de toekomst een externe partij komt (Malossi, Polini...) die iets verzint.
Daar is vooralsnog mijn hoop op gevestigd.
Over eventuele reparatie zou ik me niet teveel zorgen maken. De injectiesystemen zijn behoorlijk betrouwbaar.
Als je 50km per dag rijdt zou ik zeker zelf niet gaan lopen klooien aan een scooter. Lekker je onderhoud laten doen bij een gecertificeerde dealer.
En daar ook je scooter kopen.
Nadeel van al dit moois; je rijdt waarschijnlijk gemiddeld niet sneller dan 45km/u. En de trekkracht houdt ook niet over.
Elk nadeel heb ze voordeel, zei wijlen J Cruijff. Je hoeft niet meer in je spiegels te gluren of er een koperen knoop in de buurt is.
Bij een rollenbankcontrole sta je ontspannen op je beurt te wachten.
Just my two cents. Choice is yours.
Net of een carburateur dan niet bedrijf zeker is.. Als hij goed afgesteld staat of vanuit de fabriek.. En je gaat er niet continu met je handjes eraan zitten is er niks aan de hand.. Alleen stilstand kan roet in het eten gooien, maar dat is bij injectie het zelfde.. Bij een carburateur makkelijk schoon te maken.. Bij injectie weet ik het niet zo zeker. Bij de oudere diesels kon je deze ook altijd wel schoon maken of de nozzle vervangen. Maar denk dat er bij een scooter toch weinig aan schoon te maken is bij een injectie. Nozzles zijn er volgens mij er niet voor. Dan zal je waarschijnlijk een nieuwe injector moeten plaatsen van a 80 a 100 euro.
Post automatically merged:

ik sleutel op mijn werk alleen maar aan injectie hokken (echte hokken )nog niet eentje tegen gekomen die stuk is dat spul start altijd ALTIJD had xtje de hele gasklephuis vergeten te monteren zat gewoon los voor spruitstuk da klere dinge starte toen ook zelfs(draaide wel berroerd maar hij starte) daarom zou ik lekker voor een nettte injectie gaan tegen woordig sleutelen meeste scooterzaken ook alleen maar aan injectie dus kunnen ze wel er mee omgaan tevens is onderhoud praktisch het zelfde.

edit:
enige wat dus zo kut is aan die piaggio is dat ze een ecs systeem hebben waardoor je geen kickstart hebt dus dode accu= dooie scooter in tegendeel tot de gy6 injectie scooters die je wel kan aankicken ingeval van helaas is kwaliteit van die scooters ook stukkie lager naar mijn menig(kymco uitgezonderd)

Kickstarter kan je altijd nog zelf plaatsen.. Zoveel moeite is dat niet. Is gewoon het zelfde systeem als voor de niet injectie.
Je haald dat afsluit dopje uit je carter deksel en dan plaats je een kickstarter voor piaggio..
 
Last edited:
Kickstarter kan je altijd nog zelf plaatsen.. Zoveel moeite is dat niet. Is gewoon het zelfde systeem als voor de niet injectie.
Je haald dat afsluit dopje uit je carter deksel en dan plaats je een kickstarter voor piaggio..
klopt in princiepe kan je hem plaatsen helaas zal het niet werken alleen wat dus erg jammer is aan piaggio zijn systeem.
 
Ikzelf zou ook voor gecarbureert kiezen om de boven genoemde redenen. Enigste voordeel van injectie tegenover mijn huidige brommer met handchoke is dat een injectie iets makkelijker te starten is.

Onderhoud van beiden is vrijwel hetzelfde. Alleen kan er bij injectie nog meer kapot gan, wat dan ook meteen een stuk duurder is.
Post automatically merged:

Ik las anders recent op dit forum van een andere post dat dit gewoon werkte.
Hoe zit het dan met de benzinepomp? Of zou je de kickstart dan alleen kunnen gebruiken als de startmotor kapot is en de benzinepomp niet?
 
Back
Top