kan ik 15w40 in mijn scooter stoppen?

Jonathan00

New Member
ik heb een ztech zt35 4takt en wil de olie vervangen ik weet alleen niet welke olie erin moet er is niks over te vinden online en ik heb geen boekje aangezien in de 3e eigenaar ben en die ergens is kwijt geraakt. dus kan ik 15w40 olie in deze 4takt brommer stoppen of weten jullie een andere optie? hopelijk weet een van jullie het .

mvg. Jonathan.
 
Advertisement - register to remove this

Ik gooi er altijd 5W-40 in, full-Synthetisch.
.

Heb je de handleiding van jou scooter, daar staat meestal in wat ze adviseren.
 
Ik gooi er altijd 5W-40 in, full-Synthetisch.
.

Heb je de handleiding van jou scooter, daar staat meestal in wat ze adviseren.
nee helaas geen handleiding en heb er 1 gevonden online alleen die geeft niet aan welke olie erin moet alleen wanneer die ververst moet worden.
 
Beste is 's winters 5w30 vol synthetic en zomers 5w40 vol synthetic. Maar je hebt ook speciaal all weather voor scooters. Maar over het algemeen zit je goed met 5w40 vol synthetic en beetje A-Merk. Ik ververs meestal eind September me olie voor de winter en zo rond April voor de zomer.
 
15w40 is te dik voor een brommer / scooter.

10w40 zou ik zelf doen voor een china brommer.. 5w40 is te dun voor een blokje wat niet zuiver in elkaar is gezet. 5w40 gebruik ik voor een piaggio a kwaliteits blok.
 
De olie komt niet goed in alle kieren en vloeit ook minder snel en daardoor krijg je op sommige plekken te weinig smering. Heb het net even opgezocht en kwam op een auto forum. Ook raadde iemand daar aan om iets dikkere olie te gebruiken als je al veel km'ers (hij zei vanaf 100k km, maar dat verschilt natuurlijk heel erg per auto. En al helemaal voor en brommer natuurlijk.) hebt gereden omdat de onderdelen dan al wat versleten zijn en er daardoor ook meer speling is.
 
De olie komt niet goed in alle kieren en vloeit ook minder snel en daardoor krijg je op sommige plekken te weinig smering. Heb het net even opgezocht en kwam op een auto forum. Ook raadde iemand daar aan om iets dikkere olie te gebruiken als je al veel km'ers (hij zei vanaf 100k km, maar dat verschilt natuurlijk heel erg per auto. En al helemaal voor en brommer natuurlijk.) hebt gereden omdat de onderdelen dan al wat versleten zijn en er daardoor ook meer speling is.
Hartstikke bedankt voor je antwoord 4sla4life
 
Ik bestel het altijd bij een online brommerzaak. Heb het eigenlijk nooit in een supermarkt zien staan. Maar elke winkel lijkt me prima zolang ze olie van een echt merk verkopen (behalve de action. En ook niet bij een pompstation want dat is echt belachelijk duur). Als je het niet online wilt halen lijkt, zoals simsa zegt, een auto onderdelen zaak de beste en goedkoopste optie
 
Ik Google altijd naar een bepaalde olie soort en merk, wie het goedkoopste kan leveren mag dat dan doen.
Dat is het voordeel van een merk olie dat is altijd hetzelfde.
Ook houd ik bij motor online shops zoals Louis de prijs in de gaten, het is vaak na het motor seizoen afgeprijsd en dan koop ik 8 of 12 liter voor de scooter als ook de motorfiets. Nu bv 5 euro/L
 
Last edited:
Ik had het ook aan een kennis van me kunnen vragen, maar nu heb ik het antwoord veel sneller. Maar die kennis heeft nu wel antwoord gegeven eindelijk... Hij zegt dat ie dan vast loopt. Ik denk dat dat antwoord hetzelfde is als wat jij gaf 4slaf4life
 
Ik heb zelf een Kymco People S50 waar 10W40 in moet.
Normaal kocht ik daar bij Heuts een rode verpakking voor die vol synthetisch was van Valvoline. (10eurie)
Deze ververste ik een keer na 4750KM (4-Tak). Ja kleur was donker maar olie vloeide nog zeer goed.
Deze zegt wel "Synthetic Technology" maar dacht ergens gelezen te hebben dat deze nog altijd Half-Synthetisch is.
Wie het weet mag het zeggen hoor.........
9292_002440537_0.jpg
Later ga ik aan die van de Action met zwarte verpakking.
Eens kijken wat na 4000KM het verschil is.
Deze heb ik er nou 3 van gekocht:
full.png
Zou er veel verschil in zitten ?

Wat betreft welke olie in jou scoot moet: Jonge, doe erin wat voorgeschreven is !!!!!
Staat er 10W40 dan is het 10W40 en niks anders.
Staat er 5W40 dan is het 5W40 en niks anders.
Staat er 10W30 dan is het 10W30 en niks anders.
Staat er 5W30 dan is het 5W30 en niks anders.
Het enigste wat jou eigen keus mag zijn is half of vol synthetisch en welk merk.
Maar de aanduiding xxWxx moet kloppen.

Er zijn te veel ervaringen van mensen die iets anders deden, en na 10.000KM erachter kwamen dat de zaak naar de fück was gegaan.
 
ik heb een ztech zt35 4takt en wil de olie vervangen ik weet alleen niet welke olie erin moet er is niks over te vinden online en ik heb geen boekje aangezien in de 3e eigenaar ben en die ergens is kwijt geraakt. dus kan ik 15w40 olie in deze 4takt brommer stoppen of weten jullie een andere optie? hopelijk weet een van jullie het .

mvg. Jonathan.
Ik heb een Kymco 4 takt bj 2021, hier moet in 10w40 of 5w40. Maar ik lees tegenstrijdig berichten over het gebruikt van auto motorolie in een 4 takt scooter. Moet ik wel doen of niet doen. Het is wel een stukje voordeliger.
 
Wat zou hier mis aan zijn?
Jouw scooter heeft een droge koppeling, maw de koppelingsplaten liggen niet in de olie zoals dit bij vele motoren en schakelbrommers wel het geval is.
Bij natte koppelingen mag je niet zomaar olie gebruiken voor een auto omdat dan de koppeling gaat slippen.
Dit is niet van toepassing op jouw scooter dus hier mag gewoon motorolie in die ook in de auto gebruikt wordt zolang je de viscositeit gebruikt die de fabrikant voorschrijft voor jouw woonregio en eventueel als de fabrikant eisen stelt aan half of vol synthetisch.
 
Back
Top