kan iemand mij helpen met me runnertje:(plz

ddjemy

Well-Known Member
hoi mijn naam is djemy
en ik heb een groot runner probleem.
ik heb me lagers krukas en keering vervangen.

het probleem is als volgt als ik hem probeer te starten.
slaat hij soms een paar keer rond maar wil die net niet aan slaan.

ik heb als volgt geprobeerd.
andere cilinder 2 keer 70cc en 50cc geprobeerd.
carb afstelling andere sproeiers van 70 tot 104
als ik hem probeert testarten zet in me hand choke open en dan krijg ik soms
even een gepruttel of heeel egt heeeel soms plofje uit de uitlaat.
mocht ik de hand choke uit doen blijft hij dood ik vermoede te weinig benzine.
maar dat is niet het probleem ik heb vonk compressie en brandstof toevoer
met deze elementen lijkt mij datie gewoon moet starten. maar nee helaas
ik had laast een sproeier 104 er in met een 70cc hebo manston hij wou wel lopen alleen als ik aardig wat gas hield anders viel hij uit. ik heb toen alles geprobeerd om hem stationair te laten lopen. maar wat ik ook probeerde hij wou niet stationair lopen. ik heb nu een stnd 50cc er opgegooid heel soms slaat die bijna aan maar daarna is die dood dit werkt alleen als choke open is en ik klein beetje gas geef dan moet ik kicken dan gas los en kick dan pruttel hij heel eventjes. ik heb als volgt gedaan

carb schoon gemaakt alles gecontroleerd kon nixs vinden alles werkte naar behoren.
andere cilinders geprobeerd mocht nixs baten.
alles na gekeken op valse lucht keerkringen slangetjes gecontroleerd en schoon geblazen.
andere uitlaten geprobeerd.
andere vonk machine er in mocht ook nixs baten
membraam stond ietjes open maar nieuwe plaatjes en dat ergste was verholpen.
na paar keer kicken wordt de vonk machine gewoon nat dus hij krijg brandstof.
spruitstuk gecontroleerd en met vloeibare pakking alles netjes vast gezet.
andere filters geprobeerd werkte ook voor geen meter.

het gaat hier om een gilera runner dd dubble disk.
ik heb nu van alles geprobeerd en me opties zijn op en hoop dat een nieuwe in blik van 1 van jullie mij het andwoord kunne geven

btw met de Deo test heb ik der strak even geprobeerd en hij sloeg even aan en gelijke weer uit meschien 2 a 3 sec en hij sloeg weer af

mijn setup is nu 50cc stnd
yasuni r
ontsteking stnd
19mm dellorto de echte!! geen fake troep sproeier 72
vario polini mhr poelies
stnd koppeling
stnd koppelings huis

naja hoop snel wat tehooren als ik wat vergeten ben meld het gelijke even.
ik heb btw dyslectie dus kan zijn datje nog eens typ foutje vind of iets dergelijks maar ik hoop een verse blik met een vers antwoord die mij uit deze situatie kan helpen greetz 2 all tunners^^
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Heb het gelezen, en klinkt toch echt naar een brandstof of valse lucht probleem..
Op een 1 of andere manier is je lucht/brandstof verhouding niet goed.
Kan aan heel veel dingen liggen.. verkeerde afstelling carburateur( luchtschroef 1,5 slag open, gasnaald 3/4, vlotter goed functionerend?)
geen scheurtje in de vacuüm slang? brandstofpompje van de tank al vervangen?
 
Dat vermoede ik dus ook valse lucht ik heb wel aardig wat
Verstand van scooters. En kan het probleem nergens vinden.
De lucht benzine verhouwding moet goed zijn ik heb de standaard waarden
Afgesteld. Lucht schroef 1/5 slag open stationair op 2/5 slag open de slangen heb ik allemaal netjes gecontroleerd. En nixs tevinden kwa scheur of lek.
Als ik aan de vacum slang zuig en blaas omstebeurt komt er bezine naar het vlotter.
De carb heb ik helemaal schoongemaakt en gecontroleerd nixs tevinden alles werkte netjes naar behooren de keringen zijn aan allebei de kanten netjes droog als die daar zou lekke zou die denk ikhet wel aan geven met een vochtige keering. De gasnaald staat btw op de middelste stand er zit een w16 in zo ver ik meende. Half gas open door carb blazen zie ik hem gewoon netjes vernevelen. Iemand idee waar hij nog valse lucht kan trekke. Al kreeg ik hem alleen al draaient. Zodat ik beetje deo op en langs de gevoelige plekjes kan spuiten. Zodat ik dan ken hooren als die hoogtoerig wort in eens. Waar hij ze valse lucht trek bedankt voor de reply"s mensen
 
update na vandaag heel de dag te hebben gesleuteld. start hij nu maar wil voor geen seconde stationair draaien ik heb gelijke deo test geprobeerd alle kante deo gespoten gas op de zelfde stand om te horen of deze hoger in toeren ging lopen dat was het geval dus niet. hij loopt als ik gas geef doetie het ook gewoon alleen hij wil totaal niet stationair draaien. wat kan hier de oorzaak van zijn als gas er een beetje op houwt loopt hij gewoon zo wel als met choke als zonder. maar stationair draaien wil hij simpel weg gewoon niet

iemand enig idee wat dit rare voorval kan zijn. ik kan nu wel uitsluiten datie gelukkig geen valse lucht trek heb ik eve geluk. was bang dat ik me blokje weer moest splitsen. :$
maar nu krijg ik hem dus wel gestart moet choke open doen en beetje gas geven en dan slaatie aan en draai die gewoon. als ik het gas maar een seconde los laat valt hij gelijke uit. vol gas slaatie niet af of dergelijke hij maakt gewoon meer toeren en geen terug val zo als bij valse lucht meestal het geval is hoop dat iemand me kan helpen met het probleem
and cheers 2 all mede tunners^^
 
Heb je al een andere carb geprobeerd? Had dit laatst ook, carb bleek gaar, verder niet naar gekeken wat er exact mee mis was.
 
lijkt me erg stug heb een splinter nieuwe dellorto. hij is egt nieuw nieuw
maar een kleine update hij blijf stationair draaien met de choke aan maar wel heel moeilijke als of die bijna uitval en uit eindelijke valt die uit. zonder choke slaatie per direckt uit.
iemand enig idee wat het kan zijn !!
 
heb er nieuwe plaatjes opgedaan dus lijkt me stug heb ze na gekeken en ze sluiten best netjes. zag heel klein maar dan ook egt een heeel klein spleetje maar door de kompressie van de cilinder. zal deze netjes aan moeten sluiten lijkt mij het gaat om glas vezelplaatjes.
 
kleine update ik heb scooter stationair kunne laten draaien.
maar tot mijn verbazing gaat dit alleen met de choke aan.
maar wat mij op viel is dat hij zelf geen benzine meer aan zuig op 1 of andere manier.
heb hem zo lang mogelijke stationair laten draaien en tot mijn verbazing.
vult het bakje met benzine boven niet dat is het bakje van de benzine een soort klein
reservoir dat hoort gevuld te worden door mijn vacuüm. maar het gekke er van is dat
als je zuig blaas achter elkaar loop tie gewoon netjes vol. dus hij werkt nog wel de slang heb ik er weer afgehaald helemaal gecontroleerd maar nixs aan te zien.
iemand enig idee of dit het probleem kan zijn zou die daarom niet stationair wille draaien
zonder choke.?? is de vraag en wat kan hier de oorzaak van zijn?
 
heb je misschien een scheurtje in je vacuümslang? Als je het zelf doet creëer je een grotere druk/vacuüm dan de brommer zelf.
 
neeh onmogelijke ik heb de slang zeer zorg vuldig getest.
door aan 1 kant me vinger er op tedoen en aan de andere kant met me mond vacuüm trekken en
dan me tong op de uiteinden en deze blijft zitten zonder datie los laat. dus dan moetie gewoon goed zijn lijkt mij.!
 
Nogmaals al een ander brondstof/vacuumpompje van je tank geprobeerd, deze gaan ook nog wel eens kapot...
 
Neeh het was niet de brandstof pomp deze werkt prima
Kwam door dat de benzine op was hij geen nieuwe aan zoog
Hij krijg nu gewoon netjes zijn benzine allen blijf ik het probleem houwden
 
Alles wat met de brandstoftoevoer van een scooter te maken heeft:

- Brandstofpomp
- Vacuumslang
- Benzineslang
- Benzinefilter
- Carburateur
- Membraan
- Spruitstuk
- Compressie
- Afstelling

- Brandstofpomp: je had gezegd dat die prima werkt, nogmaals nachecken? Ook meteen ff bij het nachecken dan je benzinetank spoelen.
- Vacuumslang: Had je ook al getest zei je, nogmaals nachecken? Want je reservoir (ik denk vlotterbakje) wilde niet vullen door de vacuum had ik begrepen, alleen als je met je mond eraan ging zuigen.
- Benzineslang: Voel naar vochtige plekken, maar het beste is gewoon meteen vervangen voor die paar euro. (indien dit een lange tijd niet meer gedaan is)
- Benzinefilter: Het kan zijn dat je benzinefilter vol met troep zit en dat de benzine niet lekker doorstroomt, ook zit er soms een filter in de tank die verstopt kan raken.
- Carburateur: Je hebt een 19mm carburateur, terwijl een Piaggio blok een 17.5mm carburateur heeft, die begrensd is met een gouden plaatje voor 12mm.
- Membraan: Kijk ook dat nog even na of het wel goed afsluit.
- Spruitstuk: Je had al diverse malen naar valse lucht gekeken en je had vloeibare pakking hiervoor gebruikt, dus het zal het wel niet zijn.
- Compressie: Is de cilinder gloednieuw? Heb je de zuiger niet verkeerd om gemonteerd? Ik heb dit nog niet langs horen komen, dus ik zou het nakijken als ik jou was. Op de zuiger staat een pijltje en dat pijltje moet naar de uitlaatpoort wijzen.
- Afstelling: Je had al veel sproeiers uitgeprobeerd, dus ik denk niet dat dit het is.

Ik denk zelf dat het aan de compressie/cilinder ligt..

Als dit niet werkt, dan zal ik je hele blok helemaal uit elkaar halen en alles schoonmaken en met allemaal nieuwe pakkingen opnieuw in elkaar zetten, werkt voor mij nog wel eens :p
 
Last edited:
ik heb egt alles gecontroleerd en dubbel gecheckd:( ik ben zover dat hij wel lopen wil en stationair draai.
alleen het punt is. dat zonder choke als met gas speel blijf die wel lopen en pruttel die wel heeel langzaam vooruit.
maar met choke doet hij het wel wat makkelijker ik heb vacuum gecontroleerd en alles dubbel na gekeken nixs was verstopt of bevuild hij wil ook allen stationair draaien als ik die stationairschroef erg ver in draai en mijn gevoel is dat hij niet egt reageerd op de lucht schroef en today reed ik en hij plofte iets uit ze uit laat
ik snap er geen ruk meer van sleutel al aardig tijdje met scooter en heb zekker wel een beetje kennis er van maar dit blijft voor mij een raadsel ik kan als enigste nog proberen een andere cilinder op de kop te tikke. in hoop vanzege dat het compressie verlies is was lang de zuiger kom maar lijkt me stug was de compressie voor de rest is gewoon netjes niet tezwaar ook niet telicht.
 
Ploffen zou dus aan je ontsteking kunnen liggen wat Tommy zegt. Meet dus even je bougiedop door, wellicht kom je dan op een nieuw pad :)
 
Ontsteking is goed 100% ik heb namelijke alles al door gemeten vandaar.
Plus de boegie geprobeerd zou het dan toch de cilinder zijn datie ze compresie verlies.
Langs de zuiger tijden het draaien ? Geeft dat meschien zelfde resultaat
 
Ja, als je echt alles hebt geprobeerd qua benzine toevoer en als je alles hebt doorgemeten, dan zal je toch naar de compressie moeten kijken.
Ik durf niet te zeggen of dit het echt is, straks ga je onnodige kosten maken, maar als die cilinder niet nieuw is en waarvan jij niet de eerste eigenaar bent geweest, dan zou ik toch even die cilinder op(laten)meten om te kijken of die nog wel goed is. Misschien is die met een nieuw zuigertje of zelfs alleen nieuwe zuigerveren wel weer zo goed als nieuw.
 
Back
Top