Kan iemand mij dit uitleggen...??????

Advertisement - register to remove this

De boete wordt gehalveerd omdat de ouders/voogd verantwoordelijk is v.w.b. boetebedrag.

Men gaat uit van:

Als uw kind een strafbaar feit pleegt, kan de rechter hem of haar een boete opleggen. Uw kind moet deze boete zelf betalen. Wel zal de rechter rekening houden met de draagkracht van uw kind.

Is uw kind jonger dan 16 jaar en krijgt hij of zij een bekeuring? Dan moet u deze betalen. Het gaat dan bijvoorbeeld om een boete voor een lichte verkeersovertreding. Het boetebedrag wordt dan de helft lager. Is uw kind 16 jaar of ouder, dan moet hij of zij de gehele boete zelf betalen.

Het is eigenlijk gedaan/vastgelegd in de wet ter bescherming van beide.
Maar het is geheel anders als er schade veroorzaakt is, dan gelden deze regels:

Schuld door schade minderjarig kind

* Is uw kind jonger dan 14 jaar, dan ligt de aansprakelijkheid bij u. Dit geldt als u het ouderlijk gezag of de voogdij heeft over het kind. Heeft u een aansprakelijkheidsverzekering, dan kunt u daarop meestal de schade verhalen.

* Is uw kind 14 of 15 jaar, dan is het zelf aansprakelijk. U bent als ouder of voogd ook aansprakelijk als u redelijkerwijs in staat was het kind tegen te houden bij het veroorzaken van de schade, maar u dit niet heeft gedaan.

* Is uw kind 16 jaar of ouder, dan is het zelf aansprakelijk.

Qua schade kan e.v.t. de verzekering van de tegenpartij ook een schadeclaim neerleggen bij de ouders en of voogd.
 
De boete wordt gehalveerd omdat de ouders/voogd verantwoordelijk is v.w.b. boetebedrag.

Men gaat uit van:

Als uw kind een strafbaar feit pleegt, kan de rechter hem of haar een boete opleggen. Uw kind moet deze boete zelf betalen. Wel zal de rechter rekening houden met de draagkracht van uw kind.

Is uw kind jonger dan 16 jaar en krijgt hij of zij een bekeuring? Dan moet u deze betalen. Het gaat dan bijvoorbeeld om een boete voor een lichte verkeersovertreding. Het boetebedrag wordt dan de helft lager. Is uw kind 16 jaar of ouder, dan moet hij of zij de gehele boete zelf betalen.

Het is eigenlijk gedaan/vastgelegd in de wet ter bescherming van beide.
Maar het is geheel anders als er schade veroorzaakt is, dan gelden deze regels:

Schuld door schade minderjarig kind

* Is uw kind jonger dan 14 jaar, dan ligt de aansprakelijkheid bij u. Dit geldt als u het ouderlijk gezag of de voogdij heeft over het kind. Heeft u een aansprakelijkheidsverzekering, dan kunt u daarop meestal de schade verhalen.

* Is uw kind 14 of 15 jaar, dan is het zelf aansprakelijk. U bent als ouder of voogd ook aansprakelijk als u redelijkerwijs in staat was het kind tegen te houden bij het veroorzaken van de schade, maar u dit niet heeft gedaan.

* Is uw kind 16 jaar of ouder, dan is het zelf aansprakelijk.

Qua schade kan e.v.t. de verzekering van de tegenpartij ook een schadeclaim neerleggen bij de ouders en of voogd.
Allemaal leuk en aardig, maar dat staat hier toch anders omschreven....
Nota bene op een site van de overheid..........
 
Bedoel je dus dat er een bedrag van 240 euro staat terwijl het volgens jou 120 moet zijn omdat de overtreding voor het besturen jonger dan 16 jaar 240 euro kost?

Naar mijn weten krijg je gewoon het "geldende" bedrag, de daadwerkelijke beschikking is dan gehalveerd als je deze ontvangt.
 
Hoi allemaal wil hier even op inhaken
Want gcs100 wil graag uitleg hebben over een bepaalde situatie (Wat valt onder de categorie wettelijk civiel recht )
Waar hij naar mijn mening hier op dit forum het juiste antwoord niet gaat krijgen of vinden
Ikzelf ben al wat ouder en heb zelf 3 zonen van 11 14 en 17 (ik noem ze De Daltons dus dan weet je het wel)
En als ouder ben en blijf je in vele gevallen verrantwoordelijk voor de daden en misstappen van minderjarige kinderen.
Totdat zij volgens de wet de volwassen leeftijd van 18 hebben bereikt. ( En zelfs nog in sommige gevallen tot hun 23e )
Nee gcs100 wat ik je aanraad is om een jurist of advocaat te raadplegen want er zijn zoveel factoren specifieke situaties die kunnen meespelen.
En ik denk niet dat het de bedoeling is om je hele hebben en houden ziel en zaligheid hier op een openbaar forum te plaatsen toch.
Heb hier een linkje voor je waar je misschien wat verder mee komt en wijzer wordt.
Van Dinter Advocaten Aansprakelijkheid voor kinderen

Suc6
 
Bedoel je dus dat er een bedrag van 240 euro staat terwijl het volgens jou 120 moet zijn omdat de overtreding voor het besturen jonger dan 16 jaar 240 euro kost?

Naar mijn weten krijg je gewoon het "geldende" bedrag, de daadwerkelijke beschikking is dan gehalveerd als je deze ontvangt.

dit dus. Wanneer je de brief ontvangt is hij gewoon 120.
 
Back
Top