Kan dit nog?

Manu76

Burn and rise...
Hoi allen,

Yamaha neos 50cc 2t 2005 14000+km brom...

Deze recent naangeschaft daar ik mijn vorig project heb afgerond en verkocht.

Ben de yamaha een onderhouds beurtje aan het geven.

Voorop gesteld dat die prima rijd. Enkel een dip in het begin. Maar dat kan ook niet met half afgesleten rollen en verroeste trekveren.

Maar nu zie ik de koppeling van binnen een van buiten maar er zit veel beschadiging op de koppelingplaatjes maar deze heeft er maar 2 en zijn heel dun.

Onder het mom van, liefst origineel houden en hergebruik maar ik denk dat dat niets uithaald.

Mijn koppelings huis is 105mm. Maar welke diameter koppeling moet ik dan hebben?
Normaal bij een 107mm huis hoort een 105mm koppeling. Dus ik ben het even kwijt.

Ook kan ik ze niet, misschien niet goed gekeken, niet op internet vinden.

Zie ook foto van het koppel huis. Dat blauwe lijkt mij door wrijving te komen.

Ik hoor graag van jullie misschien met een linkje naar de desbetreffende koppeling. :)
 

Attachments

  • 20200525_133653.jpg
    20200525_133653.jpg
    710.5 KB · Views: 21
  • 20200525_133621.jpg
    20200525_133621.jpg
    343.6 KB · Views: 22
  • 20200525_133645.jpg
    20200525_133645.jpg
    512.1 KB · Views: 20
  • 15904073836514453684378692426866.jpg
    15904073836514453684378692426866.jpg
    493.7 KB · Views: 22
  • 15904074877113058597847126611543.jpg
    15904074877113058597847126611543.jpg
    704 KB · Views: 18
Advertisement - register to remove this

Zo te zien zijn de koppeling segementen wel aan het einde, nadeel van koppelingen met maar 2 veren is dat ze vaak niet gelijkmatig slijten. Volgens is dat ook te zien bij jou dat de segmenten aan 1 kant meer gesleten is dan aan de andere kant.
 
Zo te zien zijn de koppeling segementen wel aan het einde, nadeel van koppelingen met maar 2 veren is dat ze vaak niet gelijkmatig slijten. Volgens is dat ook te zien bij jou dat de segmenten aan 1 kant meer gesleten is dan aan de andere kant.

Klopt. Maar ik moet een andere koppeling hebben. Internet kan ik ze niet vinden...
 
105mm koppeling hoort bij een 105mm huis
107mm koppeling hoort bij een 107mm huis.


105mm koppelingen zijn moeilijk verkrijgbaar omdat dit een oude type is.
Je kan er wel een 107mm koppeling erin zetten, maar dan moet je het huis ook vervangen voor een 107mm.
 
105mm koppeling hoort bij een 105mm huis
107mm koppeling hoort bij een 107mm huis.


105mm koppelingen zijn moeilijk verkrijgbaar omdat dit een oude type is.
Je kan er wel een 107mm koppeling erin zetten, maar dan moet je het huis ook vervangen voor een 107mm.

Kijk daar heb ik wat aan! Duidelijkheid! Maar maakt het dan nog uit welke koppeling? 3 segmenten kan dat ook? Ipv 2 zoals de oude?

Heb nog en aantal 3 segmenten koppelingen hier liggen. Vandaar!

Ik hoor het graag @eurokit

Misschien ben ik dan al klaar want huisjes heb ik ook nog.

Maar stel de oude is 105mm kan ik dat dan ook een 107mm in plaatsen? V snaar kan het zelfde blijven neem ik aan?
 
Er bestaan geen originele 2 segmenten koppeling in 107mm.. Alleen die van polini 2G. Maar dat is geen origineel onderdelen.
Toen ze naar 107mm zijn gegaan is het een 3 klauws koppeling geworden (vraag mij niet waarom, misschien betere grip op het huis of zo)

Je kan GEEN 105mm koppeling in een 107 huis doen, want dan werkt de koppeling niet meer goed.

Je kan het 105mm huis wel vervangen voor een 107mm huis, maar dan moet je de koppeling ook vervangen voor een 107mm koppeling.
Dus beide type koppelingen en huizen zijn NIET onder elkaar te gebruiken.

Heb vroeger zelf minarelli gehad, vandaar dat ik het weet. 1 keer een rally en 2x een aprilia sr. (kan zijn dat het er 3 zijn geweest)

Dus als je geen 105mm koppeling dan meer hebt, dan heb je ook niks meer aan die 105mm huizen.
 
Thanks @eurokit ,

Ik heb inmiddels een koppeling gevonden met bijhorend huis. Volgens mij 107mm met idem huis. Deze valt mooi in het huis en laat zich soepel ronddraaien.

Niet met te veel speling. Gewoon netjes.

Want het is toch zo dat de segmenten zich uitzetten en tegen het huis aankomt?

Beetje basis vraag maar toe maar...na al dat gezoek en uitgepluis ben ik het heel ff kwijt... Maar logisch dat de segmenten zich vast houden aan het huis.

Het is nu alleen nog wachten op de bestelde rollen dan kan de boel weer in elkaar.
 
Het geheel werkt via de centrifugale kracht/werking van de koppeling.
Zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Centrifugaalkoppeling

De koppeling op je Neo's is al een oudje, na 2001/2002 is deze vervangen voor een koppeling met 3 segmenten en trekveren met een lange drukveer. Het is dus zoals Eurokit al aangaf..., van origine zat hier ook een korte drukveer gemonteerd.

aHZIKAX.jpg


Doppler (variateur) is de enige fabrikant die dit nog steeds aanbiedt, de korte drukveer is ook niet echt noodzakelijk.
De reden dat dit een korte is, is omdat het materiaal wat dikker is, de nieuwe (lange) en oude (korte) drukveer is echter even sterk in snaarspanning. Het bouwjaar 2005 klopt dus (waarschijnlijk) niet, misschien wel qua frame maar het is een oud motorblok, of de vorige eigenaar heeft dit geplaatst in het verleden.

Maakt voor de rest niet uit, koppeling 107mm, inclu drukveer en het huis is ruimte zat voor in het linker carterdeel van het blok. Beter, stabieler en geen onbalans meer mogelijk d.m.v. de plaatsing van de segmenten.
 
Last edited:
Het geheel werkt via de centrifugale kracht/werking van de koppeling.
Zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Centrifugaalkoppeling

De koppeling op je Neo's is al een oudje, na 2001/2002 is deze vervangen voor een koppeling met 3 segmenten en trekveren met een lange drukveer. Het is dus zoals Eurokit al aangaf..., van origine zat hier ook een korte drukveer gemonteerd.

aHZIKAX.jpg


Doppler (variateur) is de enige fabrikant die dit nog steeds aanbiedt, de korte drukveer is ook niet echt noodzakelijk.
De reden dat dit een korte is, is omdat het materiaal wat dikker is, de nieuwe (lange) en oude (korte) drukveer is echter even sterk in snaarspanning. Het bouwjaar 2005 klopt dus (waarschijnlijk) niet, misschien wel qua frame maar het is een oud motorblok, of de vorige eigenaar heeft dit geplaatst in het verleden.

Maakt voor de rest niet uit, koppeling 107mm, inclu drukveer en het huis is ruimte zat voor in het linker carterdeel van het blok. Beter, stabieler en geen onbalans meer mogelijk d.m.v. de plaatsing van de segmenten.

Dankje @Floris van bommelstijn,

Duidelijk en goede info!

ik heb dus al een andere koppeling met huis gemonteerd in de neos. 3 segmenten. En Standaard trekveertjes. (Zaten er al in)

Ik vond de standaard drukveer wel redelijk slap toen ik die in mijn handen had. Koste bijna geen moeite om deze in te drukken op de poelie en onder de koppeling. Maar zoals ik de info van jou lees maakt dat niet veel uit. Althans voor de snaar spanning.

Toch, buiten de versleten rollen, en versleten trekveertjes bij de 2 segmenten variant, deed de neos fel rijden en goed.

Kleine dip bij het op trekken. Maar dat los ik wel op.

Ik heb nog een +1500rpm drukveer liggen maar ben bang dat deze te sterk is voor mijn 50cc.

Maar een zwaardere drukveer zal de poelies moeilijker uit elkaar laten gaan naar de koppeling toe zeg maar? Of haal ik nu twee dingen door elkaar?

Ik had een 50cc rieju toreo en had voor de lol die witte drukveer +1500 rpm maar de scooter kwam niet eens vooruit.

Dus volgens mij klopt mijn denkwijze m.b.t. drukveren/ trekveertjes niet helemaal? Of toch wel? Hmmm...

Voorbeeld: ik wilde van die 2segmenten koppeling de trekveren vervangen voor een paar nieuwe die ik nog had liggen. Helaas waren deze te kort.

Dus als ik nu een 3 segmenten koppeling heb welke trekveren moet ik dan hebben? Want de koppeling is dus niet meer standaard neos waardoor ik niet kan zoeken op "originele neos trekveren" want die zijn best groot.

Ik hoor het graag,

Gr
 
Back
Top