Kan carterkap (kickstarterdeksel) krom trekken?

Flof

Active Member
Kymco Agility 4T 50cc 2006.

Uren aan het puzzelen geweest waarom die kap er niet op past. Uiteindelijk de conclusie getrokken dat ie krom moet zijn. Of het carter zelf? Kan het niet even makkelijk testen op de rechte vloer want de pasbusjes zitten vast. Gaat niet om weinig, zeker halve cm! Ik kan hem wel vastdraaien, dan komt ie goed te zitten. Lijkt nergens tegenaan te zitten, kickstart en elektrische start werken prima.

Mijn vragen: Kan dat inderdaad voorkomen en zo ja, hoe kan dat ontstaan zijn? En: kan dit kwaad? Na aandraaien sluit ie goed.
 
Advertisement - register to remove this

Een krom geslagen carter kap heb ik nog nooit gehoord. Er komen bij de carter klep geen temperaturen vrij die het aluminium/ staal kunnen doen verbuigen.

De busjes kun je er zo uit halen met een platbektang.

Heb je een ongeluk gehad? Carter klep van grote hoogte laten vallen?

Iets zegt mij dat er iets mee gebeurd is. Als je de klep vast draaid zit die wel goed? Geen spanning op de klep? Hier is iets anders aan de hand.

Een carter klep laat zich niet zomaar krom trekken!
 
Goed idee @zippie078 dat ga ik effies doen met de waterpas.

Ja @Manu76 , beetje raadselachtig hè? De geschiedenis van deze scooter weten we niet helaas. Enige verklaring die ik heb is, dat er is gereden zonder de rubber pakking. Dat wordt wel vaker weggelaten door luie ietwat onwetende hobbyisten. Niet wetende waar het voor dient blijkbaar. Ik wel: oa krachtenverdeling. Maar dat dat een kromme kap kan veroorzaken lijkt me toch wel gek. Nog een theorie: door het ontbreken van de pakking is er door geleiding veel meer warmte geleid naar de kap. Maar ja, geen honderden graden dus waar hebben we het over. Het blijft gek. Maar ik zal straks of morgen de waterpas er es langshouden, misschien zie ik toch iets anders over het hoofd.
Als ik em vastdraai trekt ie wel recht. En dan komt er inderdaad spanning op te staan. Maar niet extreem (dat kan ik voelen aan de extra kracht waarmee ik de bouten moet aandraaien en dat lukt nog prima met 1 hand zonder idioot veel kracht te zetten.

Oh en de pakking (die er nu dus wel op zit) heb ik echt goed zitten. Ik weet dat het tricky is maar heb dat al talloze malen gedaan en weet hoe dat moet. Ik werk secuur.
 
Last edited:
Back
Top