Eerlijk gezegd ik de massadraad een beetje bevestigd bevestigd.
Dat is die dikke zwarte kabel die vertrekt bij de min-pool van de accu op je vierde foto, als ik het goed zie, deze zwarte kabel via een stukje gele en blauwe tape naar een rood draadje die vervolgens naar het schakelcontact van je startrelais loopt.
Deze zwarte kabel hoort daar niet op aangesloten te zitten!
Dit houdt in dat je massa niet verbonden is en je scooter dus nooit kan.
Neen die zwarte kabel eens en verbind deze, tussen wat draden, met een blanco frame en een blanco kabel motorblok en met de zwarte bedrading van de kabelboom.
Je zult zien dat er leven komt in het Aeroxje.
Gm bedankt voor de reactie ik ga het even Proberen en laat het weten als het heeft gewerktEerlijk gezegd ik de massadraad een beetje bevestigd bevestigd.
Dat is die dikke zwarte kabel die vertrekt bij de min-pool van de accu op je vierde foto, als ik het goed zie, deze zwarte kabel via een stukje gele en blauwe tape naar een rood draadje die vervolgens naar het schakelcontact van je startrelais loopt.
Deze zwarte kabel hoort daar niet op aangesloten te zitten!
Dit houdt in dat je massa niet verbonden is en je scooter dus nooit kan.
Neen die zwarte kabel eens en verbind deze, tussen wat draden, met een blanco frame en een blanco kabel motorblok en met de zwarte bedrading van de kabelboom.
Je zult zien dat er leven komt in het Aeroxje.
Ik heb even gemeten tussen de plus accu en multimeter zwarte draad op het frame en dan krijg ik 12 volt dan zou er massa op het frame zijnPost automatically merged:
Gm bedankt voor de reactie ik ga het even Proberen en laat het weten als het heeft gewerkt
Super bedankt vast
ik de multimeter even tussen plus accu en min op het frame dan meet ik wel 12v als ik frame als masse pakPost automatically merged:
Gm bedankt voor de reactie ik ga het even Proberen en laat het weten als het heeft gewerkt
Super bedankt vast
Ja ze zijn behoorlijk bezig geweest daarom maar vanaf nul beginnen met goede kabelboomDe Aerox is sowieso ouder dan 2005, of deze is omgebouwd naar de oude setting met een AC-CDI systeem.
Eind 2003 begin 2004 zit er van origine een DC-CDI systeem geplaatst...
(1 model/type met een elektrische choke en 1 model/type met een manuele (mechanische) choke)
Aangezien het een type is met de oude setting is het als volgt:
CDI
Oranje draad = de plusaansluiting van de bobine
Zwarte draad = de min/massa/aarding aansluiting van de bobine
Zwart/witte draad = het signaaldraad om de motor aan/uit te kunnen schakelen (contaktslot)
Bruine draad = de draad van de laad/opwekspoel welke van de stator af komt
Wit/rode draad = de draad van de pick-upspoel welke eveneens van de (externe spoel) stator af komt
Stator
Bruine draad = de draad van de laad/opwekspoel welke naar de CDI gaat
Wit/rode draad = de draad van de pick-upspoel welke naar de CDI gaat
Geel/rode draad = de draad welke naar de spanningsregelaar gaat voor de voor & achterverlichting en schakelaars
Witte draad = de draad welke naar de spanningsregelaar gaat voor het opladen van de accu
(het kan zijn dat er ook nog een zwarte draad zit, ook dit is bedoeld voor de min/massa/aarding aansluiting, kan echter ook zijn dat deze draad intern zit aangesloten op de grondplaat van de stator)
Contactslot
Rode draad = de constante 12V van de accu
Bruine draad = een geschakelde plusdraad voor oa het dashboard en de stop/remverlichting (accu)
Grijze draad = een geschakelde plusdraad voor oa de brandstofmeter en het nivo van de mengolietank (accu)
Zwarte draad = de min/massa/aarding aansluiting
Zwart/witte draad = het signaaldraad om de motor aan/uit te kunnen schakelen (CDI)
Zo te zien is er flink mee gerommeld door de vorige eigenaar (-of eigenaren) wat natuurlijk flink naadje is.
Altijd lullig dat de volgende de klos is!
vraagje moet er op de oranje draad bobine 12v op staan als je contact aan zetDe Aerox is sowieso ouder dan 2005, of deze is omgebouwd naar de oude setting met een AC-CDI systeem.
Eind 2003 begin 2004 zit er van origine een DC-CDI systeem geplaatst...
(1 model/type met een elektrische choke en 1 model/type met een handmatige (mechanische) choke)
Aangezien het een type is met de oude setting is het als volgt:
CDI
Oranje draad = de plusaansluiting van de bobine
Zwarte draad = de min/massa/aarding aansluiting van de bobine
Zwart/witte draad = het signaaldraad om de motor aan/uit te kunnen schakelen (contaktslot)
Bruine draad = de draad van de laad/opwekspoel welke van de stator komt
Wit/rode draad = de draad van de pick-upspoel welke ook van de (externe spoel) stator af komt
stator
Bruine draad = de draad van de laad/opwekspoel welke naar de CDI gaat
Wit/rode draad = de draad van de pick-upspoel welke naar de CDI gaat
Geel/rode draad = de draad welke naar de spanningsregelaar gaat voor de voor & achterverlichting en schakelaars
Witte draad = de draad welke naar de spanningsregelaar gaat voor het opladen van de accu
(het kan zijn dat er ook nog een zwarte draad zit, ook dit is bedoeld voor de min/massa/aarding aansluiting, kan echter ook zijn dat deze draad intern zit aangesloten op de grondplaat van de stator)
Contactslot
Rode draad = de constante 12V van de accu
Bruine draad = een geschakelde plusdraad voor oa het dashboard en de stop/remverlichting (accu)
Grijze draad = een geschakelde plusdraad voor oa de brandstofmeter en het nivo van de mengolietank (accu)
Zwarte draad = de min/massa/aarding aansluiting
Zwart/witte draad = het signaaldraad om de motor aan/uit te kunnen schakelen (CDI)
Zo te zien is er flink mee gerommeld door de vorige eigenaar (-of eigenaren) wat natuurlijk flink naadje is.
Altijd lullig dat de volgende de klos is!
Super thanks voor de snelle infoNee, hier hoort geen spanning op te staan.
Hier komen pas hogere spanningspieken op als het nokje op je vliegwiel langs de pickupspoel draait.
Uiteraard zit hier een klein tijdverschil in afhankelijk van het toerental van de motor.
Hoe hoger het toerental hoe kleiner het tijdsverschil dit om devoorontsteking te regelen.
Het beste kun je vanuit de stekker van de cdi meten richting:
Gebruik voor de kleuren het lijstje wat Floris in post #7 heeft neer gezet
- Pickupspoel.
- Bobine. (primaire spoel)
- Contactslot.
- Ontsteekspoel
- Massa (=min-pool accu, frame en motorblok.
Heb je ook waardes?Het lijstje van floris heb ik er al even bijgehaald en nagemeten
Hey SparkyHeb je ook waardes?
Hoe heb je gemeten, spanningen of weerstand?
Bewerk:
Hier vind je het elektrische schema van jouw scooter: https://scooterforum.net/resources/yamaha-aerox-yq50-97.239/
Op blz 8-6 staat het schema wat jij moet hebben, op de volgende bladzijdes staan de waarden die je moet meten.
@m-coupe, ik krijg regelmatig dit verzoek ook voor andere elektrische en elektronische klussen en heb dit in het verleden ook veel gedaan.Als ik er niet uit kom is het anders mogelijk om langs te komen met de brommer kijken waar de storing zit.
@m-coupe, ik krijg regelmatig dit verzoek ook voor andere elektrische en elektronische klussen en heb dit in het verleden ook veel gedaan.
Echter ik had het er zo druk mee dat mijn vrije tijd helemaal werd opgesoupeerd door de elende van anderen en heb voor mezelf besloten dit niet meer te doen.
Dus mijn antwoord is nee, maar ik wil iedereen wel graag op weg helpen om z'n eigen problemen op te lossen.
By the way, de foto's van je multimeter zijn erg overbelicht maar ik heb het vermoeden dat de rode meetkabel in de verkeerde bus steekt om spanning te meten.
Als ik de foto helemaal inzoom denk ik te lezen dat deze meetdraad in de mA-bus zit ingestoken.
Kun je even een detailfoto, van je multimeter, maken waarbij alle opschriften van je meter goed leesbaar zijn?
Verder had je mijn post #5 riet goed gelezen en uitgevoerd want de min-pool van de accu hoort niet aangesloten te zitten op het startrelais.
Voor je met de ontsteking begint zou ik toch zelfs de massaverbindingen goed om te maken en meten wil met een goede massa begint alles op het gebied van elektriciteit bij motorvooertuigen, geen massa ook geen ontsteking en eigenlijk helemaal niks.
De massa-verbinding moet je zien als retourleiding van de verbruiker terug naar de min-pool van de accu.
Zoals je vroeger op school hebt geleerd in de natuurkunde les, moet stroom altijd een circuit hebben van de plus naar de min.
Dus in jouw geval van de pluspool van de accu via een verbruiker en een eerste schakelaar naar de min-pool van de accu.
Ik heb er een hele nieuwe kabelboom gemonteerd.
Hier paar foto,s volt meting blok en frame hebben goede massaIk heb een hele nieuwe kabelboom gemonteerd.
Zal morgen zelfs foto,s plaatsen
Dat zag ik vanmorgen al op de foto's.Ik heb er een hele nieuwe kabelboom gemonteerd.
Wat bedoel je met "de rotr spoel"?alleen op een foto van de rotr spoel is en zwarte draad door midden maar een andere kan van de nieuwe kabelboom zit ook geen draad .