Kabelboom

m-coupe

New Member
Goedemorgen vraagje mijn zoon heeft een aerox van 2005 sa14 die is als hobby project gekocht om weer op te knappen .
is de kabelboom behoorlijk verknipt (zie foto) hij doet ook helemaal niets krijg geen spanning vanaf het contactslot ook niet als je een plus op de rode draad zet naar het contactslot toe gebeurt er niets.
Nu willen we er om te beginnen een nieuwe kabelboom op gaan weten welke we moeten zien verschillende als ik het goed begrijpen hebben we een kleine cdi dan heb je een kabelboom tot 2004 nodig daarna is grote cdi.
Het is een 70cc
Als ie het dan weer doet moet hij helemaal opgeknapt worden
 

Attachments

  • IMG_20220123_065613988.jpg
    IMG_20220123_065613988.jpg
    235.1 KB · Views: 76
  • IMG_20220123_065701566_HDR.jpg
    IMG_20220123_065701566_HDR.jpg
    170.8 KB · Views: 64
  • IMG_20220123_065653601.jpg
    IMG_20220123_065653601.jpg
    404.2 KB · Views: 65
  • IMG_20220123_065551906_HDR.jpg
    IMG_20220123_065551906_HDR.jpg
    160.2 KB · Views: 68
Advertisement - register to remove this

Eerlijk gezegd vindt ik de massadraad een beetje raar aangesloten.
Dat is die dikke zwarte kabel die vertrekt bij de min-pool van de accu op je vierde foto, als ik het goed zie, loopt deze zwarte kabel via een stukje gele en blauwe tape naar een rood draadje die vervolgens naar het schakelcontact van je startrelais loopt.
Deze zwarte kabel hoort daar niet op aangesloten te zitten!
Dit betekent dat je massa niet verbonden is en je scooter dus nooit kan lopen.
Neen die zwarte kabel eens los en verbind deze, middels wat draden, met een blank stukje frame en een blank stukje motorblok en met de zwarte bedrading van de kabelboom.
Je zult zien dat er leven komt in het Aeroxje.
 
Eerlijk gezegd ik de massadraad een beetje bevestigd bevestigd.
Dat is die dikke zwarte kabel die vertrekt bij de min-pool van de accu op je vierde foto, als ik het goed zie, deze zwarte kabel via een stukje gele en blauwe tape naar een rood draadje die vervolgens naar het schakelcontact van je startrelais loopt.
Deze zwarte kabel hoort daar niet op aangesloten te zitten!
Dit houdt in dat je massa niet verbonden is en je scooter dus nooit kan.
Neen die zwarte kabel eens en verbind deze, tussen wat draden, met een blanco frame en een blanco kabel motorblok en met de zwarte bedrading van de kabelboom.
Je zult zien dat er leven komt in het Aeroxje.
Post automatically merged:

Eerlijk gezegd ik de massadraad een beetje bevestigd bevestigd.
Dat is die dikke zwarte kabel die vertrekt bij de min-pool van de accu op je vierde foto, als ik het goed zie, deze zwarte kabel via een stukje gele en blauwe tape naar een rood draadje die vervolgens naar het schakelcontact van je startrelais loopt.
Deze zwarte kabel hoort daar niet op aangesloten te zitten!
Dit houdt in dat je massa niet verbonden is en je scooter dus nooit kan.
Neen die zwarte kabel eens en verbind deze, tussen wat draden, met een blanco frame en een blanco kabel motorblok en met de zwarte bedrading van de kabelboom.
Je zult zien dat er leven komt in het Aeroxje.
Gm bedankt voor de reactie ik ga het even Proberen en laat het weten als het heeft gewerkt
Super bedankt vast
 
By the way,

die rode kabel die nu los ligt bij het startrelais moet naar je startmotor.
Maar indien je de startmotor niet meer wilt aansluiten, wel even een stukje tape over het blanke uiteinde van dit rooie kabeltje want als je de startknop zou drukken staat hier de volle en ongezekerde accuspanning op.
Dus je wilt niet dat deze een kortsluiting zou maken!
 
Post automatically merged:


Gm bedankt voor de reactie ik ga het even Proberen en laat het weten als het heeft gewerkt
Super bedankt vast
Ik heb even gemeten tussen de plus accu en multimeter zwarte draad op het frame en dan krijg ik 12 volt dan zou er massa op het frame zijn
Post automatically merged:

Post automatically merged:


Gm bedankt voor de reactie ik ga het even Proberen en laat het weten als het heeft gewerkt
Super bedankt vast
ik de multimeter even tussen plus accu en min op het frame dan meet ik wel 12v als ik frame als masse pak
 

Attachments

  • IMG_20220124_182632529.jpg
    IMG_20220124_182632529.jpg
    222 KB · Views: 47
  • IMG_20220124_182612858.jpg
    IMG_20220124_182612858.jpg
    216.1 KB · Views: 39
  • IMG_20220124_183346650_HDR.jpg
    IMG_20220124_183346650_HDR.jpg
    153.1 KB · Views: 39
  • IMG_20220124_183356191.jpg
    IMG_20220124_183356191.jpg
    262 KB · Views: 35
  • IMG_20220124_183356191.jpg
    IMG_20220124_183356191.jpg
    262 KB · Views: 33
  • IMG_20220124_183346650_HDR.jpg
    IMG_20220124_183346650_HDR.jpg
    153.1 KB · Views: 33
  • IMG_20220124_182612858.jpg
    IMG_20220124_182612858.jpg
    216.1 KB · Views: 33
  • IMG_20220124_182632529.jpg
    IMG_20220124_182632529.jpg
    222 KB · Views: 37
De Aerox is sowieso ouder dan 2005, of deze is omgebouwd naar de oude setting met een AC-CDI systeem.
Eind 2003 begin 2004 zit er van origine een DC-CDI systeem geplaatst...
(1 model/type met een elektrische choke en 1 model/type met een manuele (mechanische) choke)

Aangezien het een type is met de oude setting is het als volgt:

CDI

Oranje draad = de plusaansluiting van de bobine
Zwarte draad = de min/massa/aarding aansluiting van de bobine
Zwart/witte draad = het signaaldraad om de motor aan/uit te kunnen schakelen (contaktslot)
Bruine draad = de draad van de laad/opwekspoel welke van de stator af komt
Wit/rode draad = de draad van de pick-upspoel welke eveneens van de (externe spoel) stator af komt

Stator

Bruine draad = de draad van de laad/opwekspoel welke naar de CDI gaat
Wit/rode draad = de draad van de pick-upspoel welke naar de CDI gaat
Geel/rode draad = de draad welke naar de spanningsregelaar gaat voor de voor & achterverlichting en schakelaars
Witte draad = de draad welke naar de spanningsregelaar gaat voor het opladen van de accu
(het kan zijn dat er ook nog een Zwarte draad zit, ook deze is bedoeld voor de min/massa/aarding aansluiting, kan echter ook zo zijn dat deze draad intern zit aangesloten op de grondplaat van de stator)

Contaktslot

Rode draad = de constante 12V van de accu
Bruine draad = een geschakelde plusdraad voor o.a. het dashboard en de stop/remverlichting (accu)
Grijze draad = een geschakelde plusdraad voor o.a. de brandstofmeter en het nivo van de mengolietank (accu)
Zwarte draad = de min/massa/aarding aansluiting
Zwart/witte draad = het signaaldraad om de motor aan/uit te kunnen schakelen (CDI)

Zo te zien is er flink mee gerommeld door de vorige eigenaar (-of eigenaren) wat natuurlijk flink naadje is.
Altijd lullig dat de volgende de klos is!
 
De Aerox is sowieso ouder dan 2005, of deze is omgebouwd naar de oude setting met een AC-CDI systeem.
Eind 2003 begin 2004 zit er van origine een DC-CDI systeem geplaatst...
(1 model/type met een elektrische choke en 1 model/type met een manuele (mechanische) choke)

Aangezien het een type is met de oude setting is het als volgt:

CDI

Oranje draad = de plusaansluiting van de bobine
Zwarte draad = de min/massa/aarding aansluiting van de bobine
Zwart/witte draad = het signaaldraad om de motor aan/uit te kunnen schakelen (contaktslot)
Bruine draad = de draad van de laad/opwekspoel welke van de stator af komt
Wit/rode draad = de draad van de pick-upspoel welke eveneens van de (externe spoel) stator af komt

Stator

Bruine draad = de draad van de laad/opwekspoel welke naar de CDI gaat
Wit/rode draad = de draad van de pick-upspoel welke naar de CDI gaat
Geel/rode draad = de draad welke naar de spanningsregelaar gaat voor de voor & achterverlichting en schakelaars
Witte draad = de draad welke naar de spanningsregelaar gaat voor het opladen van de accu
(het kan zijn dat er ook nog een zwarte draad zit, ook dit is bedoeld voor de min/massa/aarding aansluiting, kan echter ook zijn dat deze draad intern zit aangesloten op de grondplaat van de stator)

Contactslot

Rode draad = de constante 12V van de accu
Bruine draad = een geschakelde plusdraad voor oa het dashboard en de stop/remverlichting (accu)
Grijze draad = een geschakelde plusdraad voor oa de brandstofmeter en het nivo van de mengolietank (accu)
Zwarte draad = de min/massa/aarding aansluiting
Zwart/witte draad = het signaaldraad om de motor aan/uit te kunnen schakelen (CDI)

Zo te zien is er flink mee gerommeld door de vorige eigenaar (-of eigenaren) wat natuurlijk flink naadje is.
Altijd lullig dat de volgende de klos is!
Ja ze zijn behoorlijk bezig geweest daarom maar vanaf nul beginnen met goede kabelboom
Wel super wat je nu gestuurd heb kan ik zelfs gaan meten.
HIerbij brommer gegevens
 

Attachments

  • Screenshot_20220124-201439.png
    Screenshot_20220124-201439.png
    94 KB · Views: 45
De brommer/scooter gegevens zeggen op zich niet zoveel.
Datum eerste toelating staat op 31-08-2005..., en hiervoor is een reden.

De reden is dat het te maken heeft met de invoering van het verplichte kenteken voor de bromfiets.
In vroeger dagen had je alleen een verzekeringsplaatje en werd er niets bij de RDW geregistreerd over je scooter.
Nu heeft je scooter een kentekenplaat gekregen met ook een daarbij behorend kentekenbewijs.

Omdat het bij de RDW niet bekend is wat de originele bouwjaren van alle scooters zijn hebben ze er voor gekozen om bij alle scooters waarvoor het kenteken aangevraagd wordt de datum eerste toelating te zetten op 31-08-2005.
Dit was nog in de schouwingsperiode. Dus kan scooter ook evengoed uit 1999 of 2001 stammen.

Datum van de tenaamstelling geeft alleen weer op welke datum deze is overgegaan naar jou of je zoon.
(nieuwe eigenaar)

De datum eerste afgifte in Nederland, geeft de datum aan waarop de scooter voor het eerst in Nederland werd geregistreerd. M.a.w.: wanneer de scooter een kenteken kreeg.
Komt erop neer dat de scooter pas op 11-08-2006 een kenteken kreeg en daarmee gelijk geregistreerd is bij de RDW.
Deze datum komt normaliter overeen met de datum eerste toelating. Echter kan het zijn dat deze Rox onder de radar is gebleven, en in een later stadium is geschouwd, of het betreft een geïmporteerde scooter.
 
Last edited:
De Aerox is sowieso ouder dan 2005, of deze is omgebouwd naar de oude setting met een AC-CDI systeem.
Eind 2003 begin 2004 zit er van origine een DC-CDI systeem geplaatst...
(1 model/type met een elektrische choke en 1 model/type met een handmatige (mechanische) choke)

Aangezien het een type is met de oude setting is het als volgt:

CDI

Oranje draad = de plusaansluiting van de bobine
Zwarte draad = de min/massa/aarding aansluiting van de bobine
Zwart/witte draad = het signaaldraad om de motor aan/uit te kunnen schakelen (contaktslot)
Bruine draad = de draad van de laad/opwekspoel welke van de stator komt
Wit/rode draad = de draad van de pick-upspoel welke ook van de (externe spoel) stator af komt

stator

Bruine draad = de draad van de laad/opwekspoel welke naar de CDI gaat
Wit/rode draad = de draad van de pick-upspoel welke naar de CDI gaat
Geel/rode draad = de draad welke naar de spanningsregelaar gaat voor de voor & achterverlichting en schakelaars
Witte draad = de draad welke naar de spanningsregelaar gaat voor het opladen van de accu
(het kan zijn dat er ook nog een zwarte draad zit, ook dit is bedoeld voor de min/massa/aarding aansluiting, kan echter ook zijn dat deze draad intern zit aangesloten op de grondplaat van de stator)

Contactslot

Rode draad = de constante 12V van de accu
Bruine draad = een geschakelde plusdraad voor oa het dashboard en de stop/remverlichting (accu)
Grijze draad = een geschakelde plusdraad voor oa de brandstofmeter en het nivo van de mengolietank (accu)
Zwarte draad = de min/massa/aarding aansluiting
Zwart/witte draad = het signaaldraad om de motor aan/uit te kunnen schakelen (CDI)

Zo te zien is er flink mee gerommeld door de vorige eigenaar (-of eigenaren) wat natuurlijk flink naadje is.
Altijd lullig dat de volgende de klos is!
vraagje moet er op de oranje draad bobine 12v op staan als je contact aan zet
Ik heb nu die nieuwe kabelboom gemonteerd maar hij vonkt niet en meet niets op de bobine draad massa is wel goed van de bobine .
 
Nee, hier hoort geen spanning op te staan.
Hier komen pas hogere spanningspieken op als het nokje op je vliegwiel langs de pickupspoel draait.
Uiteraard zit hier een klein tijdverschil in afhankelijk van het toerental van de motor.
Hoe hoger het toerental hoe kleiner het tijdsverschil dit om devoorontsteking te regelen.

Het beste kun je vanuit de stekker van de cdi meten richting:

  • Pickupspoel.
  • Bobine. (primaire spoel)
  • Contactslot.
  • Ontsteekspoel
  • Massa (=min-pool accu, frame en motorblok.
Gebruik voor de kleuren het lijstje wat Floris in post #7 heeft neer gezet
 
Nee, hier hoort geen spanning op te staan.
Hier komen pas hogere spanningspieken op als het nokje op je vliegwiel langs de pickupspoel draait.
Uiteraard zit hier een klein tijdverschil in afhankelijk van het toerental van de motor.
Hoe hoger het toerental hoe kleiner het tijdsverschil dit om devoorontsteking te regelen.

Het beste kun je vanuit de stekker van de cdi meten richting:

  • Pickupspoel.
  • Bobine. (primaire spoel)
  • Contactslot.
  • Ontsteekspoel
  • Massa (=min-pool accu, frame en motorblok.
Gebruik voor de kleuren het lijstje wat Floris in post #7 heeft neer gezet
Super thanks voor de snelle info
Het lijstje van floris heb ik er al even bijgehaald en nagemeten
 
Heb je ook waardes?
Hoe heb je gemeten, spanningen of weerstand?

Bewerk:
Hier vind je het elektrische schema van jouw scooter: https://scooterforum.net/resources/yamaha-aerox-yq50-97.239/

Op blz 8-6 staat het schema wat jij moet hebben, op de volgende bladzijdes staan de waarden die je moet meten.
Hey Sparky
Bedankt voor de hulp ik ga even meten ik heb alleen spanning gemeten omdat ik niet weet wat de weerstand waarde moeten zijn .
Als ik er niet uit kom is het anders mogelijk om langs te komen met de brommer kijken waar de storing zit.
Hij is van mijn zoon en heeft hem al te duur gekocht en kan er niet al te veel geld meer in stoppen.
 
Als ik er niet uit kom is het anders mogelijk om langs te komen met de brommer kijken waar de storing zit.
@m-coupe, ik krijg regelmatig dit verzoek ook voor andere elektrische en elektronische klussen en heb dit in het verleden ook veel gedaan.
Echter ik had het er zo druk mee dat mijn vrije tijd helemaal werd opgesoupeerd door de elende van anderen en heb voor mezelf besloten dit niet meer te doen.
Dus mijn antwoord is nee, maar ik wil iedereen wel graag op weg helpen om z'n eigen problemen op te lossen.
By the way, de foto's van je multimeter zijn erg overbelicht maar ik heb het vermoeden dat de rode meetkabel in de verkeerde bus steekt om spanning te meten.
Als ik de foto helemaal inzoom denk ik te lezen dat deze meetdraad in de mA-bus zit ingestoken.

Kun je even een detailfoto, van je multimeter, maken waarbij alle opschriften van je meter goed leesbaar zijn?

Verder had je mijn post #5 reeds goed gelezen en uitgevoerd want de min-pool van de accu hoort NIET aangesloten te zitten op het startrelais.

Voor je met de ontsteking begint zou ik toch even de massaverbindingen goed in orde maken en meten want met een goede massa begint alles op het gebied van elektriciteit bij motorvooertuigen, geen massa ook geen ontsteking en eigenlijk helemaal niks.

De massa-verbinding moet je zien als retourleiding van de verbruiker terug naar de min-pool van de accu.
Zoals je wellicht vroeger op school hebt geleerd in de Natuurkunde les, moet stroom altijd een circuit hebben van de plus naar de min.
Dus in jouw geval van de pluspool van de accu via een verbruiker en een eventuele schakelaar naar de min-pool van de accu.
 
Last edited:
@m-coupe, ik krijg regelmatig dit verzoek ook voor andere elektrische en elektronische klussen en heb dit in het verleden ook veel gedaan.
Echter ik had het er zo druk mee dat mijn vrije tijd helemaal werd opgesoupeerd door de elende van anderen en heb voor mezelf besloten dit niet meer te doen.
Dus mijn antwoord is nee, maar ik wil iedereen wel graag op weg helpen om z'n eigen problemen op te lossen.
By the way, de foto's van je multimeter zijn erg overbelicht maar ik heb het vermoeden dat de rode meetkabel in de verkeerde bus steekt om spanning te meten.
Als ik de foto helemaal inzoom denk ik te lezen dat deze meetdraad in de mA-bus zit ingestoken.

Kun je even een detailfoto, van je multimeter, maken waarbij alle opschriften van je meter goed leesbaar zijn?

Verder had je mijn post #5 riet goed gelezen en uitgevoerd want de min-pool van de accu hoort niet aangesloten te zitten op het startrelais.

Voor je met de ontsteking begint zou ik toch zelfs de massaverbindingen goed om te maken en meten wil met een goede massa begint alles op het gebied van elektriciteit bij motorvooertuigen, geen massa ook geen ontsteking en eigenlijk helemaal niks.

De massa-verbinding moet je zien als retourleiding van de verbruiker terug naar de min-pool van de accu.
Zoals je vroeger op school hebt geleerd in de natuurkunde les, moet stroom altijd een circuit hebben van de plus naar de min.
Dus in jouw geval van de pluspool van de accu via een verbruiker en een eerste schakelaar naar de min-pool van de accu.
Post automatically merged:

Bedankt voor je uitleg ik ga morgen even meten dan stuur ik foto,s even door .
Ik snap het dat het te druk word maar bedankt dat jeme zo wil helpen
 
Ik heb een hele nieuwe kabelboom gemonteerd.
Zal morgen zelfs foto,s plaatsen
Hier paar foto,s volt meting blok en frame hebben goede massa
Spannigs regelaar en bobine ook .
alleen op een foto van de rotr spoel is en zwarte draad door midden maar een andere kan van de nieuwe kabelboom zit ook geen draad .
Zal vanavond andere metingen doen
 

Attachments

  • IMG_20220201_064425448.jpg
    IMG_20220201_064425448.jpg
    402.7 KB · Views: 25
  • IMG_20220201_064618732_HDR.jpg
    IMG_20220201_064618732_HDR.jpg
    265.2 KB · Views: 20
  • IMG_20220201_064955601_HDR.jpg
    IMG_20220201_064955601_HDR.jpg
    127.5 KB · Views: 18
  • IMG_20220201_064841900_HDR.jpg
    IMG_20220201_064841900_HDR.jpg
    116.9 KB · Views: 21
  • IMG_20220201_064823521.jpg
    IMG_20220201_064823521.jpg
    158.3 KB · Views: 21
  • IMG_20220201_065016071_HDR.jpg
    IMG_20220201_065016071_HDR.jpg
    184 KB · Views: 21
  • IMG_20220201_064312941.jpg
    IMG_20220201_064312941.jpg
    267.3 KB · Views: 20
  • IMG_20220201_064735121_HDR.jpg
    IMG_20220201_064735121_HDR.jpg
    177.9 KB · Views: 21
  • IMG_20220201_064656771.jpg
    IMG_20220201_064656771.jpg
    253.8 KB · Views: 22
  • IMG_20220201_064559959_HDR.jpg
    IMG_20220201_064559959_HDR.jpg
    265.6 KB · Views: 21
  • IMG_20220201_064410495_HDR.jpg
    IMG_20220201_064410495_HDR.jpg
    287.3 KB · Views: 20
  • IMG_20220201_064808893_HDR.jpg
    IMG_20220201_064808893_HDR.jpg
    183.2 KB · Views: 30
Ik heb er een hele nieuwe kabelboom gemonteerd.
Dat zag ik vanmorgen al op de foto's.
De Multimeter is nu goed te zien, de rode meetkabel zit dus wel in de juiste aansluitbus.
alleen op een foto van de rotr spoel is en zwarte draad door midden maar een andere kan van de nieuwe kabelboom zit ook geen draad .
Wat bedoel je met "de rotr spoel"?

Je hebt er dus nu een nieuwe kabelboom op, ik neem aan ook van het oudere type Aerox?

Sorry, ik kan niet goed volgen wat je allemaal gemeten hebt op de bijgevoegde foto's van je laatste post.

Misschien kun je ook even vertellen wat er nu wel en niet werkt na het monteren van de nieuwe kabelboom?

Verder als je nog steeds geen vonk hebt, kun je het best weer even terugspringen naar mijn voorstel in post #11 om vanuit de connector van de cdi de weerstandswaardes te meten van de vermelde componenten.
 
Back
Top