kabelboom typhoon 2t

jayvanveen

Member
Wie heeft veel verstand van een kabelboom, voor een typhoon 2t bouwjaar 2005. Ik kom er echt niet uit welke kabel waar hoort. en dan zoek ik vooral naar de aansluiting op het elektrisch gedeelte van het contactslot.
Ik zal wat fotos erbij sturen van alle aansluitingen. ( foto’s zijn misschien een beetje onduidelijk heb ze vanochten snel snel gemaakt )

Als je nog meer fotos/informatie nodig hebt vraag maar.

P.S als iemand misschien een toevallige site/truc heeft voor het uitvogelen van een kabelboom is die altijd welkom :)
Post automatically merged:

Wie heeft veel verstand van een kabelboom, voor een typhoon 2t bouwjaar 2005. Ik kom er echt niet uit welke kabel waar hoort. en dan zoek ik vooral naar de aansluiting op het elektrisch gedeelte van het contactslot.
Ik zal wat fotos erbij sturen van alle aansluitingen. ( foto’s zijn misschien een beetje onduidelijk heb ze vanochten snel snel gemaakt )

Als je nog meer fotos/informatie nodig hebt vraag maar.

P.S als iemand misschien een toevallige site/truc heeft voor het uitvogelen van een kabelboom is die altijd welkom :)
 

Attachments

  • 4BD4D771-936B-4758-8521-DE4D0A336E80.jpeg
    4BD4D771-936B-4758-8521-DE4D0A336E80.jpeg
    80.5 KB · Views: 15
  • 4D1B0635-EA6E-4923-97FD-420C6D0CB9BD.jpeg
    4D1B0635-EA6E-4923-97FD-420C6D0CB9BD.jpeg
    91.9 KB · Views: 14
  • 4857A3C3-AE81-4879-B354-9A9B6CD75220.jpeg
    4857A3C3-AE81-4879-B354-9A9B6CD75220.jpeg
    71.6 KB · Views: 13
  • F26331B4-0FDF-4843-9349-45D21E628B95.jpeg
    F26331B4-0FDF-4843-9349-45D21E628B95.jpeg
    78.3 KB · Views: 14
  • 38ABD4DA-C404-4925-8440-B554ADFC46EB.jpeg
    38ABD4DA-C404-4925-8440-B554ADFC46EB.jpeg
    90.5 KB · Views: 14
  • 555EAA0B-A1B4-4561-B91D-787B8B7CA151.jpeg
    555EAA0B-A1B4-4561-B91D-787B8B7CA151.jpeg
    75.1 KB · Views: 15
Advertisement - register to remove this

Twee zaken die je hierbij gaan helpen: Elektrische schema en veel geduld :p. Beste is gewoon om op je gemakkie de elektrische schema door te nemen en die te vergelijken met wat je hebt aan kabels.

(Alvast een tip: 4de foto is voor je contactslot ;))

Sucess!
 
Twee zaken die je hierbij gaan helpen: Elektrische schema en veel geduld :p. Beste is gewoon om op je gemakkie de elektrische schema door te nemen en die te vergelijken met wat je hebt aan kabels.

(Alvast een tip: 4de foto is voor je contactslot ;))

Sucess!
jaa maar deze kabelboom is toch anders dan andere scooters, en kon niet echt snel een elektrisch schema vinden.

over de 4e foto, hoe kan dat? dat zijn 6 ronde aansluitingen. en in het contact heb je 4 “rechthoekige” nodig
 
Zo ingewikkeld is die kabelboom niet , stekkers passen maar op 1 manier, zoals bij het stuur. Stekkers voor je remschakelaars zie ik ook.
Kleur op kleur, bijvoorbeeld ook de massa kabel bij de accu en bij de bobine zit er ook 1.
 
Zo ingewikkeld is die kabelboom niet , stekkers passen maar op 1 manier, zoals bij het stuur. Stekkers voor je remschakelaars zie ik ook.
Kleur op kleur, bijvoorbeeld ook de massa kabel bij de accu en bij de bobine zit er ook 1.
ja een kabelboom is nieuw voor me, en van een zip is dat niet zo lastig, maar nu snap ik ee niks van als iemand me verteld dat die aansluiting op die moet, en dat gw niet mogelijk is.

heb de foto van de aansluitingen op her contactslot erbij gedaan, en dan nog de foto van de “goede” aansluiting op de kabelboom. deze twee passen toch niet.
 

Attachments

  • E933C0CA-FC4E-41FE-9649-31C97AFABD7F.jpeg
    E933C0CA-FC4E-41FE-9649-31C97AFABD7F.jpeg
    109.8 KB · Views: 6
  • 128F9EFF-F409-44AF-B7A2-8B59619C518A.jpeg
    128F9EFF-F409-44AF-B7A2-8B59619C518A.jpeg
    78.3 KB · Views: 6
ja een kabelboom is nieuw voor me, en van een zip is dat niet zo lastig, maar nu snap ik ee niks van als iemand me verteld dat die aansluiting op die moet, en dat gw niet mogelijk is.

heb de foto van de aansluitingen op her contactslot erbij gedaan, en dan nog de foto van de “goede” aansluiting op de kabelboom. deze twee passen toch niet.
Deze twee passen inderdaad niet. Aansluiting vanuit de kabelboom is voor een oude type contactslot (voor 2002). Jij hebt er een nieuwere type voor een typhoon inzitten bij je contactslotbuis (na 2002).

Gezien je eerdere topics (en je draadboom) ben ik er vrij zeker van dat jij een oude type contactslot nodig hebt (KLIK). Deze contactslot word verder geborgd middels een kleine schroefje (zie ook de schroefdraad "inkeping" op je contactslotbuis).
 
Deze twee passen inderdaad niet. Aansluiting vanuit de kabelboom is voor een oude type contactslot (voor 2002). Jij hebt er een nieuwere type voor een typhoon inzitten bij je contactslotbuis (na 2002).

Gezien je eerdere topics (en je draadboom) ben ik er vrij zeker van dat jij een oude type contactslot nodig hebt (KLIK). Deze contactslot word verder geborgd middels een kleine schroefje (zie ook de schroefdraad "inkeping" op je contactslotbuis).
ahh zo, ja die nieuwe wordt ook zo geborgd, vandaar dat het werkt. Nu vraag ik me dus af. zou een nieuwe type kabelboom werken op deze typhoon, aangezien alleen het blok/carter uit 1993-1997 komt
 
ahh zo, ja die nieuwe wordt ook zo geborgd, vandaar dat het werkt. Nu vraag ik me dus af. zou een nieuwe type kabelboom werken op deze typhoon, aangezien alleen het blok/carter uit 1993-1997 komt
Lijkt mij denk ik wel mogelijk, maar daar zul je wel even het e.e.a. voor moeten knutselen/uitzoeken. Ik zie dat er letters gegraveerd staan in de contactslot die je nu hebt. Zou je eens een duidelijke foto van die letters willen maken? Mogelijk dat die letters (in het italiaans vermoed ik) aanduiden welke kleur op welke aansluiting moet.
 
Lijkt mij denk ik wel mogelijk, maar daar zul je wel even het e.e.a. voor moeten knutselen/uitzoeken. Ik zie dat er letters gegraveerd staan in de contactslot die je nu hebt. Zou je eens een duidelijke foto van die letters willen maken? Mogelijk dat die letters (in het italiaans vermoed ik) aanduiden welke kleur op welke aansluiting moet.
ja zal als ik thuis ben foto maken daarvan, ja verder is de spanningsregelaar, startrelais toch universeel, dus buiten het contactslot ven ik me even aan het afvragen wat nog meer niet universeel kan zijn. elektrische choke ook toch? en dan miss de startmotor ofzo dat die niet universeel is dat weet ik niet zeker
 
Lijkt mij denk ik wel mogelijk, maar daar zul je wel even het e.e.a. voor moeten knutselen/uitzoeken. Ik zie dat er letters gegraveerd staan in de contactslot die je nu hebt. Zou je eens een duidelijke foto van die letters willen maken? Mogelijk dat die letters (in het italiaans vermoed ik) aanduiden welke kleur op welke aansluiting moet.
staat gewoon 1,2,3,4 op
Post automatically merged:

staat gewoon 1,2,3,4 op
Nog een vraag erbij, er gaan 2 kabels het vliegwiel in achterin het blok, 1 gaat naar de cdi (logisch) en de ander moet vast aan de kabelboom. Zou die ook universeel zijn of niet? zijn gewoon 4 pinnetjes
 
Last edited:
Hier vind je een schema van de Gilera Typhoon:

https://www.puddinq.nl/gilera-typhoon/

Dus als jij dezelfde kleuren aan je contactslot hebt is het een kwestie van het contactslot even meten.

Dus, contactslot "aan" meet tussen de pennen 1,2,3,4 welke pennen met elkaar doorverbonden zijn.
Doe daarna hetzelfde met het contactslot "uit"
Maak er een overzichtje van.

Schemaatje erbij en inpluggen maar......

Dus volgens het schema moeten de draden R en B doorverbonden zijn met het contactslot "aan" (dit is de boordspanning)
De draden V en N moeten met elkaar doorverbonden zijn als het contactslot "uit" staat. (legt ontsteekspanning tegen massa= kill-draad)

Helaas zit bij dit schema geen legenda maar de V en de N laat mij vermoeden dat de kleuraanduiding op z'n Italiaans is.

Dus volgens mijn interpretatie:

R = Rosso = Rood.
N = Nero = Zwart.
V = Verde = Groen
B = weet ik niet zeker, dit kan Bianco = Wit zijn maar even goed Blu = Blauw
 
Hier vind je een schema van de Gilera Typhoon:

https://www.puddinq.nl/gilera-typhoon/

Dus als jij dezelfde kleuren aan je contactslot hebt is het een kwestie van het contactslot even meten.

Dus, contactslot "aan" meet tussen de pennen 1,2,3,4 welke pennen met elkaar doorverbonden zijn.
Doe daarna hetzelfde met het contactslot "uit"
Maak er een overzichtje van.

Schemaatje erbij en inpluggen maar......

Dus volgens het schema moeten de draden R en B doorverbonden zijn met het contactslot "aan" (dit is de boordspanning)
De draden V en N moeten met elkaar doorverbonden zijn als het contactslot "uit" staat.

Helaas zit bij dit schema geen legenda maar de V en de N laat mij vermoeden dat de kleuraanduiding op z'n Italiaans is.

Dus volgens mijn interpretatie:

R = Rosso = Rood.
N = Nero = Zwart.
V = Verde = Groen
B = weet ik niet zeker, dit kan Bianco = wit zijn maar even goed Blu = Blauw
ja hoe bedoel je meten? mer een multimeter, of gewoon dat de scooter start.
 
Met meten bedoel ik meten met een multimeter op het laagste Ohm-bereik.
heb ik helaas niet hier liggen.

maar buiten dat zit ik nu met twee vragen, verschillen de kabelbomen typhoon 1993-2002 & 2002 <, qua aansluiting op de startmotor. Zo ja zou er een startmotor van het jaar boven 2002 in een oud blok kunnen.

En hij start toch zonder startmotor?
 
Geen idee voor wat betreft het verschil in kabelbomen noch het passen van de startmotor.
Het kan goed zijn dat het gelinkte schema niet klopt met jouw bouwjaarjaar, daarom merkte ik ook op:

Dus als jij dezelfde kleuren aan je contactslot hebt is het een kwestie van het contactslot even meten.
Een scooter moet wel starten zonder startmotor echter wordt vaak de massa van de startmotor ook gebruikt als massa voor het motorblok.
Dus zorg op z'n minst dat de massa van het blok wordt aangesloten
 
Back
Top