This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

kabelboom herstellen/vernieuwen

Michael M

Well-Known Member
ik heb een malagutti Firefox maar hij loopt niet |(
nu wil ik hem gewoon helemaal repareren/maken e.d
na het hele blok te hebben gehad ben ik nu bezig met de kabelboom omdat het er niet echt uit ziet..

nadat ik de scooter 2e hands had gekocht is er aan de bedrading nooit wat gebeurd en er zitten wel wat breukjes e.d in...

zelf heb ik niet erg veel verstand van electra maar wil het wel proberen en wat te leren, iemand op mijn werk helpt me er een beetje bij (heeft wel wat meer verstand ervan)

net bij de scooterboer geweest voor nieuwe bedrading en aansluitingen.

deze vertelt mij dat ik moet weten welke diktes van de kabels ik nodig heb,hoelang etc.
maar hij kwam aan met een rolletje Rood draad voor 13,50

moet ik niet weer dezelfde kleuren gebruiken? diktes snap ik dat die hetzelfde moeten blijfen.

en met de aansluitpunten (kabelverbinders) kan ik deze er gewoon van af halen en opnieuw bevestigen? of moet ik daar nieuwen voor halen? want bij de scooterzaak waar ik net ben geweest zeggen ze dat die alleen te krijgen zijn bij een nieuwe kabelboom...

iemand dus een lijstje met handige/nuttige info/tips?
(evt. ook een site waar ik was spul oid vandaan kan halen)

Mvg, Michael

het is eigenlijk best simpel. els draadje wat je ziet gewoon op nieuw trekken. die kabel verbinders moet je ook even nieuw doen als je mannetje en vrouwtje neemt passen ze dus ook op elkaar. vervang je de oude dus ( duuh! ) als je even 1 draadje er af haalt staat daar als het goed is een kwadraat aanduiding op dat is de kabeldikte. anders vergelijk je gewoon een beetje maakt niet gek veel uit. maar wel goed kijken. kleine draad geeft meer weerstand dan een dikke.

succes man vraag maar als het nodig is.

ken andes ook nog veel mensen waar ik aan kan vragen.

Repareer alleen wat kapot is, als je elk draadje wilt vervangen ben je meer kwijt dan als je een andere kabelboom aanschaft.

Zorg ook dat je goede verbindstekkertjes gebruikt (geisoleerde) anders kan je het over een jaar opnieuw doen.

@hertog idd maar ik wil niet zon mannetje en vrouwtje ding =] wil hem het liefst zo netjes mogelijk maken voor als ik hem wil verkopen =]

@ Edwin als ik alle draaden zou kopen ben ik denk ik zon 20euro kwijt, kost een complete kabelboom zo weinig dan ? meeste scooterboeren hier vragen er een aardig hoge prijs voor... 120-180 =]

Mvg,

2dehands kabelboom hoeft niet veel te kosten.

vergeet niet dat je met krimpkous, geisoleerde stekkers, verbindingsstekkertjes e.d ook tegen de 40-50 euro uitkomt.
en dan het werk nog.

ja oke, maar ik kan geen verbindingstekkertjes vinden :O
draad,krimpkous e.d heb ik op het werk wel... alleen de stekkertjes niet =]
dus kost me iig niet heel erg veel.