Kabelboom / elektrische start puzzel Runner 180

maxo

Well-Known Member
Dag heren,

Sindskort trotse eigenaar van een Gilera Runner 180 mo8 dd uit 1999.

Bij aankoop moest het een en het ander gefixt worden. In principe geen probleem, en er zijn al een hoop dingen verholpen, alleen loop ik nu ergens tegenaan dat mij boven de pet gaat.

Toen ik de motor kocht deed de elektrische start het niet wegens “zwakke accu” , ik heb de accu nagemeten en deze was nog goed. Dus daar kon het niet aan liggen. Echter klikte het startrelais niet, dus er zat in ieder geval een onderbreking in het circuit. Ik heb meerdere andere relais geprobeerd, en heb ook een nieuw piaggio origineel relais gemonteerd zonder resultaat. Het startknopje ligt het ook niet aan, want ik heb het knopje verwisseld met een werkende waarbij er nog steeds niks gebeurde.

Nu wordt het interessant: ik zat ik een beetje ten einde raad aan de kabels te wiemelen, waarbij ik de kabel vanuit de ontsteking naar het relais in de richting van het frame drukte, toen begon ineens de startmotor te draaien?

Ik drukte even op de kabel met het contact aan, toen liep de motor met elektrische start. Als ik de kabel weer losliet stopte de startmotor met draaien.

MAAAAR

Ik heb ook eens met de kabels zitten spelen toen het contact uitstond, en toen begon de startmotor OOK te draaien. Ik heb het zelfs een keer geflikt dat de motor toen startte en hij met de elektrische start bleef doorstarten totdat ik snel een kabeltje los rukte.

Tijdens het kabel-friemelen heb ik het ook een keer geflikt om gewoon met de knop de motor te starten, dan zou die dus een moment WEL goed contact hebben gehad (gok ik)

Kortom, ik snap een niks van, en elektra is alles behalve mijn cup of tea. Zijn er mensen die mij misschien een inzicht kunnen geven?

@Sparky ik wilde jou hier eigenlijk een pb’tje over doen maar ik kwam niet door tot je profiel, ik weet echter wel dat je die naam niet voor niks hebt haha.

Alvast bedankt en als ik ergens onvoldoende informatie heb achtergelaten hoor ik het graag!

Gr Max
 
Advertisement - register to remove this

Nu wordt het interessant: ik zat ik een beetje ten einde raad aan de kabels te wiemelen, waarbij ik de kabel vanuit de ontsteking naar het relais in de richting van het frame drukte, toen begon ineens de startmotor te draaien?
Ik snap je verhaal niet helemaal, met name welke kabel je precies bedoelt want er loopt helemaal geen kabel van de stator naar het startrelais.
Dus misschien kun je iets precieze aangeven welke kabel/draad je precies bedoelt.
Hangt je blok wel goed aan massa? ( blok hangt aan massa via de min-kabel van de startmotor )
 
Voorde goede orde : Er gaat een Kabel van af de start Motor het blok in , en de Kabel komt uit waar de Stator zich bevind , van af daar gaan er 3 Kabelboompjes ( Separaat ) naar : CDI / Start Relais / en 1 boompje met 3 draden , 1 voor Kilswichts (groen) en 2 Gele voor verlichting .
Dus ... er zit geen enkele draad voor Start Motor aan de Stator gekoppeld .
Post automatically merged:

dus .... aan de Stator zelf : zitten maar 2 Kabelboompjes .
1 : met 4 draden die naar de CDI gaan .
2 : met 3 draden / 2 x geel (verlichting )/ 1 x groen voor Kilswichts ( aan / uit ) .
 
Last edited:
Voorde goede orde : Er gaat een Kabel van af de start Motor het blok in , en de Kabel komt uit waar de Stator zich bevind , van af daar gaan er 3 Kabelboompjes ( Separaat ) naar : CDI / Start Relais / en 1 boompje met 3 draden , 1 voor Kilswichts (groen) en 2 Gele voor verlichting .
Dus ... er zit geen enkele draad voor Start Motor aan de Stator gekoppeld .
Mijn excuses voor mijn verwoordig, die kabel die ik bedoel komt in dit geval achter de onstekingskap vandaan. Ik heb voor de duidelijkheid even dat ding uit de schuur gehaald en de kap losgemaakt.de kabel komt achter de kap vandaag en loopt zo naar boven zie foto, de rode kabel met de witte connector naar het relais
Post automatically merged:

Heb ook even naar de massakabel van blok naar frame gekeken daar zie ik niks vreemds, kabel van startmotor is naar mijn inziens ook in orde zie foto
 

Attachments

  • E2B5B87B-0C09-42A1-9D5C-4CA7A3FA4EC0.jpeg
    E2B5B87B-0C09-42A1-9D5C-4CA7A3FA4EC0.jpeg
    139.3 KB · Views: 15
  • 9C40CAFE-864C-471E-8074-4F443B167B8D.jpeg
    9C40CAFE-864C-471E-8074-4F443B167B8D.jpeg
    128.3 KB · Views: 14
  • 2FD87FAE-D52C-4EB5-81A0-D6448EB4E104.jpeg
    2FD87FAE-D52C-4EB5-81A0-D6448EB4E104.jpeg
    292.7 KB · Views: 12
Last edited:
Mijn Compliment ... ziet er netjes en keurig / schoon uit , probeer het beter / nogmaals uit te leggen .
De kabelboom die aan de start Motor zit , gaat het Blok in , komt uit bij de Stator , en van af de Stator gaan er 3 Kabelboompjes het blok uit , Kabbelboompje die van de van de Start Motor komt , gaat naar het Start Relais , Kabelboompje2 gaat naar de CDI , Kabelboompje 3 , (een blokje met 3 draden , 2 x Geel , 1 x groen ) gaat naar de verlichting en Kill Swicht`s. / Groen is : Aan / Uit ( Kill Switch ). hoop hierbij wat meer duidelijk hebben te geven .
 
Dus als ik het goed begrijp, als @maxo met het kabelboompje waarin zich de draad tussen startrelais en startmotor drukt, werkt de elektrische start ineens wel.
Dan is de conclusie toch simpel, er scheelt iets met deze draad, lijkt mij.
 
Zo iets ja..... Kabelboompje van de Start Motor gaat welles waar het blok in , waar de Stator zich bevind , en verlaat het blok met 2 andere kabelboompjes het het blok weer uit,
Kabelboompje van de Start Motor , gaat naar het Start Relais , en heeft niet met Stator te maken / zit daar niet op aangesloten .
 
Dag heren, allereerst heel erg bedankt voor jullie input! En ook bedankt voor het compliment :)

Dan weet ik nu dus in ieder geval dat ik in dat kabelboompje moet zoeken waar iets scheelt, die uitleg verduidelijkt heel veel!

Dan zal ik daar de eerstvolgende keer dat ik tijd heb naar kijken en dan zal er een vervolg komen.

De module van het contactslot moet ik ook ff vervangen die is niet helemaal lekker, dat kan er ook mee te maken hebben dat die wilde starten zonder dat hij op contact stond. Anders zorgt er daar misschien iets voor kortsluiting?

Gr Max
 
Heb je wel alles aangesloten? Want je kan niet bijvoorbeeld je oliesensor niet aansluiten en dan de rest werkend krijgen. Alles is met meerdere elementen aangesloten
 
Dag heren, allereerst heel erg bedankt voor jullie input! En ook bedankt voor het compliment :)

Dan weet ik nu dus in ieder geval dat ik in dat kabelboompje moet zoeken waar iets scheelt, die uitleg verduidelijkt heel veel!

Dan zal ik daar de eerstvolgende keer dat ik tijd heb naar kijken en dan zal er een vervolg komen.

De module van het contactslot moet ik ook ff vervangen die is niet helemaal lekker, dat kan er ook mee te maken hebben dat die wilde starten zonder dat hij op contact stond. Anders zorgt er daar misschien iets voor kortsluiting?

Gr Max
Er komt 1 kabelboompje van af de Stator het blok uit, dat Kabelboompje heeft 3 draden die in een witte stekker zit. 2 x is geel ( verlichting ) draad Nr 3 is Groen , dat is de KillSwitch .. / Aan / uit / die op het Contactslot zit aangesloten .als de Groene Draad Massa Maakt ? geen Vonk , is de Groene draad onderbroken ? ... heb je Vonk .
Hoop je hierbij wat duidelijke informatie te kunnen geven ,
Post automatically merged:

Heb je wel alles aangesloten? Want je kan niet bijvoorbeeld je oliesensor niet aansluiten en dan de rest werkend krijgen. Alles is met meerdere elementen aangesloten
een 2-takt 125 / 180 kan je al op de werkbank starten ... als CDI / Bobine aangesloten zit . en een Flesje Benzine aan de Carb ... kan je dat blok zo aan trappen .
Verdere Kabelboom etc etc ,,hoeft er niet aan te zitten .
 
Heb je wel alles aangesloten? Want je kan niet bijvoorbeeld je oliesensor niet aansluiten en dan de rest werkend krijgen. Alles is met meerdere elementen aangesloten
Zou ik eerlijk gezegd niet weten kans bestaat dat er bij die kabel van startmotor naar t relais een los contact zit
Post automatically merged:

Er komt 1 kabelboompje van af de Stator het blok uit, dat Kabelboompje heeft 3 draden die in een witte stekker zit. 2 x is geel ( verlichting ) draad Nr 3 is Groen , dat is de KillSwitch .. / Aan / uit / die op het Contactslot zit aangesloten .als de Groene Draad Massa Maakt ? geen Vonk , is de Groene draad onderbroken ? ... heb je Vonk .
Hoop je hierbij wat duidelijke informatie te kunnen geven ,
Post automatically merged:


een 2-takt 125 / 180 kan je al op de werkbank starten ... als CDI / Bobine aangesloten zit . en een Flesje Benzine aan de Carb ... kan je dat blok zo aan trappen .
Verdere Kabelboom etc etc ,,hoeft er niet aan te zitten .
Als ik weer tijd heb om te kijken zal ik dit erbij houden
 
Last edited:
Had nog eens effe op het internet rond geneusd, t zal dan wrs in de kabel op de foto zitten ergens :
1718235051433.png
Post automatically merged:

is zo te zien 1 kabel die dan van de startmotor naar t relais gaat, dus ga die dan maar een keertje nakijken
 
Had nog eens effe op het internet rond geneusd, t zal dan wrs in de kabel op de foto zitten ergens :
View attachment 76310
Post automatically merged:

is zo te zien 1 kabel die dan van de startmotor naar t relais gaat, dus ga die dan maar een keertje nakijken
Ook ff massakabeltje trekken van de startmotor naar je frame voor zekerheid.
 
dus ga die dan maar een keertje nakijken

Dat is toch zo getest nu je hem gedemonteerd hebt.
Rode kabel op de pluspool van de accu.
Het huis van de startmotor direct op de min-pool van de accu.
Motor moet beginnen met draaien en moet reageren als je met de rode draad gaat bewegen.
Is die witte connector aan de binnenkant wel schoon en schuift hij stroef op het startrelais (dus niet uitgelubberd).
 
Dat is toch zo getest nu je hem gedemonteerd hebt.
Rode kabel op de pluspool van de accu.
Het huis van de startmotor direct op de min-pool van de accu.
Motor moet beginnen met draaien en moet reageren als je met de rode draad gaat bewegen.
Is die witte connector aan de binnenkant wel schoon en schuift hij stroef op het startrelais (dus niet uitgelubberd).
Ik heb hem niet gedemonteerd, dit is een foto van kleinanzeigen. Hij schuift wel stroef op het startrelais maar ik moet wel zeggen dat ik met die connectors makkelijk heen en weer kan bewegen als die erop, hoe kan ik dat het beste oplossen?
 
Als hij goed stroef over het lipje van het startrelais schuift en zowel de connector als het lipje van het startrelais zijn goed schoon, dan zal het probleem niet in de contact van de connector zitten.
Als deze connector losjes over het lipje van het startrelais schuift dan kun je met een tangetje de twee gekrulde zijdes van de connector wat omlaag knijpen.
Zijdelingse speling heb je met die connectoren, gezien hun ontwerp, altijd wel een beetje echter hiervoor moet je toch wel een klein beetje "kracht" gebruiken, hij mag niet zomaar heen en weer bewegen bij de minste aanraking.

1718342082865.jpeg
 
Update: kabel van relais naar startmotor uit de runner gehaald en helemaal nagekeken, ook de bende helemaal doorgemeten, helaas geen resultaat.

Ik ben er inmiddels achter dat het zooitje wel stroom krijgt maar dat het relais geen stroom doorgegeven krijgt als ik op de startknop druk, zoals eerder gemeld weet ik zeker dat de startknop wel goed is oftewel er zit ergens tussen de kabel van het knopje tot aan het relais iets van een los contact of een kabelbreuk?

Al met al denk ik dat dit nog wel een staartje krijgt...
 
Back
Top