ledsled owner

New Member
Hallo beste leden,

Nadat ik verschrikkelijk veel gedonder had met mijn vorige scooter heb ik hem ingeruild op een brommer.
De vorige eigenaar is alleen nogal creatief bezig geweest met de kabelboom waardoor de verlichting (zowel remlicht als knipperlicht) het niet meer doet, de claxon doet het niet meer en de elektrische start doet het ook niet meer. Ook als ik de brommer start (er zit ook nog een kickstart op die het gelukkig wel doet) doet niks het. Ik heb al een paar dagen achter elkaar zitten zoeken op het web naar een kabelschema van mijn brommer maar ik kan deze helaas nergens vinden. Ik wil alles namelijk zo aansluiten zoals het hoort maar daar ben ik wel een kabelschema voor nodig. Ik heb alles wel getest op de accu en toen deed alles het wel. Ik heb al een nieuw relais besteld en die zou binnenkort wel afgeleverd worden maar daarmee ben ik nog niet gered. De hele bende is namelijk met ondergrondse kabel (dikke kabel met grijze mantel) aangesloten en eerlijk gezegd heb ik nog nooit zo'n bende gezien qua aansluitingen.
Wie kan mij helpen aan een kabelschema voor een CPI SM50? Of kan ik dan gewoon een universele kabelboom gebruiken voor een AM6? Ik heb er een op een Minarelli AM6 gebaseerd motorblok onder hangen dus vandaar mijn vraag.

Met vriendelijke groet,

ledsled owner.
 
Advertisement - register to remove this

Ik begrijp niet goed als je zoveel gedonder hebt gehad met je vorige scooter je nu weer zo'n gaar ding gekocht hebt, maar goed.

Aan je beschrijving van de problemen ziet het erna uit dat de verbinding van je accu naar het contactslot niet in orde is, daaronder valt dus ook je zekering en zekringhouder.
 
Ik moest bij mijn scooter kiezen tussen een volledig nieuw motorblok en kabelboom of gewoon van de hand doen. De scooter reed nog wel maar daar hield het ook mee op. Toen ik in de eerste instantie een proefritje maakte op de brommer was mij nog niet opgevallen hoe zo'n bende de kabels waren. Kan ik er een kabelboom van een AM6 onder hangen of moet ik gewoon losse kabels trekken op basis van een kabelschema?
 
Je kunt de kabelboom van een AM6 niet 1 op 1 gebruiken bij een CPI. De CPI heeft een eigen ontsteking en dashboard. Hierop werkt het standaard AM6 materiaal niet.

Als je nou een beetje handig bent met elektronica kun je er wel voor kiezen om een volledige ombouw te doen.
- AM6 ontsteking + CDI.
- AM6 spanningsregelaar.
- AM6 kabelboom, nieuwe stekkers zetten bij de stuurschakelaars.
- Bijvoorbeeld een KOSO universele KM/toeren teller aansluiten.

Dit alles samen is nogal kostbaar en vraagt wel wat geduld en kunde.
 
Kabelboom is een kwestie van wat je kunt vinden.
Bijpassend spanningsregelaartje zeg €20,-
AM6 ontsteking 2e hands incl vliegwiel ca €65,-
Doosje met stekkertjes €10 a €20
€100 a €120 begint het wel mee.
Dan nog de vraag of je alles zelf kunt monteren.

Als er een KOSO teller is aangesloten is het best mogelijk dat er een echte AM6 ontsteking op is gekomen en hij de originele tellers niet meer werkend kreeg.

Heb je een foto van je brommer en eventueel de eindstekker(s) die uit je blok komen. De kabel vanaf je ontsteking/blok loopt waarschijnlijk via je voorkant van het frame omhoog tot onder de tank. De ontsteking zit aan de linkerkant van het blok.
 
Ik zou er morgen wel even een aantal foto's van maken. Ik weet wel dat ik een geel kastje onder de tank heb hangen met 3 stekkers er aan maar omdat er zo ontzettend met de kabelboom is gekloot is het hoogstwaarschijnlijk niet de originele kleur die er op zit. Ik stuur je morgen bij voldoende licht wel een aantal foto's privé en dan kan je het zelf zien :)
 
Wat ik wel weet is dat er een 5 polig relais op zit terwijl er op het kabelschema een 4 polig relais staat. Ik weet niet of dit je wat zegt maar ik denk dat het wel belangrijk is te vermelden
 
Dit zal wel het startrelais zijn, ik vermoed dat de vorige eigenaar dit heeft vervangen door een zogenaamd Auto-relais met een wisselcontact ipv een NO-contact.

Dit relais heeft een extra contact 87a, dit is het NC-contact.

preview.jpg
 
Back
Top