Kabelboom aangepast, graag controle en vragenbeantwoording ;)

Royal Ice

Well-Known Member
Beste mensen,

Ik ben bezig een scooter met minarelli blok op te bouwen, en ik wil zoveel mogelijk, in mijn ogen overbodige elektra overboord gooien. Nu heb ik een neos kabelboom liggende, welke ik dus wil aanpassen tot 'minarelli' kabelboom
.
Hieronder heb ik een origineel schema van een neos en een (door mezelf) aangepast schema staan. Graag zou ik willen weten of ik alles goed aangepast heb.

4b5a17a32c062-Yamaha_Neo__s_schema.jpg


Origineel schema.

4b600bb4f17e2-Minarelli_schema.jpg
http://www.imgdumper.nl/uploads2/4b600bb5242ab/4b600bb4f17e2-Minarelli_schema.jpg

Aangepast schema.

Nu heb ik zelf al een paar vragen over mijn beide schema's:
1. Als lichtschakelaar wil ik een klein mini tuimelschakelaartje gebruiken, wat denk ik niet veel aankan. Is het nodig om een relais te gebruiken om rare dingen bij het schakelaartje te voorkomen? En dan bijv. op de + van je contact het relais te zetten met het schakelaartje?
2. Welke draad vanaf je ontsteking ( of was het nu vanaf de cdi?) moet je onderbreken voor het inbouwen van een eurobegrenzer?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

euh, ik kan antwoord geven op vraag 1 in ieder geval: verlichting heeft de wisselspanning van je lichtspoel nodig. Niet je knipperlichten en remlicht, alleen je voorlamp en achterlicht.
 
Dat moet dus niet eerst omgezet worden naar gelijkspanning?

hmm nu twijfel ik aan mezelf...
dit is wat mij eerder verteld werd, alleen, in je achterlicht zitten 2 gloeidraden, de ene voor je remlicht de ander voor je achterlicht, en je remlicht werkt sowieso op gelijkstroom... Dus ja, ik herzie mijn hypthese:p Denk dat het allemaal toch wel netjes op gelijkstroom werkt ja. Sorry:p
 
Beginpost aangepast, heb op een 2 vragen zelf al een antwoord gevonden. Verder het schema even aangepast bij de verlichting. Ik ga ook met led's werken dus ik ga de verlichting voeden met gelijkspanning.

Even een vertaling van het aangepaste schema:

1. Koplamp
9. Toeterschakelaar
12. Lichtschakelaar
13. Remsensor op rempotje
14. Toeter
15. Contactslot
16. Bobine
17. Bougie
18. Spanningsregelaar
19. Ontsteking
20. CDI
21. Accu
24. Zekering
28. Remlicht
 
Back
Top