Kabel van accu naar versterker

Collie

Well-Known Member
Hey, ik ben bezig met boxjes in mijn scooter te bouwen, ik heb alles al uitgezocht, ik weet alleen niet met wat voor een kabeltje ik mijn accu met mijn versterker in contact moet brengen. En ik zou er graag een schakelaartje tussen hebben zodat mijn accu niet de heletijd leeg gaat (heb ik ergens gehoord). Kan iemand mij misschien helpen?
 
Advertisement - register to remove this

ehmm, Op je versterker zit een + een - en een remote, de + en - moet je gewoon aansluiten op de accu zonder schakelaartje, En de remote moet je op je accu met een schakelaartje aansluiten.
 
De kleur maakt geen drol uit.
Als je maar de - op de - en de + op de + doet, anders maak je kortsluiting.
Al doe je pimpelpaars draad gebruiken.
 
ja ik dacht dat de kleur stond voor een bepaald type ofzo, heb er verder ook geen verstand van. en waar vind ik de remote dan op de accu? want ik zag alleen + en - staan.
 
Normaal heb je in de Utiliteit (huizen, gebouwen, etc) de kleur codes:

Bruin +.
Blauw -.
Groen Geel is de Aarde.
En de Zwarte is een Schakeldraad.

Maar je gaat van:
De + naar de linkerkant op je schakelaar.
De - naar de rechterkant op je schakelaar.
En dan ga je van de linkerkant naar de + van je accu.
En dan ga je van de rechterkant naar de - van je accu.

Remote heb je helemaal niet nodig.
Mocht het niet werken en je wel de Remote moet aan sluiten dan kan je hier een extra draad van je versterker naar de + van je schakelaar doen.
 
Last edited:
ja de remote moet ik gebruiken voor een schakelaartje zei tiender in dit zelfde topic. en iemand anders zei dat ik dat schakelaartje nodig heb omdat de versterker anders mijn accu leeg trekt als ik hem niet gebruik. wat is jou mening?
 
Welke versterker gebruik je?
Heb je een foto?
Want mijn Marqant versterker toen had ik +/-/Remote.
En ik heb het + & Remote op +.
En - op de -.

Maar heb ook wel is een versterker aangesloten zonder die Remote en toen deed ie het ook.

Edit: wat tiender zegt klopt niet.
Dan staat er dus een constante spanning op je versterker, en met een omweg via een schakelaar ga je een tweede voedig maken.
 
Last edited:
Je ziet die 3 oranje plaatjes waar die gouden schroeven zitten?
Als het goed is is dat van links naar rechts +/-/Remote.

Oké je doet het volgende:

Van de meest linker schroef ga je naar de + van je schakelaar.
Van de + van je schakelaar ga je naar de + van je accu.
Zo dat is draad 1.

Dan van de middelste ga je naar de - van je schakelaar.
Van de - van je schakelaar ga je naar de - van je accu.
Zo dat is draad 2.

Nu even proberen of hij het doet.

Als je geen reactie hebt doe je het volgende:

Je gaat van de meest rechter (de 3e schroef) naar de + van je schakelaar.
Dan heb je dus 2 +'s op je schakelaar en 1 op je accu.
Dan moet hij het doen.

Let wel op dat je versterker niet voluit staat.
Er zit een knopje op waar je dit kan stellen, als je namelijk je boksen gelijk voluit zet kan je ze opblazen.

En om te zorgen dat je accu niet leeg loopt heb je dus die schakelaar.
Mocht je ooit je boksen eruit halen, haal dan altijd de draden van je accu los!!
Anders staat er spanning op als je ze bij je schakelaar los haalt, en dat is geen fijn gevoel als je dat aanraakt.
 
Last edited:
oke bedankt voor de uitgebreide en goede uitleg. maar wat bedoel je met schakelaar? die dingen in de versterker waar de draden in moeten, of zo'n schakelblokje?
 
Gewoon een simpel schakelaartje.
Die je tussen je versterker en accu set.
Kan je bij Hubo/Gamma/Praxis en dat soort zaakjes halen.
Kost je 2-5 euro.
 
Welke versterker gebruik je?
Heb je een foto?
Want mijn Marqant versterker toen had ik +/-/Remote.
En ik heb het + op +.
En - & Remote op de -.

Maar heb ook wel is een versterker aangesloten zonder die Remote en toen deed ie het ook.

Edit: wat tiender zegt klopt niet.
Dan staat er dus een constante spanning op je versterker, en met een omweg via een schakelaar ga je een tweede voedig maken.
Dit is dus je reinste onzin.

Ik heb al meerdere instalaties ingebouwd. dus ga niet lullen dat ik onzin lul,
Als je een beetje een degelijke versterker hebt, zit hier een relais ingebouwd. dit zorgt ervoor dat je met een kleine stroomsterkte(remote) een grotere stroomsterkte(+) kan inschakelen.
 
De schakelaar heeft een + in/uitgang en een - in/uitgang.
In de schakelaar zitten koperen deeltjes die draaien wanneer je de schakelaar omzet.
Hierdoor word je stroom dus onderbroken, zodat je accu niet leeg loopt.
Je moet het eigenlijk dus zo zien: een schakelaar is een verbinding tussen 2 draden die je kan afbreken zodat er geen spanning op staat.
Maar om het voor jezelf makkelijk te houden als je die schakelaar open schroeft om de draden erin te doen, doe ik altijd me +, de draad waar dus je stroom op staat, aan de linkerkant.
Zo weet ik voor mezelf dat dat de + op je schakelaar is.
Want of je het nou links of rechts doet, het werkt allebij.
Zolang je maar je + op je + en je - op je - aansluit.

@ Tiender:
Iedereen kan een foutje maken denk ik zo.
Remote word vaak in een auto aangesloten omdat deze 24v accu's hebben.
Dus wat je zegt klopt wel, maar we hebben het hier over een 12v scooter accu.
Maar waat jij doet is, je gaat 1 voedings draad rechtstreeks op je accu doen, en 1 onderbreken dmv je schakelaar.
Dus zodra je je schakelaar aan zet krijgt je versteker 2 voedingen aangezien er al constant 12v op remote staat zoals jij het aansluit, wat dus niet gaat werken.
Plus dat je accu alsnog constant leeg loopt omdat die draad niet word onderbroken.
Dus dan heb je niks aan die hele schakelaar, ik heb hem toen niet aangesloten die remote.
Anders kan hij altijd nog even hem bij de + of bij de - doen op de schakelaar, moet hij maar even kijken wat werkt.
Volgens mij heb ik de remote toen ik hem wel aan sloot op de + gezet, maar hier twijfel ik wel een beetje over nu.
Of het nou 2 draden op de + of op de - was.
 
Last edited:
een relais is in het waren een schakelaar. dat betekend dus. als je stroom op de kleine stroomkring zet, dan gaat de schakelaar aan. wat betekend dat de grote stroomkring gesloten word. als je de kleine stroomkring dus onderbreekt met een schakelaar. word de grote stroomkring gesloten.
Een auto heeft btw 12 volt, netzoals een scooter. Een vrachtauto heeft 24 volt.
 
Ik zal je het schema even uit leggen.

Je pakt een stuk draad en die zet je op de + van je accu.
Deze draad doe je aan 1 kant van je schakelaar.
Dan pak je een ander stuk draad en die doe je aan de andere kant van de schakelaar.
En dat sluit je aan op de + van je versterker.

Sommige schakelaars moet je ook hetzelfde met de - doen, sommige alleen de +.
Hier een schema ter verduidelijking, dat roze geval is dus gewoon je ipod, of iets dergelijks.

1187946572_2_FT3475_schema_.png
 
Back
Top