Juiste stand vliegwiel / nokkenastandwiel Zip iGet 4T 3V (euro4)?

FiberGorilla

New Member
Beste allemaal,

Dit weekend de distributieketting en oliepomp ketting vervangen van bovengenoemde scooter.

Helaas is de markering van de juiste stand van het vliegwiel niet echt terug te vinden, omdat er volgens de servicemanual van deze scooter gebruik wordt gemaakt van een blokkeersleutel.

Voorbeeld van zo' n sleutel vind je hier.

In de service-manual wordt er echter niet gesproken van een blokkeersleutel. Het is echt een tooltje om het vliegwiel te fixeren als je de kleppen stelt e/o distributieketting vervangt. Gezien de prijs die ze er voor vragen heb ik niet zoveel trek om dit stukje gereedschap aan te schaffen.

Weet 1 van jullie of ik het vliegwiel in de juiste positie heb staan?

Vliegwiel.png

Ik zie wel een vreemd tekentje staan bij het kleine gaatje op de foto maar ik weet niet waar hij tegenover moet staan. In een andere post had ik gelezen dat de 2de ribbel in het midden van de stator moet staan. Helaas heb ik na veel zoekwerk op het internet geen oplossing gevonden.

Ter illustratie heb ik ook een foto gestuurd van het nokkenas tandwiel.

Nokkenastandwiel2.jpg

Het streepje staat netjes in het midden.

Ondanks dat ik de kleppen op de juiste speling heb afgesteld (1/10 inlaat / 1/15 uitlaat) krijg ik de scooter niet goed aan het lopen. Start wel maar slaat snel weer af ondanks dat de bougie goed vonkt, de brandstofpomp goed loopt en daardoor ook benzine levert bij de injectie op de cilinder.

Waar ik verder van op keek was dat de lokale Piaggio dealer me vertelde dat distributie ketting vaak al na 8000 km versleten is... Ik vind dat redelijk snel.

In ieder geval was de ketting van deze scooter erg versleten. Ik kon hem een paar mm van het tandwiel optillen en voor mij was het een wonder dat hij niet geslipt is over het tandwiel. Scooter heeft er 17000 km op zitten inmiddels.

Hopelijk heeft 1 van jullie wat tips voor me of kan ik zijn blokkeer tool lenen als hij in de buurt van Amersfoort woont.

//Arthur
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Dus ... je vind een Blokkersleutel van 6,95 te duur ?? die heb je nodig om de krukas te blokkeren voordat je de ketting er om legt .
Dit onderwerp is al zoooo vaak besproken , vind je zo terug met de zoek functie.
 
Als je m'n bericht echt had gelezen en op het linkje had geklikt zie je dat dit stukje gereedschap meer dan 200 euro kost. Maar jij kunt hem krijgen voor 6,95 Euro? Misschien kun je ook vertellen waar want na een zoekopdracht vind ik het niet terug op dit forum? Ik heb het dus niet over een Vario blokkeersleutel hè. Dus misschien toch iets meer verdiepen in de berichten die hier geplaatst worden ipv zomaar wat roepen?
 
Dat is een aardig duur stukje gereedschap,

Toevallig niet een lokale scooterwinkel waarbij je het zou kunnen vragen of ze die hebben?

Of misschien een "beun" manier waarop het geblokkeerd zou kunnen worden?
Ligt er natuurlijk aan hoe netjes je het wilt doen haha.
 
Het is heel simpel ,
Zet de zuiger op BDP
Zet het nokje op het vliegwiel precies Tegenover de Pick Up Sensor
Zet de Vario Blokkeer sleutel van 6,95 op de starterkrans zodat de krukas geblokkeert staat.
Zorg dat de kettingspanner er uit is .
Leg de ketting er via de linkerkant op het nokkenas tandwiel wat je optijd heb gezet .
Let Op !
De spanner van I-Get is anders , trek je zwarte dopje er uit , en draai de veer linksom , spanner er in , schroevendraaier los laten .
Het beste is altijd voordat je de boel uit elkaar haalt , eerst de zuiger op BDP zetten , en de Vario Blokkersleutel op de starterkrans te zetten .

Dus ... Dat ding van 200,-- is klinklare onzin.
 
Beste allen,
Ik heb een vergelijkbaar probleem en heb al van alles opgezocht maar kan geen duidelijk antwoord vinden. Feit: een ZIP 4T voorzien van nieuwe distributieketting, zuiger, kop, pakkingen ed.
Als zuiger in BDP (Bovenste dode punt) staat en markering op nokkenastandwiel zoals op foto van FiberGorilla hierboven dan komt de markering op het vliegwiel (eigenlijk de koelvin met 2T en 4T markering) niet overeen met de koelkap die daarover heen past. Hoe kan dit? Vliegwiel zit netjes over krukas met spie. Kleppen raken zuiger ook niet bij het ronddraaien met de hand.

Graag het verlossende antwoord, alvast dank!!
 
Hi BWE,
De markering van de koelkap is niet bruikbaar omdat het een universeel onderdeel betreft van de Piaggio familie. Heel officieel dien je een blokkeersleutel te gebruiken zodat je het vliegwiel fixeert in de juiste stand. Dat heb ik ergens gezien in een service manual. Als je dit onderdeel bij Piaggio zelf besteld ben je 127 Euro kwijt.... Maar sommige webshops vragen daar zelfs meer dan 200 ~ 250 euro voor...... Zie ook mijn linkje in een eerder post.
Door een beetje te speuren op dit forum zag ik op een gegeven moment een foto van iemand die het vliegwiel gelijkheid had gezet met de vierde ribbel en de opnemer (stator).

Zie hier de foto's:
vliegwiel2.jpg

nokkenas.jpg

Als de "vierde" ribbel precies tegenover de stator staat dan is je zuiger op het bovenste dode punt. Zie streepje op het tandwiel bij de onderste foto.

Na deze afstelling en de hulp van de overige forum leden liep de zip weer als een zonnetje. Niet vergeten om de kleppen goed af te stellen.

Deze zip start nu nog beter als toen ik hem ophaalde bij de dealer bij herkeuring naar brom begin dit jaar.
Helaas sta ik nu voor de klus dat ik de krukaslagers moet gaan vervangen dus het blok gaat weer uit elkaar.

Succes!

//Arthur
 
Hi Arthur,

Vol interesse je post gelezen nav. wat problemen en twijfels of ontsteking van mijn scooter 'op tijd' staat. Merkte ook op dat markering niet overeen kwam met BDP positie. Vervolgens lees ik, in BDP positie, inderdaad af dat 4e ribbel tegenover de stator is gepositioneerd. Vervolgens laat het mij niet los waarom markering op koelkap niet 'in lijn' staat met bijbehorende afleesteken op de buitenkap !? Uiteindelijk ingeving voor een mogelijke verklaring hier voor. Het zou zomaar kunnen zijn dat het de tijdstip aangeeft van de 'voorontsteking' en niet BDP zoals je suggereert !? Dan zou het hanteren van een stroboscooplamp dit moeten kunnen bevestigen. Zelf nog niet aan toe gekomen omdat ik eerst een motormanagement probleem moet oplossen.
 
Hi,
Het enige dat ik me voor kan stellen is dat de onderdelen universeel gebruikt worden voor de verschillende modellen. Met merktekentje is echter niet van toepassing op een Euro4/5 Zip.

Officieel levert Piaggio een speciale (belachelijke dure) blokkeer sleutel om het vliegwiel in de juiste stand te blokkeren voor de Euro 4/5 modellen. (Kun je eventueel terugvinden in een service manual)

Groeten,
Arthur
 
Hoi,

Vind ik wel een grove fout van Piaggio !? Als je hier 'blind' op vertrouwt (waar ik 1e instantie ook vanuit ging!?) kun je je blok (kleppen) de soep in draaien !
Waar heb jij de manual vandaan ? Van de Piaggio site ? (adhv. opgeven gegevens incl. VIN ?

Alvast bedankt.

Groet,

Charles
 
Een keer via een zoekopdracht. Ik heb hem niet bewaard verder maar zag toen dat ze een speciale blokkeersleutel gebruikten. Het is verder geen fout hoor. Dit soort dingen zie ik vaker voorbij komen.
 
Wat blijven jullie nou doorzeuren over die dure Tool van 200,00.
Vario Blokkeer sleutel is voldoende , en voordat je de boel uit elkaar haalt , de Vario Blokkeren .
Tevens als zuiger op BDP staat , en het Nokje van vliegwiel recht tegenover PickUp staat , staat dat altijd optijd .
 
Back
Top