Juiste afstelling Piaggio Zip 4t Brom?

MaikelB

Reageert niet op PM's
Goedenavond forummers,

Ik zit met een klein probleempje. 2 weken geleden een mooie Piaggio Zip 4t 2015 op de kop wezen te tikken. Had alle onderhoudsbeurtjes gehad, maar ik ben lichtelijk autistisch en heb hem zelf een grote 7500km beurt gegeven. Waarom? ik had het geld, verveelde me, en ik wilde weten hoe ik er motorisch gezien voor stond. Dus ik was voor €80 a €120 aan nieuwe onderdelen kwijt en wat kennis rijker. Ben normaal gesproken alleen maar 2takt scooters gewent.

Ahh fijn. Mijn setup;

Standaard blok 50cc
Standaard uitlaat Piaggio (nieuw)
Standaard Carburateur met luchtfilter en sproeier 80
Malossi 6.1 grams rollen

Standaard drukveren
Standaard Piaggio V-Snaar
Ducati CDI Grijze stekker (ontgrensd)
Standaard (origineel) Piaggio Elektrische Choke
etc..

Wat heb ik voor onderhoud gepleegd?;

* Transmissie-olie vervangen
* Carter-olie vervangen
* Klepjes gesteld (0.10 inlaat en 0.15 uitlaat)
* Bougie vervangen
* Inlaatspruitstuk vervangen
* Luchtfilter element vervangen en huis schoongemaakt
* Carburateur helemaal gereinigd
* V-Snaar vervangen
* Rollen vervangen (zaten 6.4 grams brom standaard in) voor Malossi 6.1
* Sproeier vervangen (zat maatje 75 in, vervangen voor 78 en nu zit er 80 in)
* CDI en bobine draad vervangen (zat een Kokusan Brom CDI in) voor Ducati Grijze Stekker.

Scooter loopt vrij goed, vooral als ie op bedrijfstemperatuur is en gaat tussen de 62 en 68km op de teller.

Maar goed! Een ding krijg ik maar niet voor elkaar en ben het een beetje zat om steeds te spelen met sproeiers, dus het volgende;

Scooter start perfect koud. Elektrische choke slaat mooi in en blijft gemiddeld 1 a 2 minuten ffies hoog in toeren lopen, maar zodra die van de
elektrische choke afgaat, dan gaat ie steeds lager en lager en lager in toeren lopen en valt ie uiteindelijk uit! (ik moet gas blijven geven) als ik dan
een stuk heb gereden en het blokkie goed warm is, loopt ie mooi stationair en zuiver en vlot.

Dus hier mijn vragen;


Waarom slaat mijn scooter af als de elektrische choke na een koude start uitgaat? en niet als ik een stuk gereden heb en de motor op temperatuur is?

Is een sproeier 80 niet iets te groot voor deze setup? (heb Joey Schaar gebeld en zei: probeer sproeier 82, gedaan zelfde probleem)

Luchtstelschroef staat normaal (1 1/2 slag open) Is dit aanbevolen met mijn setup? of moet ik hem meer indraaien of uitdraaien?

Stationairschroef staat ongeveer halverwege ingedraaid, moet ik hem verder indraaien?

Bougie kleur is verders koffie bruin.

Reacties, adviezen, antwoorden zijn welkom!

(ps ik heb het forum goed ingelezen en redelijk veel bezocht de afgelopen weken, maar kwam er gewoon niet uit)







 
Advertisement - register to remove this

Ik heb zelf een piaggio new fly 4t 2valve..

Rijd met dezelfde setup rond en haal ook ongeveer 68km/u op de teller (wat overigens snel genoeg is)
Rijd zelf nou met sproeier 82.. Alleen vind dat hij daarmee net iets te rijk loopt.. Dus 80 erin laten.
Ook ik heb de rolletjes van 6,4 grams toen vervangen voor 6.1grams. Kwa iets meer toeren toe laten helpt het een beetje.
Maar merk wel dat je meer koppel mist. Zou zelf op dit moment aan raden om je 6.4 grams rollen te mixen met die 6.1 grams zodat je ongeveer op 6,25 gram uit komt.

Betreft het uitvallen.. Kan zijn dat de stationair sproeier misschien een beetje vuil in zit.. Het altijd zeker wel aan te raden om de carb geheel te laten reinigen. Valt die nog steeds uit kan het ook zo zijn dat de stationaire lucht schroef niet op de juiste instelling staat.


Ik heb alleen daarnaast nog het probleem dat de scooter vrij lui is met optrekken.
Hierbij merk ik wel op dat er iets mis is met de trekveren, want hij maakt in het begin maar weinig opstart toeren.. Koppeling grijpt te snel aan.
En wellicht misschien ook iets mis met de drukveer (kan dat deze iets te zwaar is voor een 4takt (aangezien deze drukveer std ook voor de 2takt word gebruikt, en 2takt heeft standaard meer vermogen.
 
Oké!

Ik had de carburateur gereinigd met remmenreiniger ook alle sproeier doorgeblazen. Maar ik zal hem nogmaals even helemaal goed reinigen en alle poorten ff doorblazen met luchtdruk ipv remmenreiniger.

Wat jij ook al zegt, had ik aan gedacht..6.1gram is misschien net te weinig. Ik denk dat ik ze ga mixen. Ik merk ook dat wanneer het blokkie goed warm is dat ie bij de 55km pas doortrekt naar de 68 (met wind mee). Daarvoor merk je gewoon dat de vario nog niet op ze uiterste punt draait of hoe je dat ook noemt. Net of de rollen helemaal naar buiten pas zijn gedrukt bij de 55km en dat ie dan vrij omhoog begint te klimmen tot ze max.

En voor wat betreft de luchtstelschroef, weet jij zo uit je hoofd hoeveel slagen je hem open hebt staan?

Met een grotere sproeier moet ie toch ietsje meer open? (zeg 2 slagen rond) omdat ie dan meer lucht nodig heeft?

In iedergeval bedankt voor je snelle reactie.
 
Last edited:
Ik had met mijn 50cc Piaggio Zip 4t2v sproeier 82 en 2 slagen met de luchtschroef. Gewoon verder opendraaien totdat het toerental niet meer toeneemt. Het gas blijft ook te lang hangen als hij te ver openstaat.
 
Back
Top