John’s MHR BigBore 77cc Zip [Tribute]

Gelukkig heb je het probleem gevonden en heb je geen schade!

Had dit ook met m'n Gilardoni 180cc
Onderste zuigerveer zat los om de zuiger de bovenste klemde, zat een klein hapertje op de zuiger. Gelukkig viel me het op bij montage
 
Gevonden! Zuigerveer zat vast. Heel raar. Nog nooit meegemaakt eigenlijk. Compressie is er weer in orde. Straks maar eens even aantrappen.
Post automatically merged:


Nope. Zie hierboven.
Post automatically merged:


Zuigerveer vast. Zie hierboven.
Vast ? Op wat voor manier dan?
 
Vast ? Op wat voor manier dan?
Goede vraag. Gisteren alles weer gemonteerd, goede compressie. Even starten, 2 tellen lopen. En weer uit. Kicken en wat denkje? Geen compressie. Alles losgehaald. Weer zuigerveer vast in de zuiger. Het lijkt erop alsof de zuigerveer te ruim is. Gek genoeg is bij montage niks geks te merken.
 
Heb je 1 enkele zuigerveer? Wel op de goede manier gemonteerd?

Je zou met een voelermaat en zuigerveer kunnen kijken of de zuigerveergroef genoeg speling heeft. Misschien zit er ergens een maatafwijking..
 
Als je de zuigerveer om de zuiger doer kan deze dan overal netjes in de zuiger vallen?
Heb je met je nagel langs de zuigerveer en zuiger gevoeld? Zo kwam ik er bij mij achter. Zat een heel klein hapertje op de zuiger zelf. Met een fijn schuurpapiertje erlangs en probleem was weg.
 
Heb je 1 enkele zuigerveer? Wel op de goede manier gemonteerd?

Je zou met een voelermaat en zuigerveer kunnen kijken of de zuigerveergroef genoeg speling heeft. Misschien zit er ergens een maatafwijking..
Uiteraard 1 zuiger veer. Nooit anders gezien in race cillinders eigenlijk.

Uiteraard slotspeling gechecked. Is aan de ruime kant maar acceptabel wat mij betreft. (0.30mm). De zuigerveer klemt wat als deze gelopen heeft. Ik moet eerlijk zeggen dat ik twijfel aan de brandstof. Ik weet niet heel zeker of dit mix of puur is. Vandaag nieuwe gehaald en met de juiste mix smering aangemaakt. Kan maar zo dat het hier in zit.
Post automatically merged:

Als je de zuigerveer om de zuiger doer kan deze dan overal netjes in de zuiger vallen?
Heb je met je nagel langs de zuigerveer en zuiger gevoeld? Zo kwam ik er bij mij achter. Zat een heel klein hapertje op de zuiger zelf. Met een fijn schuurpapiertje erlangs en probleem was weg.
Jup. Valt netjes in de zuiger. Lijkt ook gewoon goed te zitten maar kan zijn dat er een klein braampje zit. Ik verdenk de brandstof nu. Maar we gaan het van het weekend wel even testen.
 
he lees je zuigerveer probleem, moet je even a-tuning contacten via facebook hij kan je denk wel verder helpen met het probleem.
even evenuteel voor wat later testbank werk, als hij bij jou in de buurt zit, weet namelijk niet waar je precies vandaan komt.

gr michael
 
he lees je zuigerveer probleem, moet je even a-tuning contacten via facebook hij kan je denk wel verder helpen met het probleem.
even evenuteel voor wat later testbank werk, als hij bij jou in de buurt zit, weet namelijk niet waar je precies vandaan komt.

gr michael
Bedankt voor het meedenken maar ik redt me er wel mee hoor.
Post automatically merged:

Uiteraard 1 zuiger veer. Nooit anders gezien in race cillinders eigenlijk.

Uiteraard slotspeling gechecked. Is aan de ruime kant maar acceptabel wat mij betreft. (0.30mm). De zuigerveer klemt wat als deze gelopen heeft. Ik moet eerlijk zeggen dat ik twijfel aan de brandstof. Ik weet niet heel zeker of dit mix of puur is. Vandaag nieuwe gehaald en met de juiste mix smering aangemaakt. Kan maar zo dat het hier in zit.
Post automatically merged:


Jup. Valt netjes in de zuiger. Lijkt ook gewoon goed te zitten maar kan zijn dat er een klein braampje zit. Ik verdenk de brandstof nu. Maar we gaan het van het weekend wel even testen.
Het blijkt niet de brandstof te zijn. Ik ga de zuiger er af pakken van het weekend aangezien de veer weer vast zit na dit keer wat langer lopen.

Krijg je met 2de hands shit.
Post automatically merged:

Nieuw zuigertje besteld. Klaar mee. HahahC3338DFE-051B-48F8-A9CC-55ADAE327723.png
 
Last edited:
c3d01f69-f916-4ec6-ac79-3c159e356ef8-jpeg.64238


Mag ik vragen welke slangen dit zijn en waar je die hebt gekocht? Ziet er best nice en handig uit :)
Bevallen ze een beetje? Wel een beetje flexibel en makkelijk mee te werken?
 
c3d01f69-f916-4ec6-ac79-3c159e356ef8-jpeg.64238


Mag ik vragen welke slangen dit zijn en waar je die hebt gekocht? Ziet er best nice en handig uit :)
Bevallen ze een beetje? Wel een beetje flexibel en makkelijk mee te werken?
Zeker handig. Gebruikte ze in 2008 ook voor mijn project destijds.
Post automatically merged:

Update:

Nieuwe zuiger gemonteerd. Liep direct mooi stationair. Klonk goed ook. Iets gas geven en hop. Uit en weer geen compressie. Ja hoor, ook hier weer de zuigerveer vast….

Op de eerste foto’s zie je dat de zuiger vettig is ook. Dus de smering loopt wel aardig in orde. Ook geen rare vegen in het zuigerveer gedeelte te ontdekken waardoor deze in eens klemt. Het gekke is, het is niet alleen bij een bepaald punt. De gehele zuigerveer klemt iets. Wanneer ik deze eruit haal en schoonmaak lijkt het weer ok te zijn.

Bijzonder dit. Nog nooit meegemaakt in al die jaren dat ik sleutel. (Zo’n 23 jaar)

Het lijkt wel of de groefspeling te krap is.

2DE7B8CA-1881-4881-8C13-3D8E7A328BBE.jpegE5A00694-217D-4C10-8E56-F535E6A35A37.jpeg58C4F3ED-FCC0-4057-AD58-B92F0B7226B9.jpeg2BAE0E9A-DBFD-40BE-B618-874676AFF3F5.jpeg69BDB502-21DD-45C9-BE6B-8ABDF8DAAE8B.jpeg6263ABEC-317A-4015-AF0F-42C7ADDA2AEB.jpeg
 

Attachments

  • 8C32A1E7-8ADF-47DB-8DA7-7D1C9C495072.jpeg
    8C32A1E7-8ADF-47DB-8DA7-7D1C9C495072.jpeg
    66.2 KB · Views: 15
Last edited:
Uit interesse.

Laat je de cilinder bij de eerste start gewoon een minuut of 5 draaien zonder gas geven ?
En dan weer afkoelen ?

Ik doe dit een x aantal keer voordat ik het gas gebruik om de delen te laten zetten.
 
Uit interesse.

Laat je de cilinder bij de eerste start gewoon een minuut of 5 draaien zonder gas geven ?
En dan weer afkoelen ?

Ik doe dit een x aantal keer voordat ik het gas gebruik om de delen te laten zetten.
Zeker. Geen 5 minuten maar wel even rustig inwerken allemaal. Hij kan net stationair lopen. Bij de vorige zuiger ging het daar al mis. Bij deze met iets gas al.
 
Zeker. Geen 5 minuten maar wel even rustig inwerken allemaal. Hij kan net stationair lopen. Bij de vorige zuiger ging het daar al mis. Bij deze met iets gas al.
Ik had eigenlijk ook niets anders verwacht.

Het was een nieuwe zuiger inclusief veer voor zover ik begreep.
De foto's laten zien dat hij vast zit in de groef, zoals je zelf ook aangeeft.
Kun je de veer niet eens langs een stuk schuurpapier halen ( grid 600 of hoger )of een stuk Scotch Brite.
En dan boven en onderzijde zodat je er minimaal wat afhaalt en hij niet vast perst in de groef van de zuiger.

Drukt hij de veer eigenlijk elke keer op dezelfde plek vast in de zuiger ?
Kun je het probleem reproduceren met de kop er af als je zelf de krukas ronddraait ?
 
Ik had eigenlijk ook niets anders verwacht.

Het was een nieuwe zuiger inclusief veer voor zover ik begreep.
De foto's laten zien dat hij vast zit in de groef, zoals je zelf ook aangeeft.
Kun je de veer niet eens langs een stuk schuurpapier halen ( grid 600 of hoger )of een stuk Scotch Brite.
En dan boven en onderzijde zodat je er minimaal wat afhaalt en hij niet vast perst in de groef van de zuiger.

Drukt hij de veer eigenlijk elke keer op dezelfde plek vast in de zuiger ?
Kun je het probleem reproduceren met de kop er af als je zelf de krukas ronddraait ?
Het vreemde is dat hij bijna over de gehele zuiger vast zit. Ik heb nu even de cilinder een poets behandeling gegeven en de zuigergroef rondom met 1000 waterproof lichtjes geschuurd. Zuigerveer er in en weer een hele soepele zuigerveer die netjes los zit. Net weer prima stationair laten lopen. Na iets gas te geven bij een herstart was het weer mis.
Post automatically merged:

Even 2 video’s geüpload:

Netjes stationair:


En weg compressie:

 
Last edited:
Het vreemde is dat hij bijna over de gehele zuiger vast zit.

De cilinder is denk ik nog het enige wat je kunt controleren. Weet niet of jezelf in de mogelijkheid bent om hem eens op te meten op de verschillende punten.
Wellicht is hij taps of ovaal en drukt hij daardoor steeds je veer vast in je zuiger.
 
De cilinder is denk ik nog het enige wat je kunt controleren. Weet niet of jezelf in de mogelijkheid bent om hem eens op te meten op de verschillende punten.
Wellicht is hij taps of ovaal en drukt hij daardoor steeds je veer vast in je zuiger.
Zou goed kunnen inderdaad. Toch gek aangezien er geen vegen op de zuiger zitten ter hoogte van de veer. Ik heb wel besloten een ander cillinder setje te gaan kopen.
 
Back
Top