JMscooters “Max biaggi” PROMO

Status
Not open for further replies.

JMscooters

Well-Known Member
De JMscooters Aprilia SR “Max biaggi” PROMO scooter:

De Aprilia SR "Max Biaggi" wordt voor JMscooters als promoscooter gebruikt. Het project zit nog in een beginstadium.

Ik heb een Aprilia SR Max Biaggi gekocht om als basis te dienen. Veel onderdelen zijn ondertussen vervangen door niet standaard onderdelen. Zo heb ik:

- De velgen vervangen door nieuwer type DD velgen.
- De grote carter vervangen door eentje met remklauwophanging achter.
- De voorvork is vervangen door nieuwere type.

Verder zal alles aangepakt worden en dat gaat veel tijd kosten. Ik heb mezelf dan ook geen deadline gesteld, dit gaat vaak ten koste van de kwaliteit.

De plannen post ik niet allemaal, ideeën kunnen veranderen of overgenomen worden. Wat ik wel kan vertellen is dat de scooter max. getuned wordt voor sprints...

Hier mijn uitgebreide verslag...

22-06-2004,
We hebben een scooter gevonden waar we mee aan de slag kunnen. Het is een Aprilia SR Max Biaggi en hij komt uit de buurt. (Bedankt nog!)
Zo ziet hij er nu uit:

Max%20biaggi%20001.jpg


En we zijn gelijk aan de slag gegaan, het resultaat aan het einde van de dag:

Max%20biaggi%20006.jpg


en...

Max%20biaggi%20005.jpg


Het bierflesje is natuurlijk om de olie op te vangen ;)


23-06-2004,
We hebben weinig tijd gehad om verder te werken aan de scooter (er moest zonodig iemand aan de slag met het inbouwen van twee subwoofers en versterkers in zijn kofferbak, ander project!).
Maar we zijn toch iets verder gekomen:

- We hebben de kabelboom netjes van het frame los gehaald
(met de labels eraan)

- De uitlaat is er onder weg (dankzij de moordenaar-tang!)

- En de vloeistof is eruit (netjes opgevangen en weg ermee)

En 23:30 is me laat genoeg, morgen weer een dag!


24-06-2004,
Weer een middag gewerkt aan de scooter, het frame is nu kaal en het blok hebben we ook maar uitelkaar gehaald. Foto's komen eraan.........

Frame%2001.jpg


01-07-2004,
De lak zit er nog op en we hebben een paar haakjes weggeslepen. We smeren het frame nu in met verafbijt.
Dit is het resultaat na een paar keer smeren.....

Frame%2002.jpg


Helaas valt niet alles er in 1 keer af dus hier zijn we nog wel even mee bezig.


02-07-2004,
Er is een nette vario binnengekomen, een "speed control" van polini. Het is 2e hands vario maar deze kunnen we zeker gebruiken.

Vario%20vlakke%20kant.jpg


en...

Vario%20binnenkant.jpg



04-07-2004,
En we hebben ook een nette carburateur, een 19mm van Dellorto.
(Deze carb. gaan we niet meer gebruiken, Mikuni 24mm ligt klaar)

19mm%20Dellorto%20carburateur.jpg


05-07-2004,
We zijn nu ook met het blok bezig. We hebben een klein stukje geschuurd:

Blok%2001.jpg


Er moet dus en een laag af om em mooi te kunnen polijsten.

Blok%2005.jpg


En in dit puntje zat een schroef die er niet meer uit kon...... Weg er mee dus!

Blok%2007.jpg


....en zie het resultaat, het originele schroefje hebben we eruit geboord en dan hou je een gat over, dit wordt dichtgelast om het geheel mooi egaal te maken.


07-07-2004,
Het membraan is ook binnen, eentje van Polini:

Polini%20membraan.jpg



09-07-2004,
We gaan van het frame de achterste hendels weghalen want die hebben we niet meer nodig. Het is zo makkelijker te spuiten en elk beetje gewicht van de scooter af, levert weer snelheid op. (heel klein beetje dan)

Frame%20hendels%2002.jpg


en onderaanzicht.....
Frame%20hendels%2001.jpg


tussenstap...
Frame%20hendels%2003.jpg


Aan de linkerkant is alles weggehaald en aan de andere lant zie je het begin nog zitten, deze gaat er natuurlijk ook af.

Uiteindelijke resultaat:
Frame%20hendels%2004.jpg



14-07-2004,
Er is een andere voorkap binnengekomen. Hier zijn de lichtunits dicht gemaakt. We gaan van de voorste kappen één grote kap maken, we zetten de boel eerst met schroeven in elkaar.

Voorkappen%20aanelkaar.jpg


Nu stoppen we glasvezelplamuur tussen de randen aan de binnenkant van de kappen.

Voor:

Binnenkant%20voorkap%2001.jpg


Na:

Binnenkant%20voorkap%2002.jpg



15-07-2004,
We hebben ook de vorm van dat middenste zwarte kapje aangepast, lijkt een stuk beter.
Tussenschotje%20onder.jpg



16-07-2004,
Nu de randen zijn opgevuld gaan we de boel vlakschuren. Hierna kunnen we met glasvezelmatjes de boel aan elkaar plakken:

Glasvezel%20matje%2002.jpg


Door deze matjes worden de kappen stevig bijelkaar gehouden. Dit is nodig omdat we de randen aan de buitenkant gaan plamuren. Als de kappen dan niet stevig bijelkaar blijven kan de plamuur los gaan laten.


16-08-2004,
Maand later dus, maar hier een foto van de achterkap:

Achterkap%2001.jpg


Zoals je ziet zijn de gaten van de spoiler dicht gemaakt en is het slot verdwenen.

Achterkap%2002.jpg


Als je deze vergelijkt met de eerste foto bovenaan deze pagina, zie je ook dat de luchtinlaat is veranderd.


18-08-2004,
We zijn een stukje verder gegaan met het blok. Om een mooi geheel te krijgen, hebben we een aantal naden wegewerkt.

Voor:
Blok%2008.jpg


na:
Blok%2009.jpg



19-08-2004,
De randen aan de binnenkant waren een beetje geplamuurd maar worden nu extra bijgevult om een egaal geheel te krijgen. Hierdoor wordt het makkelijker om straks de glasvezelmatjes erin te leggen.

Dit is de eerste laag plamuur:

Voorkap%2001.jpg



30-08-2004,
Zelfs het tankje moet er aan geloven, ik had mijn vinger opengehaald aan een scherp randje. Dus die wordt vlak gemaakt.

voor:
Benzinetank%2001.jpg


na:
Benzinetank%2002.jpg


En zo is de rest ook gedaan.

De tank zit nu in de siliconenspray:

Benzinetank%2003.jpg



05-09-2004,
We hebben de boel een beetje in elkaar gezet om te kijken wat er nog van het frame weg kan. De radiateur zelf zit vast op de onderste puntjes. Het vloeistofreservoir zit vast op de twee bovenste punten. Het bovenste punt zit vastgelast aan het stuk waar ook het contactslot op zit. Die gaan we verder niet gebruiken dus dat hele gedeelte gaat eraf. Het middenste punt is lastiger. Dat plaatje wat er op zit, loopt door naar de binnenkant van de scooter en daar zit het beenschild aan vast. Die zal dus doormidden moeten.


Voorkant%20frame%2001.jpg


15-09-2004,

Het plaatje is doormidden en de voorkant is eraf.

Voorkant%20frame%2004.jpg


De bovenste ophanging en de ophanging van het contactslot is er ook af.

Op dit plaatje (oud) hieronder kun je de ophanging van het contactslot nog duidelijk zien.

Voorkant%20frame%2005.jpg


En zo staat het frame er nu bij: zonder ophanging van het contactslot.

Voorkant%20frame%2003.jpg



16-09-2004,
We gaan weer een stukje verder met het blok. We gaan de letters en het vierkante kader vlak maken.

voor:
Blok%2010.jpg


na:
Blok%2011.jpg


Op 19-08-2004 hebben we de voorkap gevuld met plamuur, vandaag hebben we deze laag vlak geschuurd.
Voorkap%2003.jpg



19-09-2004,
We hebben mooi spul binnengekregen!

- Een TJT F1 uitlaat. Deze uitlaat heeft onder de Koopmans Aprilia MHR Shell promo scooter gezeten (19pk!).

(De Sr heeft meerdere malen in verschillende tijdschriften gestaan zoals Scootin / Scooter attack ,en zou nog in een engels blad komen te staan(twins&go) en is naar Duitsland geweest voor een fotoreportage waar foto's zijn genomen voor een Japans blad. Het gaat om een rood/gele Aprilia SR)

TJT%20uitlaat%2003.jpg


Uit de ophanging is het merk gefreest....
TJT%20uitlaat%2001.jpg


- Vandaag is onze carburateur ook binnengekomen. Een Mikuni 24mm vlakschuif. Deze heeft alleen een bezine aansluiting. Er zal dus het één en ander aagepast moeten worden.

24mm%20Mikuni%20carb%20klein.jpg



21-09-2004,
Omdat die Mikuni 24mm carburateur geen olie aansluiting heeft, kan het olietankje ook weg. De ophanging voor dit tankje bestaat uit twee bevestigingspuntje op het frame. Die kunnen er dus af......

Hier een foto van een tijd geleden (met die ophanging en hendel)

Frame%20olietank%20ophanging%2004.jpg


En zo is het nu geworden....

Frame%20olietank%20ophanging%2006.jpg



22-09-2004,
We hebben vandaag de binnenkant van de voorkap verder geschuurd en met glasvezelmatjes bekleed. De voorkap ziet er op het moment zo uit:
Binnenkant%20voorkap%2003.jpg


Ook hebben we de achterkant van het frame aangepakt. De ophanging voor de spoiler zag er slecht uit. En omdat we een dichte achterkap gaan gebruiken, hebben we die ophanging niet meer nodig.

Zo zag de achterkant er eerst uit:
Frame%20achterkant%2003.jpg


En zo is het nu geworden:
Frame%20achterkant%2001.jpg


en...
Frame%20achterkant%2002.jpg


De boel wordt later nog eens netjes afgewerkt.


24-09-2004,
We hebben vandaag een ander deel van de achterkant van het frame aangepakt. Het onderste gedeelte van het frame dat wordt aangegeven, is er af gegaan.
Frame%20achterkant%2008.jpg


en...
Frame%20achterkant%2009.jpg


En zo ziet het er nu uit:
Frame%20achterkant%2007.jpg


en...
Frame%20achterkant%2006.jpg



26-09-2004,
Nu is de voorkant van het frame aan de beurt. Op het plaatje is duidelijk te zien dat de twee buitenste buizen niet gelijk zijn.
Frame%20voorkant%20aanhechting%203%20buizen%2003.jpg


Na een beetje frezen, slijpen en schuren ziet het er nu zo uit, lijkt al een stuk netter.

Frame%20voorkant%20aanhechting%203%20buizen%2004.jpg



29-09-2004,
De ophanging de CDI zit op een gedeelte van het frame. Deze ophanging gaan we verwijderen en we hangen de boel wel ergens anders op.

Zo zag het er eerst uit:
cdi%20ophanging%2004.jpg


En dat is veranderd in.....
cdi%20ophanging%2003.jpg



24-10-2004,
Er zijn verchroomde voorvorkpoten binnengekomen, ze zien er echt strak uit!

Verchroomde%20voorvorkpoten.jpg



10-12-2004,
We hebben een setje velgen binnen van een Aprila SR Steath, deze worden gedeeltelijk gepolijst en gecoat.

Velgen%2001.jpg


16-12-2004,
We hebben een velg ingesmeerd met verfafbijt. Er zijn een paar lagen nodig om de verf eraf te krijgen. Dit is een foto van de 2e laag:

Velgen%2002.jpg



21-02-2005,
We hebben de velg nog met een paar lagen met verfafbijt bewerkt. De velg is nu kaal en en we zijn nu bezig met schuren. Alle naden zijn al vlakgeschuurd en de rand van de velg ook. Foto's maken we bij het bewerken van de tweede velg. Dit komt omdat we even geen toestel hadden en we wilden toch verder met de velg.

26-02-2005,
We hebben een nieuw toestel gehaald, zo staat de velg er nu bij. De buitenste rand en het gedeelte tussen de spaken van deze velg zijn geschuurd en zijn nu 'korrel" 400 glad. De rand is ook helemaal recht geschuurd. Normaal is de rand een beetje hol. Als de rand uiteindelijk gepolijst is, zal dit mooier zijn.

Achtervelg%2001.jpg


Op de volgende foto is goed te zien dat de naden van de spaken geschuurd zijn. Foto's van deze naden laat ik zien als ik de andere velg ga bewerken. De voorkant van de spaken zijn nog niet geschuurd en is erg grof. Ik weet ook niet zeker of ze van de fabriek af zo grof zijn, of dat de velg is gestraald.

Achtervelg%2004.jpg


Op deze foto is duidelijk te zien dat de buitenste rand redelijk glad is. Dit geld ook voor de gedeeltes tussen de spaken. Hier zit normalitair een lelijke naad, deze is nu helemaal vlak. Foto's hiervan komen ook weer bij het bewerken van de tweede velg.

Achtervelg%2003.jpg


02-03-2006,
Het is nu een jaar later en heb besloten om weer verder te gaan met m'n scooter.
Tussen het schuren van de velg door ben ik verder gegaan met de voorkap.
Ik wil de buitenkant glad hebben. Ik heb de naden en gaten met polyesterhars gevuld.

Voorkappen%20aan%20elkaar%2001.jpg


Voorkappen%20aan%20elkaar%2002.jpg


Voorkappen%20aan%20elkaar%2003.jpg


03-03-2006,
Vandaag verder gegaan met de voorkap. Ik heb het geschuurd zodat het
straks een vloeiend geheel wordt. Er moet straks wel weer een laag overheen.

Voorkappen%20aan%20elkaar%2005.jpg


Ik heb ook weer de binnenkant ingesmeerd met polyester en matjes om het wat steviger te maken.

Voorkappen%20aan%20elkaar%2004.jpg


04-03-2006,
Weer verder gegaan met de voorkap, bijna vol...
Voorkappen%20aan%20elkaar%2008.jpg


Verder wat uitgeprobeerd met een SR2000 voorkapje.
Deze ga ik proberen in te bouwen in de voorkap.
Voorkappen%20aan%20elkaar%2007.jpg


Voorkappen%20aan%20elkaar%2006.jpg


05-03-2006,
Ik heb het SR2000 kapje zo gemaakt dat het redelijk in de voorkap moet passen. Daarna een stuk uit de voorkap gehaald waar de kap in komt.
Voorkappen%20aan%20elkaar%2009.jpg


Zo gaat het er ongeveer uit zien.
Voorkappen%20aan%20elkaar%2010.jpg


06-03-2006,
Het kapje heb ik op zijn plaats gekit.
Voorkappen%20aan%20elkaar%2011.jpg


Daarna met polyester matjes verstevigd. (binnenkant)
Voorkappen%20aan%20elkaar%2012.jpg


Nu probeer ik de naden weg te werken met glasvezelplamuur.
Voorkappen%20aan%20elkaar%2013.jpg


Hier de tweede laag. Het is echt rotspul om te verwerken.
Hopelijk werkt het verder wel goed.
Voorkappen%20aan%20elkaar%2014.jpg
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Heb em al eerder gezien :W.
Echt respect voor dit allemaal. Alles werk je netjes af enzo :)
 
Last edited:
Ik zie niet waarom je een nieuwe page aanmaakt als je laatste update van 26-02-05 is. Of je hebt het verkeerde jaartal getypt ;). Verder ziet het er netjes uit, kende alle plaatjes nog van je oude pagina.

grtz
 
ik heb wrs ergens overgelezen, maar versta niet wat er speciaal of mooi aan is. Je bent precies een leraar die alles voor de eerste keer uitlegt, precies of het is mega moeilijk wat je doet. Komt miss hard over.
 
zo dan :W

heb ook nog wel wat liggen wat je kan schuren hoor :D

igg. ziet er zeker net uit

Gr Rene
 
Jumper said:
ik heb wrs ergens overgelezen, maar versta niet wat er speciaal of mooi aan is. Je bent precies een leraar die alles voor de eerste keer uitlegt, precies of het is mega moeilijk wat je doet. Komt miss hard over.

Beter dan sommige topics waar je geen reet van snapt.

Klasse werk, detail voor alles :)
 
Sibo said:
ziet er goed uit :W

je kan ook gewoon een van je ouwe topic editten hoor ?

Ja had beter moeten zoeken, had de weergaveopties niet gezien. Blijkt dat ik alleen de onderwerpen van de laatste twee dagen kon zien, en ja daar stond mijn oude topic niet bij. D8 die is pleitte.
 
Jumper said:
ik heb wrs ergens overgelezen, maar versta niet wat er speciaal of mooi aan is. Je bent precies een leraar die alles voor de eerste keer uitlegt, precies of het is mega moeilijk wat je doet. Komt miss hard over.

Er zijn natuurlijk zat mensen die hier net mee beginnen en die hebben er misschien wel wat aan.
 
maar je bent dus eigelijk evenver als een jaar geleden.... heb je ook bepaalde deadline dat het een keer af komt?
 
Ja zijn er nog plannen om korte termijn?
Verder ziet het er allemaal best vet uit, gaat alleen niet zo snel als ik kijk naar de tijd dat je er al mee bezig bent :p

Maargoed blijf em volgen, suc6. Max biaggi's zijn vet :W
 
tommy said:
maar je bent dus eigelijk evenver als een jaar geleden.... heb je ook bepaalde deadline dat het een keer af komt?

Klopt, wil dit jaar weer beginnen. Stak het laatste jaar meer tijd in mijn andere hobby (BMW). Een deadline heb ik niet...
 
Manta said:
Ja zijn er nog plannen om korte termijn?
Verder ziet het er allemaal best vet uit, gaat alleen niet zo snel als ik kijk naar de tijd dat je er al mee bezig bent :p

Maargoed blijf em volgen, suc6. Max biaggi's zijn vet :W

Plannen op korte termijn zijn i.i.g. mijn velgen. Het is rotwerk maar moet wel ff af.
 
Foto's beloven wat *D maar kloppen de datums wel die erbij staan?
Het is iig erg duidelijk wat je allemaal tot nu toe hebt gedaan, ben benieuwd wat de toekomst brengt!
 
hey, die velgen zijn volgens mij vanuit de fabriek zo grof, ik had hetzelfde probleem. Wel erg netjes dat je de rand vlak maakt en de naden uit de spaken trekt! Oog voor detail hoor!

Mijn max gaat er einde deze zomer aan geloven maar ik zie een hoop concurrenten;). Ik hoop dat je er een beetje vooruitgang in krijgt:) al ben ik nooit veel sneller:p
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top