Jiffy grande retro

Berrie

Well-Known Member
Is er ook een schema waar de bedrading van de zijstandaard op staat?
Of weet iemand waar de 3? draden heen lopen?
 
Advertisement - register to remove this

Hieronder een PDF-je met het schema.

In het bestand zijn maar 2 draden zichtbaar aangegeven v.w.b. de zijstandaard...
Er behoren echter 3 draden aangesloten te zitten.

Groen en Zwart/wit klopt in de pdf, maar ik mis nog een Wit/Groene draad?
Deze loopt normaliter naar de startschakelaar, en onderbreekt de geschakelde stroom als de standaard uitgeklapt staat.
Dit is een beveiliging ter voorkoming dat de accu te snel leeg gestart wordt.

Edit: Er kan ook nog een deelschakeling aanwezig zijn, en dit gaat dan om de zgn. dodemansknop.
Deze zit normaliter aan de rechterkant gemonteerd als zijnde een stuurschakelaar.
Weet niet of deze knop ook op jouw GR zit, maar ook hier behoren 3 draden aangesloten te zijn!
 
Last edited:
Floris,

dit was het enige schema wat ik gevonden heb.
Als jj een beter/ander schema hebt houd ik mij aanbevolen.

Op het schema wat ik gevonden heb zijn in principe ook 3 draden getekend waarbij de twee zwarte draden samen op dezelfde aansluiting zitten van de jiffy-schakelaar..

Een groene naar massa.
Een zwarte naar het contactslot.
Een andere zwarte naar de cdi.

De werkt weliswaar niet zoals jij aangeeft maar zoals dit schema getekend is werkt het anders, namelijk de kill-draad van de cdi wordt aan massa gelegd zolang de jiffy uitgeklapt staat.
De startmortor zal dus, in dit schema, weliswaar draaien maar de scooter heeft geen vonk en zal dus nooit starten.
 
Het is mijn eigen schema, dat ik zelf al eens getekend had
Alleen op de la souris die ik nu onder handen heb zit een storing in de jiffy bedrading met 3 draden.
 
Het is mijn eigen schema, dat ik zelf al eens getekend had
Alleen op de la souris die ik nu onder handen heb zit een storing in de jiffy bedrading met 3 draden.
Mooi schema Berrie, heeel mooi zelf, zit veel werk in.
Maar zoals je dit getekend hebt zitten er ook 3 draden op de jiffy-switch, zie mijn post#4.
Ik denk dat de werking toch wel ongeveer hetzelfde is.
Ik weet niet of de La Souris een CDI, een ECR of een ECU heeft.
De modellen met een jiffy switch die ik tot nu toe gezien heb zorgen ervoor dat het pickup-signaal niet meer tot bij je CDI, ECR of ECU komt.
Dit door het signaal simpelweg te onderbreken of aan massa te leggen.

Maar wat is het probleem precies met de La Souris?
 
Het probleem is inmiddels opgelost.
Deze LaSouris heeft een kill-switsh op de plek waar normaal gesproken de aan/uit van het licht zit.
Daar kwam ik pas achter toen ik hem uit elkaar haalde.
Die stond uit natuurlijk, haha, wat een blunder.

Maar dat geeft nog geen verklaring van de 3e jiffy draad.
Bij de ene scooter wordt bij jiffy uit de rood-gele startdraad naar het startrelais onderbroken. De startmoter draait dan niet.
Bij andere scooters wordt de signaaldraad aan massa gelegd. De startmoter draait wel maar geen vonk.
 
Hi Berrie,

je bent de eerste niet die dit is gebeurd. ;)

Normaal gebruik ik de kill-switch van mijn Vespa GTS300 Classic nooit en betwijfel of ik in tijd van nood bij verstand ben om hem überhaupt te gebruiken.
Echter wanneer mijn stuur in een bepaalde stand staat en je klapt de buddy op tot tegen het stuur......, je raadt het al. :):rolleyes:

Het heeft wel even geduurd voor dat ik dat door had.
 
Je zal ook zeker niet de laatste zijn :rolleyes:, zowel op de motor als scooter heb ik dit ook mogen ervaren.
Maar op de scooter was dit wat moeilijker te traceren omdat een echte dodemansknop (-kill-switch) ontbrak.

Extra schakelaar zat onder de buddy en heb deze waarschijnlijk per ongeluk om, of uitgezet!
V.w.b. de scooter ging het om een Sym Fiddle 3, onderstaande komt uit de Fiddle 3 manual, maar dit systeem zit ook op de Fiddle 2.

Ook hier zijn er 3 draden verbonden met de zijstandaard...., zie voorbeeld:

V9njbMv.png


Bij de wat oudere (Chinese) types was een schakelaar met 2 draden voldoende om het signaal te kunnen onderbreken.
Dit was dan i.c.m. een simpele AC-CDI en stator met een laadspoel.
De laatste jaren is het allemaal wat meer geworden, en omdat er vaak een complete accu leeg gestart werd, is men overgegaan om ook de gelijkspanning te doen onderbreken.

Dit is de enige reden waarom er 3 draden aanwezig zijn. Bij de nieuwe types met een elektronisch aangestuurde carburateur of een volledig EFI systeem is de accu immers heel belangrijk voor het hele systeem, er moet immers voldoende capaciteit overblijven voor de belangrijkste verbruikers.

Heb ook nog even gezocht op de nieuwere types uit China, en de enige die dit in het schema heeft staan is van Baotian.
Zal even kijken of ik het nog kan terug vinden.
 
Last edited:
Ik heb de manual even bijgevoegd...
In het geval van de Baotian zit er ook een standaard alarm-unit opgenomen binnen het circuit.
Niet dat dit veel uitmaakt voor de aanwezige schakelaars, maar is wel weer compleet wat natuurlijk altijd welkom is!
Geen idee of dit ook relevant is voor de La Souris, maar het is wel duidelijk dat er wat meer verandert is t.o. eerdere bouwjaren van d.i.v. Chinese scooters.
 

Attachments

  • Baotian diagram.pdf
    200.6 KB · Views: 22
  • Naamloos1.png
    Naamloos1.png
    136.1 KB · Views: 29
Last edited:
Back
Top