Je zal ook zeker niet de laatste zijn
, zowel op de motor als scooter heb ik dit ook mogen ervaren.
Maar op de scooter was dit wat moeilijker te traceren omdat een echte dodemansknop (-kill-switch) ontbrak.
Extra schakelaar zat onder de buddy en heb deze waarschijnlijk per ongeluk om, of uitgezet!
V.w.b. de scooter ging het om een Sym Fiddle 3, onderstaande komt uit de Fiddle 3 manual, maar dit systeem zit ook op de Fiddle 2.
Ook hier zijn er 3 draden verbonden met de zijstandaard...., zie voorbeeld:
Bij de wat oudere (Chinese) types was een schakelaar met 2 draden voldoende om het signaal te kunnen onderbreken.
Dit was dan i.c.m. een simpele AC-CDI en stator met een laadspoel.
De laatste jaren is het allemaal wat meer geworden, en omdat er vaak een complete accu leeg gestart werd, is men overgegaan om ook de gelijkspanning te doen onderbreken.
Dit is de enige reden waarom er 3 draden aanwezig zijn. Bij de nieuwe types met een elektronisch aangestuurde carburateur of een volledig EFI systeem is de accu immers heel belangrijk voor het hele systeem, er moet immers voldoende capaciteit overblijven voor de belangrijkste verbruikers.
Heb ook nog even gezocht op de nieuwere types uit China, en de enige die dit in het schema heeft staan is van Baotian.
Zal even kijken of ik het nog kan terug vinden.