This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Italkit Ontsteking sr2000 morini

gerald14

Well-Known Member
hey mensen,

ik zit een beetje te kijken voor een Italkit Ontsteking
nu is mijn vraag aan jullie hoe hebben jullie het gedaan met jullie lichten?
want zit geen lichtspoel op maar wil wel licht hebben.

ook is mijn vraag hoe ik zo'n ding moet afstellen?

gaat om deze.
 
De meesten hebben er geen verlichting op...
Anders zou je het met een accu moeten doen.
En dan de accu opladen met een accu lader.
Er zijn wel binnenrotors met verlichtings spoelen.
Mvt en hpi zowiezo
 
ah bedankt. ja heb wel vaker mvt gehoord, maar ik kan ze nergens vinden voor een morini blok.
weet jij misschien waar ik die kan krijgen?
 
Voor het afstellen kun je de search gebruiken.
Staan wel topics op.
Ook het filmpje van malossi zal jou van grote hulp zijn.
Laten ze precies zien hoe je een blok op moet bouwen.. Italian style.
Staat wel onder News op de mainpage, of in de general chat bij nieuws
 
ik weet ook wel hoe je een blok op moet bouwen. weet alleen niet waar ik die mvt ontsteking kan krijgen voor morini.
enige wat ik tegen kom is mina en pia
 
ik weet ook wel hoe je een blok op moet bouwen. weet alleen niet waar ik die mvt ontsteking kan krijgen voor morini.
enige wat ik tegen kom is mina en pia
In dat filmpje laten ze je ook zien hoe je een rotor af stelt... Dat was toch de vraag?
 
oh sorry man te snel gereageerd.
ik wil geen hpi omdat die niet zo goed blijken te zijn voor straat gebruik plus dan kan ik net zo goed die italkit nemen toch?
 
ze slaan alleen een stuk over jammer genoeg door dat stomme filmpje tussen door steeds.
dat gele ding laten ze niet zien hoe die afgesteld moet worden alleen dat andere ding.
 
Ik heb ff verschillende dingen voor je gepost... Het principe is gewoon overal hetzelfde, of je nu piaggioof morini, oid hebt


Doel:
Op het voorbeeld gaat het om een selettra binnenrotor ontsteking (Italkit).
Het doel van het monteren van deze binnenrotor met vast ontstekingstijdstip is het verbeteren van de gasreactie.
Aangezien een rotor een stuk lichter is dan je orginele ontsteking, omdat je geen vliegwiel meer hebt (want het vliegwiel -> rotor draait nu binnen in).

Ook vervroegt je ontstekingstijdstip (moment waar op je bougie vonkt) waardoor je gasreactie enorm verbeterd.
Je scooter is dan een stuk sneller op volle toeren.

Je hebt rotors met een curve, dit houdt in dat het onstekingstijdstip (wat je zelf instelt) tijdens je toerenverloop nog veranderd.. (wordt geregeld door de cdi) om zo op ieder toerental zo gunstig mogelijk te ontsteking.
Voorbeelden zijn: selettra malossi versie, pvl digi, hpi.

Je hebt rotors met een vast ontstekingstijdstip
(zoals wij hier op het voorbeeld gebruiken),
dit houdt in dat je ontstekingstijdstip (wat je zelf instelt) vast is en dus niet veranderd,
op ieder toerental blijft je ontstekingstijdstip gelijk.
Dit is dus minder gunstig dan een rotor met cdi met curve en zal iets minder felle gasreactie opleveren.
Voorbeelden zijn: selettra italkit versie, pvl analoog, cgc.

Benodigdheden:
- Binnenrotor: stator, rotor, cdi, grondplaat, fanplaat.
- Micrometer
- Doppenset
- Cilinder + blok (spreekt voor zich)
- Varioblokkeersleutel


Stap 1:
Men neemt de cdi en plaatst deze ergens aan het frame


Stap 2:
Vervolgens zorg je ervoor dat de originele ontsteking verwijderd is.
Dit doe je met behulp van een vliegwiel trekker. Nadat deze verwijderd is, hou je dus een kale ontstekingskant over.



Stap 3:
Nu moet je het spietje (soort half maantje die in het uiteinde van je krukas ligt,
zodat je vliegwiel op de krukas blijft zitten) uit de krukas verwijderen.

Dit doe je door er bijvoorbeeld een schroevendraaier tegen aan te zetten en vervolgens zachtjes met de hamer tegen de schroevendraaier te slaan.
Nu je deze verwijderd hebt, ben je klaar om de rotor te bevestigen.
Het eerste wat je doet is de grondplaat bevestigen (deze zijn helaas niet altijd perfect bij bepaalde rotors, zoals HPI, dan zul je zelf aan moeten passen).



Stap 4:
Nu pak je de stator (het buitenhuis) en bevestigd deze op de grondplaat door de 3 boutjes aan te draaien:





Stap 5:
Als de stator vast zit op de grondplaat, pak je de micrometer erbij en draait deze in het bougiegat van de cilinderkop.



Stap 6:
Nu ga je de krukas zo draaien zodat de zuiger in het bovenste dode punt komt.
De micrometer moet dan zo in het bougiegat zitten dat je de zuiger net tegen de micrometer aan voelt tikken.
Het draaien kan je doen door bijvoorbeeld aan de halfpoulie te draaien.



Stap 7:
Nu je de zuiger tegen de micrometer aan voelt tikken, ga je de micrometer indraaien tot je op de gewenste voorontsteking zit.
Hier moest hij op 1,4mm gezet worden. Toen de micrometer er in zat met de zuiger er tegen aan stond hij op streepje 4 (verschilt per keer).
Dat houdt in dat ik dus 1 compleet rondje moest draaien en vervolgens nog 4 steepjes verder moest (naar 8).
Ieder streepje stelt namelijk 0,1mm voor.



Stap 8:
Als je op de goede voorontsteking zit, zorg je er voor dat de krukas niet meer kan draaien.
Bijvoorbeeld door de halfpoulie te blokkeren met de varioblokkeersleutel, als je dit hebt gedaan kun de rotor er op zetten.
Zorg dat je je altijd aan de handleiding houdt (als die is bijgeleverd)! Zo is het bij de selettra de bedoeling dat je het kleine streepje
op de stator gelijk zet met de rode streep op de rotor (waar de pijltjes naar toe wijzen).



Stap 9:
Nu zet je de rotor vast door de krukasmoer er op te draaien.


Stap 10:
Nu pak je de fanplaat erbij en draait deze vast in de daarvoor bestemde gaten in de rotor.
Vervolgens draai je de koelfan weer op de fan plaat.



Stap 11:
Nu alles er op zit, doe je de koelkappen er over en verbind je de draden van de cdi en de stator.

Bij de selettra zal een boekje zitten met de info die je nodig hebt.

Hieronder een link naar de handleiding van een malossi exemplaar.

http://storage.malossistore.com/files/montaggio/7314398.pdf



How-To: Ontsteking afstellen mvt

In deze how to behandel ik het afstellen van een elektronische ontsteking met een MVT Premium ontsteking.

Benodigdheden

  • • Ontsteking
    • Schuifmaat of micrometer
    • Inbussleutelset
    • Vliegwieltrekker/poulietrekker
    • Schroevendraaierset



Voor we beginnen

Het is handig voor het monteren de handleiding van de ontsteking te raadplegen. Hier worden meestal voorontsteking waardes gegeven die ongeveer goed zullen zijn.

Aan de slag

Allereerst verzamelen wij wat gereedschap zodat we meteen doorkunnen. Eerst monteren wij de grondplaat (indien aanwezig) en de stator van de ontsteking. Probeer deze zo te monteren zodat je deze zowel linksom (verlaten) als rechtsom (vervroegen) kunt draaien.



Pak nu je micrometer of schuifmaat en ga het BDP (bovenste dode punt) van de zuiger bepalen. De krukas bij een Derbi draait linksom. Draai dus de krukas tegen de klok in. Op de micrometer zit een pen. Deze kan vrij bewegen. Draai aan de krukas tot dat de pen van de micrometer op zijn hoogste punt staat. Zet de 0 gelijk met de streep op de micrometer en zet de pen nu vast doormiddel van een inbussleutel.



In het geval je een schuifmaat gebruikt, gebruik de onderkant van de schuifmaat. Zet deze zo vlak mogelijk op de cilinderkop/bougierand en begin weer de krukas linksom te draaien tot dat deze in het BDP staat. Zet nu de schuifmaat vast en onthoud de waarde die deze aangeeft.




Nu kunnen wij de voorontsteking gaan bepalen. Ik heb er voor gekozen te beginnen met een voorontsteking van 1.5mm. Draai de micrometer in je bougie gat en begin deze omlaag te draaien naar 1.5mm. In het geval je een schuifmaat gebruikt, duw je de schuifmaat 1.5mm naar beneden.
Heb je dit succesvol gedaan dan staat de zuiger nu op 1.5mm voor het BDP.
Het is nu tijd om de rotor te monteren. Op de stator en rotor staat een markering aangeven. Raadpleeg je handleiding om te zien welke markering je moet gaan gebruiken.

In mijn geval heb ik 1 rode markering op de rotor en 2 markeringen met pijlen op de stator. Zet nu de 2 markeringen gelijk en schuif de rotor op de krukas zonder deze te bewegen. Dit omdat dan je voorontsteking veranderd.






Nu kun je de rotor vastzetten. Ik heb dit met een luchtol gedaan, dit omdat een luchtol de bout erg snel vastslaat en op deze manier beweegt de rotor minimaal. Je kunt er ook voor kiezen de krukas en de rotor te blokkeren dmv een sleutel (als dit mogelijk is).

Nu kun je de ontsteking aansluiten op de CDI en Bobine. Raadpleeg hiervoor weer je handleiding om te zien waar welk draad op moet worden aangesloten.
 
Reactions: Bas
Ah top man. Heel erg handig deze uitleg.
Volgende week ga ik er een halen.
Maar me licht doet het dan niet meer zonder accu toch?
Met accu doet alles het verder gewoon neem ik aan?

En die spie waarom moet die er uit bij de ene en da andere niet?
 
Je zult wel een aanpassing moeten doen aan de kabelboom, of de koplamp apart gaan schakelen.
Koplamp en achterlicht doet het normaal alleen als de scooter loopt.
Knipperlichten en remlichten als ie op contact staat.
Dat met dat spietje heb ik geen idee.. Zal wel in de handleiding beschreven staan waarom.
 
Ter aanvulling, er zijn voor zover ik weet geen binnenrotors met bruikbare stroomvoorziening voor bijvoorbeeld verlichting voor Morini/Suzuki beschikbaar. De enige optie is HPI en die losse spoel levert echt te weinig op.
Als je het echt wilt zou je naar Minarelli rotors met spoel kunnen kijken zoals van Polini, CGC en MVT en daar een een nieuwe grondplaat voor maken/bestaande grondplaat aanpassen en de rotor aanpassen.