Italjet Dragster loopt heel slecht na nieuwe startmotor en koppeling

Sjoerdo

Active Member
Hallo allemaal, ik ben nieuw op het forum maar niet nieuw in de wereld van scooters. Mijn ervaring ligt voornamelijk bij oude schakel Vespa’s, maar ik ben nu met een Italjet dragster 50cc begonnen.

De scooter deed het prima alleen de electrisch start deed het niet. Ik heb vervolgens de startmotor en het relais vervangen, en toen draaide startmotor wel, maar hij pakte niet op, dus verder gegraven en bleek dat de koppeling niet meer goed was, dus deze ook vervangen. Nu pakt hij wel maar hij loopt voor geen meter meer.



Met vol gas krijg ik hem gestart maar dan loopt hij heel moeilijk zodra ik het gas los laat dan valt hij direct uit. Ik heb de carburateur vervangen met die van een goed lopende italjet, dit maakte geen verschil.

Wat kan dit veroorzaken? Hij krijgt benzine. Kan ik op de een of andere manier de timing hebben verpruts? Of is er spontaan een elctra probleem onstaan? Ik zit helemaal vast, wie heeft advies?
 
Advertisement - register to remove this

Misschien een gekke gedachte, maar kan het zo zijn dat er een kabel en/of gedeelte van (de Elek.) bedrading niet ergens tussen gekomen is waardoor het nu afgekneld wordt?
Ik heb zoiets dergelijks namelijk mogen ervaren op een oude Speedfight jaren terug...
1x met een afgeknelde olieslang (bij jouw is dit duidelijk niet het geval) en 1x met daadwerkelijk bedrading wat bekneld geraakt was.
 
De electra is sowieso een spaghetti incident ‍♂️ Maar hebben er niks aan veranderd…

Zojuist oude startmotor terug gezet maar geen verschil.
 

Attachments

  • EE4D1C3C-B1EA-48D6-9AD5-31FC4F1395F5.jpeg
    EE4D1C3C-B1EA-48D6-9AD5-31FC4F1395F5.jpeg
    336.7 KB · Views: 34
@Telefonica2. , Ik weet niet of Sjoerd veel heeft aan dit schema.
Dit is nog van een scooter met contactpunten.

@Sjoerdo , heb je de krukaskeerring bekenen?

Meet voor de zekerheid nog eens de massakabel van je motorblok/startmotor.
Multimeter op het laagste Ohm-bereik mag je niet meer meten dan laat zeggen 0,3 Ohm.
Trek wel hiervoor even de statorconnectoren los anders meet je de massa misschien via de deze weg en weet je nog niks.
Anders leg even een tijdelijke massakabel van een blank stukje motorblok naar de minpool van je accu.
Gewoon even buitenom om te proberen.
 
Heeft even geduurd maar hebben weer wat dingen kunnen checken. Gisteren kabel gelegd van accu min pool naar blok voor extra aarde. beetje remmenreiniger in de carb en hij starte na een paar keer kicken, echter bijna vol in de toeren en geen respons op het gas.
nog wat lopen rommelen met de carb afstelling maar maakt weinig tot geen verschil.

hebben wat dingen geprobeerd en dit zijn de resultaten:
- met accu loopt hij hoog in de toeren, geen respons op gashendel
- zonder accu loopt hij heel laag in de toeren gas geven is uitvallen
- met of zonder kabel naar het blok vanaf de accu maakt geen verschil

Sinds het plaatsen van een nieuw relais, nieuwe startmotor en accu is hij electronisch helemaal van het paadje.

Heb ook de keerring gecontroleerd ziet er nieuw uit (polini) en lijkt gewoon goed te dichten...
 
Nou, deze kan op het lijstje: 'wat ben ik toch een sukkel'

De electrische choke zat niet strak genoeg vastgeschroefd en daar trok hij valse lucht...
Dat probleem verholpen maar nog steeds geen succes, hij start, maar amper reactie op het gas, de gasschuif beweegt goed op en neer dus dat lijkt te werken, maar totaal geen toeren.
Post automatically merged:

vonkt goed volgens mij, heb een filmpje maar kan deze niet posten... Als ik electrisch start en de bougie tegen de cilinder hou vonkt hij flink iig.
 
Nou, nieuwe kabel getrokken (tweede hands want nieuw niet verkrijgbaar) maar ik kom iets geks tegen, er zo’n doorlus blokje op de cdi die vervolgens een extra draad heeft maar die is afgeknipt. Wie iemand of dit erop hoort? Draad is ook ander materiaal…
 

Attachments

  • 187D5F49-6462-4FAB-B4FF-CAE68282D422.jpeg
    187D5F49-6462-4FAB-B4FF-CAE68282D422.jpeg
    184.7 KB · Views: 17
Het vreemde is dat bij de kabelboom die ik eruit heb gehaald ook zo’n doosje erop zat
Post automatically merged:

Neem aan dat gewoon de drie kabels van de cdi doorzet op deze kabels van het blok
 

Attachments

  • 754DF8C3-8EE3-4E9C-AD11-237984FE2F34.jpeg
    754DF8C3-8EE3-4E9C-AD11-237984FE2F34.jpeg
    143.7 KB · Views: 13
Nou Gisteren het blok er weer onder gehangen, ben ik vergeten eerst het luchtfilter erop te monteren dus kan hij er weer onder vandaan :mad:
echt niks aan die dragsters is ontwerpen om eraan te werken, alle achterkappen moeten eraf inclusief helmbak wil je uberhaupt bij je carburateur willen komen.

Wilde trouwens niet starten via de gewone weg, beetje remreiniger direct in de cilinder starte hij wel.

Ook benzine kraantje vervangen. Nou je we ploeteren weer verder.
 
Carburateur van het weekend vervangen membraan meteen maar even schoongemaakt en paatjes nagekeken, en fingers crossed, hij loopt. Kan nog niet echt testen todat er olie en koelvloeistof inzit, maar lijkt eindelijk te gaan lukken.
 
Gisteren het koelsysteem een beurtje gegeven en de electrische start getest en eindelijk lijkt alles een keer naar behoren te werken, nu weer opbouwen! dan te bedenken dat ik deze thread ben begonnen vanwege de electrische start die niet werkte 'facepalm', inmiddels nieuwe kabelboom, nieuwe carb en blok revisie later...
 
Back
Top