Is veel sleutelen aan je scooter schadelijk?

MrHeinz

Active Member
De afgelopen maand heb ik de transmissie al meerdere keren uit elkaar gehad om verschillende setups te testen. Nu vroeg ik mij af of dit op een of andere manier schadelijk is voor je scooter. Slijt het schroefdraad er bijvoorbeeld door? Uiteraard er vanuit gaande dat je netjes werkt en geen bouten en moeren dol draait.

Ben benieuwd naar jullie meningen.
 
Advertisement - register to remove this

Waarom zou dat schadelijk zijn..?

Het enigste wat schadelijk kan zijn is de persoon die eraan gaat sleutelen met te weinig kennis, of iemand die alles te hard aan draait of kapot draait.

Geen bouten aandraaien die niet lekker in het schroefdraad zitten (dus voorkomen dat als een bout iets te schuin zit je hem toch met geweld heb erin draait.

Geen tools gebruiken waarmee je bouten over draait. (bij aluminium carters geld vast is vast. (dus niet eraan gaan hangen)


Van waar deze vraag? Ben je bang dat je dan iets niet goed doet..

Nog een goede tip voor horizontale cilinders.. (peugeot wilt wel een bouten gebruiken om het vast te schroeven aan het carter.
Mijn visie hierop is dat je beter draad-ends kan gebruiken op het horizontale blok.. Want dan hoef je niet continu de cilinder bouten in het zachte alu te draaien.. Te vaak en het schroefdraad gaat lam.

Kennis en ervaring zorgen er voor dat je iets goed kan uitvoeren, en niet geen zitten beunen. En vooral niet op bepaalde dingen gaan besparen.. (als ik zie dat een bout beschadigd raakt gaat ie de bak in.)
 
Ben de laatste tijd nogal obsessief bezig met het uittesten van verschillende rollen, drukveren, trekveren en v-snaren. Vroeg me gewoon af of dat kwaad kan. Al het schroefdraad is goed en dat wil ik zo houden.
 
Ik draai niet aan op moment, maar doe alles wel met beleid. Carterboutjes met de schroevendraaier erin en dan nog 1 klein tikje na met de kleine ratel. Al het schroefdraad is nog keurig. Scooter is van 2013 en hij heeft bijna 28k gelopen.

Dacht dat ik eindelijk klaar was, maar moet toch nog een keer de v-snaar wisselen...
 
Nu komt het ... de meeste zijn niet in het bezit van goed gereedschap, en klooien maar wat aan . ;)

Goed gereedschap is inderdaad belangrijk. Ik betaal liever twee tientjes meer dan dat ik moet rommelen met goedkope troellie spul.

Zelf gebruik ik voornamelijk gereedschap van Gedore, Hazet, Facom of Kraftwerk.
Post automatically merged:

Ik draai niet aan op moment, maar doe alles wel met beleid. Carterboutjes met de schroevendraaier erin en dan nog 1 klein tikje na met de kleine ratel. Al het schroefdraad is nog keurig. Scooter is van 2013 en hij heeft bijna 28k gelopen.

Dacht dat ik eindelijk klaar was, maar moet toch nog een keer de v-snaar wisselen...

Niet zo bang zijn man. Zie jou al voor me met trillende handen dingen los of vastdraaien. Gewoon doen. Van fouten maken leer je ook.

Heb ook vaak dingen gemold tijdens demonteren van onderdelen maar een tweede keer gebeurt het in ieder geval niet. Op een gegeven moment krijg je de feeling en inzicht te pakken.
 
Als je stalen bouten in een aluminium carter draait slijt dit wel degelijk. Als je het voorzichtig en op de juiste manier doet, en natuurlijk met wat vet is deze slijtage minimaal. Dus je hoeft je er geen zorgen over te maken
 
Ik draai niet aan op moment, maar doe alles wel met beleid. Carterboutjes met de schroevendraaier erin en dan nog 1 klein tikje na met de kleine ratel. Al het schroefdraad is nog keurig. Scooter is van 2013 en hij heeft bijna 28k gelopen.

Dacht dat ik eindelijk klaar was, maar moet toch nog een keer de v-snaar wisselen...
Zal je niet zo snel last van hebben hoor. Maar bijv telkens je kappen los moeten maken. Gaat het openduur wel losser zitten. Maar in metaal of aluminium kan het echt geen kwaad.
 
Ik zou op z'n minst een fatsoenlijke momentsleutel kopen, want een veel gemaakte fout is de boel te vast draaien.

Maar bijv telkens je kappen los moeten maken. Gaat het openduur wel losser zitten.
Maar in metaal of aluminium kan het echt geen kwaad.
Spreekt elkaar toch wel en beetje tegen, niet soms?

Vooral alu en gietijzer is toch wel gevoelig voor te vast aandraaien.
 
Ja, ik doe altijd een klein beetje lagervet of kopervet aan de boutjes en geef ze dan een klein tikje na met een 3/8 rateltje. Ik denk dat ze minder vast zitten dan bij een scooter die nieuw uit de fabriek komt.

Wat me trouwens opviel, was dat de nog vrij nieuwe Zip van mijn vriendin ook droge boutjes in het carter had zitten. Daar was toch al minimale aluminiumoxidatie opgetreden. Blijkbaar nam niemand eerder de moeite om er wat vet op te smeren.
 
Last edited:
Door veel te sleutelen leer je sleutelen.
Ja, fouten maken we allemaal.
Ik zal er wat gemaakt hebben in alle jaren.
Ook heb ik wel eens wat gesloopt en wat gebeund. Soms kun je niet anders maar ook daar leer je weer van.

Goed gereedschap is echt het halve werk.
En investeer in gereedschap. Je zal zien dat je daar heel lang plezier van zult hebben.

aluminium legeringen en gietijzer zijn zaken waar je voorzichtig mee moet zijn.
Beetje vet op de boutjes en niet verder dan een kwart slag voor breken :)
 
Ik zou op z'n minst een fatsoenlijke momentsleutel kopen, want een veel gemaakte fout is de boel te vast draaien.



Spreekt elkaar toch wel en beetje tegen, niet soms?

Vooral alu en gietijzer is toch wel gevoelig voor te vast aandraaien.
Ja klopt wel maar als je met juist gereedschap het vastzet kan het nooit doordraaien.
Alleen die plastic kappen ziin altijd mindere kwaliteit .
 
Back
Top