Gevraagd Is Riya,,een Chinees merk??

Groetjes

New Member
Ik kan een Riya bromfiets kopen uit 2016
Waarvan de keuring deze maand is verlopen
Met weinig kilometers
Maar bij een beetje onderzoek via internet
Vind ik wel het merk Riva die is Chinees
Maar hoe zit het met merk Riya.??
Post automatically merged:

Ik kan een Riya bromfiets kopen uit 2016
Waarvan de keuring deze maand is verlopen
Met weinig kilometers
Maar bij een beetje onderzoek via internet
Vind ik wel het merk Riva die is Chinees
Maar hoe zit het met merk Riya.??
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik kan een Riya bromfiets kopen uit 2016
Waarvan de keuring deze maand is verlopen
Met weinig kilometers
Maar bij een beetje onderzoek via internet
Vind ik wel het merk Riva die is Chinees
Maar hoe zit het met merk Riya.??
Post automatically merged:
De keuring van mijn scooter is al jaren verlopen? Nooit last mee gehad. Het merk zelf heb ik geen ervaring mee maar een 4 jaar oude chinese scooter is veel betrouwbaarder dan een 10 jaar oud “bekend” merk zoals vespa of zip.
 
Vind ik wel het merk Riva die is Chinees
Maar hoe zit het met merk Riya.??
Zegt dit voldoende ?
Post automatically merged:

Het merk zelf heb ik geen ervaring mee maar een 4 jaar oude chinese scooter is veel betrouwbaarder dan een 10 jaar oud “bekend” merk zoals vespa of zip.
Niet mee eens.
Heb een Keeway Hurricane (2012) gehad.
Gezeik van hier tot.......................
Sinds geruime tijd een Yamaha Neos uit 2006 en werkelijk NOOIT problemen !!!
 
Last edited:
Ik denk dat alles een kwestie is van gebruik, onderhoud, budget, sleutelvaardigheid, voorgeschiedenis van de scooter en smaak.

Wanneer zou ik kiezen voor een Chineesje:
  • Als ik het budget niet heb of ik het bedrag niet wil uitgeven.
  • Je toch wel een beetje handig bent en wil leren of al sleutelervaring hebt.
  • Ik minder of gelijk aan, laat zeggen, 500 km per maand rijd. (recreatief gebruik of kort woon werk verkeer)
  • Ik niet persé afhankelijk ben van de scooter.
  • Ik bereid ben om vaker onderhoud uit te voeren.
  • Ik mij bewust ben dat de kwaliteit van een Chineesje nou eenmaal minder is.
  • Ik de voorgeschiedenis weet of kan controleren van een eventuele tweedehands scooter en een goede algemene indruk heb over de behandeling van de scooter.
  • Ik een uitgebreide proefrit heb gemaakt, het rijgedrag en comfort mij bevalt en er geen gebreken worden geconstateerd.
Heb je dit alles niet en je bent aangewezen op de dealer, breng je, je winst tov een merkscooter naar de dealer.

Wanneer zou ik kiezen voor een merk scooter:
  • Als ik het budget heb en dit ook wil uitgeven.
  • Ik aangewezen ben op de betrouwbaarheid van mijn scooter.
  • Een merk scooter heeft over het gemeen meer kwaliteitsonderdelen en daardoor zijn de beurtintervallen in het algemeen ook iets groter dus handigheid/sleutelvaardigheid is hier minder aangewezen en je spaart hier geld tov een Chineesje.
  • De voorgeschiedenis weet of kan controleren van een eventuele tweedehands scooter en een goede algemene indruk heb over de behandeling van de scooter.
  • Ik een uitgebreide proefrit heb gemaakt, het rijgedrag en comfort mij bevalt en er geen gebreken worden geconstateerd.
Maar ja, hierboven de argumenten hoe ik erover denk.

Je kunt uren doorgaan met argumenteren over waarom beter een Chineesje of liever een merk scooter kopen.

De beslissing ligt uiteindelijk bij de koper zelf en zijn persoonlijke voorkeur, kennis, persoonlijke situatie en verstandigheid.
 
Ik zou zelf nooit voor een chinese scooter kiezen waarbij het merk zelf verzonnen is. Dit zijn nou eenmaal scooters waarop iedere cent gewoon op bespaard is.. En daarom hebben deze goedkopere chineesjes nou zo slechte naam gekregen..

Ik denk dat als je er eentje zou kopen van BTC dat je best een aardige scooter hebt.

Ik ben zelf voor een 2de scooter voor een peugeot kisbee 4takt gegaan. Omdat een v-clic voor mij net iets te budget was.

Wetende dat het blok best wel oke is (ik koop dan zelf ook alleen de oudere carters op die ook onder een kisbee horen te zitten, en bouw daarmee een werkend blok mee op. De kisbee is naast het blok dan gewoon goede value for money..
Hier en daar gaat het frame wel vaker roesten (op mijn peugeot vivacity 2t 2006 en piaggio new fly 2017 is het niet veel anders) Dit probleem is verder prima te verholpen om het frame kaal te maken en opnieuw te spuiten met goed verf en lagen en roest bescherming.
Daarnaast zijn de kappen van de kisbee niks slechter als van de new vivacity 4t.. vrijwel gelijke kwaliteit..
En voor de rest van de onderdelen deugt het wat beter dan van een zelf verzonnen china scooter.

Dus bij het kopen van een chineesje moet je altijd blijven opletten wat je koopt. Maar de kisbee als chinees is dan wel top-of the line.
 
Met een chinese scooter moet je gewoon geluk hebben. Sommige lopen 10 20 duizend kilometer zonder gezeik. Bij andere gaat er elke 1000 kilometer iets stuk. En dan bedoel ik met sommige niet per se het merk of model scooter, maar een specefieke. Sommige merken zijn wel degelijk van redelijke kwaliteit (zoals kymco en een aantal modellen van sym. Het blijft een gok, maar zo'n nep merk als bijv dus Riva zal ik niks van kopen dan heb je geheid problemen. Het enige voordeel aan een chinese scooter is dat de onderdelen goedkoper zijn. Maarja, ik heb liever betrouwbaarheid en rijcomfort. Vind ik die paarhonderd euro wel waard.
 
Zegt dit voldoende ?
Post automatically merged:


Niet mee eens.
Heb een Keeway Hurricane (2012) gehad.
Gezeik van hier tot.......................
Sinds geruime tijd een Yamaha Neos uit 2006 en werkelijk NOOIT problemen !!!
Oke dat kan gebeuren, mijn vader heeft twee chinese scooters (amg) gekocht (nieuw) in 2008. Beide hebben 15.000+ op de teller. Alleen bandjes,olie en bougies vervangen. Eentje was een keer iets stuk bij het dashboard ofzo.
 
Kymco komt uit (Taiwan) en Sym uit (Korea) en dus niet uit China ! De kwaliteit is zeker wat hoger dan een Chinees (prijs ook)

Hoi Hap, zowel de CPI, Kymco, Sym en TGB zijn van oudsher afkomstig van Taiwanese fabrikanten...
De scooters uit Korea welke in Europa rondrijden zijn van het merk; Daelim en Hyosung..., ook oude Koreaanse fabrikanten.

Wat uit China komt is per definitie al een stuk minder. Sommige, zoals Baotian, Benzhou of Znen staan over het algemeen wat beter te boek.
Neemt niet weg dat er bij de A merken ook wel het e.e.a. mis kan gaan.., het zgn ''maandagmorgenmodel'' zal hier op fora ook wel bekend zijn.
Welke scooter het dan ook betreft, onderhoud (laten) uitvoeren en op tijd dingen signaleren kan een hoop ellende voorkomen.
Voordeel is wel dat (de meeste) vervangingsonderdelen veel goedkoper zijn.

Edit:

@ de TS,

Het merk Riya komt inderdaad uit China, (Zhejiang Riya Motorcycle Co., Ltd.)
Om precies te zijn hier vandaan: Taizhou, Zhejiang Province, in China.
 
Last edited:
ik dacht dat ze beiden wel in china gemaakt werden maar hun hoofdkantoor daar zat


Inderdaad sym kymco peugeot en zelfs de piaggio zip word in china gemaakt. Wel onder toezicht natuurlijk, een strengere kwaliteits controle.

Alles word in china gemaakt, Iphone, Samsung, onderdelen voor BMW Mercedes.
Post automatically merged:

Ik zou zelf nooit voor een chinese scooter kiezen waarbij het merk zelf verzonnen is. Dit zijn nou eenmaal scooters waarop iedere cent gewoon op bespaard is.. En daarom hebben deze goedkopere chineesjes nou zo slechte naam gekregen..

Ik denk dat als je er eentje zou kopen van BTC dat je best een aardige scooter hebt.

Ik ben zelf voor een 2de scooter voor een peugeot kisbee 4takt gegaan. Omdat een v-clic voor mij net iets te budget was.

Wetende dat het blok best wel oke is (ik koop dan zelf ook alleen de oudere carters op die ook onder een kisbee horen te zitten, en bouw daarmee een werkend blok mee op. De kisbee is naast het blok dan gewoon goede value for money..
Hier en daar gaat het frame wel vaker roesten (op mijn peugeot vivacity 2t 2006 en piaggio new fly 2017 is het niet veel anders) Dit probleem is verder prima te verholpen om het frame kaal te maken en opnieuw te spuiten met goed verf en lagen en roest bescherming.
Daarnaast zijn de kappen van de kisbee niks slechter als van de new vivacity 4t.. vrijwel gelijke kwaliteit..
En voor de rest van de onderdelen deugt het wat beter dan van een zelf verzonnen china scooter.

Dus bij het kopen van een chineesje moet je altijd blijven opletten wat je koopt. Maar de kisbee als chinees is dan wel top-of the line.

De kisbee word in china gemaakt, wel word er gebruikt gemaakt van iets betere materialen. Waardoor je in het algemeen minder problemen hebt als de scooters uit china met de GY6 motoren. De v-click is eigenlijk niet van peugeot zelf, maar gewoon een peugeot teken opgeplakt, en hem 400 euro duurder gemaakt. Dit model is ook merkloos te krijgen. Peugeot heeft hier best veel commentaar op gekregen. De Kisbee is een veel betere scooter als de V-click.
Post automatically merged:

Oke dat kan gebeuren, mijn vader heeft twee chinese scooters (amg) gekocht (nieuw) in 2008. Beide hebben 15.000+ op de teller. Alleen bandjes,olie en bougies vervangen. Eentje was een keer iets stuk bij het dashboard ofzo.

Wat meestal het probleem is, de scooters zijn goedkoop, en hebben wat meer onderhoud nodig dan b.v. sym of kymco. Het blokje in een copy van Kymco, alleen zijn bij kymco betere metalen en lagers gebruikt. Zolang er olie in zit en deze iedere 2000km vervangen word, de kleppen goed staan, en de scooter kan binnen staan uit weersinvloeden. Rij je er zo 30.000 tot 35.000km mee. Maar ik heb kymco people S scooters gezien met 100.000KM die nog als een klokje rijden. Meestal rijden hier wel wat mensen op die wat ouder zijn, en hun scooter zeer goed onderhouden.
 
Last edited:
Back
Top