Is er een grotere diameter variabele aandrijfpoelie voor een AGMvx50 verkrijgbaar ? de mijne draait veel te veel toren als ik 50km p.u wil rijden .

ar.meijer

New Member
Is er een grotere diameter variabele aandrijfpoelie voor een AGMvx50 te koop? -ruim 8 gram uitzet-gewichtjes zitten erin- Maakt bij 50 km.p.u. veel te veel toeren- Er zit geen vario-begrenserring in. (motor is een gewone GY-chinees-met een euro4 Dellorto caburator 18m.m. en Dellorto ECU; en onbegrensde CDI.
 
Advertisement - register to remove this

Maakt de v-snaar wel de volledige weg in de vario en koppelingspoulie?
Viltstiftest gedaan?
V-snaar niet te lang of te ver afgesleten in de breedte?
Post automatically merged:

Welke drukveer zit er nu in?

Dellorto ECU; en onbegrensde CDI.
Onbegrensde speedcontroler zul je bedoelen?
 
Lijkt me geen goed idee om een zwaardere drukveer te plaatsen bij overtoeren.
Kijk eerst eens wat er echt aan de hand is want grote kans dat bij een zwaardere drukveer het toerenverloop nog hoger wordt en de v-snaar zelfs niet meer helemaal in de koppelingpoulie getrokken wordt en ook onvoldoende kan stijgen in de vario.
 
Ik denk dat sparky gelijk heeft . Het is de bedoeling , volgens mij, dat de centrifugale koppelingskant NIET teveel weerstand geeft. Dus (als voorbeeld) de motor aandrijfkant draait 7000 toeren en dan is het wenselijk dat de aandrijf-wielkant zo klein mogelijk wordt -want die centrifugale wielaandrijfkant moet zo klein mogelijk zijn om snelheid te genereren. (daar past waarschijnlijk een slappe veer bij) ? Zover ik het technisch begrijp! -De v-snaar is 3 jaar oud de AGM Vx50 ook -5000 km gereden.
 
Ik denk dat sparky gelijk heeft . Het is de bedoeling , volgens mij, dat de centrifugale koppelingskant NIET teveel weerstand geeft. Dus (als voorbeeld) de motor aandrijfkant draait 7000 toeren en dan is het wenselijk dat de aandrijf-wielkant zo klein mogelijk wordt -want die centrifugale wielaandrijfkant moet zo klein mogelijk zijn om snelheid te genereren. (daar past waarschijnlijk een slappe veer bij) ? Zover ik het technisch begrijp! -De v-snaar is 3 jaar oud de AGM Vx50 ook -5000 km gereden.
zou ik ook de breedte van de buitenkant van de snaar eens opmeten, als die 1 tot 1,5 mm smaller is, komt deze achter óók niet meer onderin (heeft zelfde effect als langere snaar) ik won met alleen een nieuwe snaar (17,5 mm in plaats van versleten 16,5) meteen 4 km/u.
 
Waar koop je een zaardere drukveer?
Post automatically merged:

waar koop je een zwaardere drukveer ?

In de winkel?
Post automatically merged:

Lijkt me geen goed idee om een zwaardere drukveer te plaatsen bij overtoeren.
Kijk eerst eens wat er echt aan de hand is want grote kans dat bij een zwaardere drukveer het toerenverloop nog hoger wordt en de v-snaar zelfs niet meer helemaal in de koppelingpoulie getrokken wordt en ook onvoldoende kan stijgen in de vario.

Originele stelt weinig voor.(goed genoeg voor 50cc 4takt, maar andere cilinder is dat ding te licht). Met 70cc / 72cc ga je al een hele andere setup draaien.
Merkte dit bij me kisbee ook.. Slecht door lopen, hogere toeren draaien onnodig.. Bij weerstand wilt die niet gaan versnellen.

Aangezien een china blok zo ongeveer het zelfde is als een kymco agility blok...

Hij loopt mij bij nou veel strakker.. Toeren zijn lager, dus verbruik word ook lager..
Post automatically merged:

Ik denk dat sparky gelijk heeft . Het is de bedoeling , volgens mij, dat de centrifugale koppelingskant NIET teveel weerstand geeft. Dus (als voorbeeld) de motor aandrijfkant draait 7000 toeren en dan is het wenselijk dat de aandrijf-wielkant zo klein mogelijk wordt -want die centrifugale wielaandrijfkant moet zo klein mogelijk zijn om snelheid te genereren. (daar past waarschijnlijk een slappe veer bij) ? Zover ik het technisch begrijp! -De v-snaar is 3 jaar oud de AGM Vx50 ook -5000 km gereden.

Ik denk dat bananen krom zijn. Ik lul hierboven niet zomaar uit me nek.. Maar dit is een constatering dat ik uit de praktijk (door sleutelen) en proberen hebt opgemerkt.

Ik had er al zelf tijd in gestoken om de rolletjes goed af te stellen.. En zelfs met gemixede rolletjes was het net niet.

Boven de 6,5 gram was bij mij de toeren geheel weg.. Ging lui lopen.. Bij 6,5 grams gaf mij het beste resultaat, alleen liep die nog wat te hoog in toeren.. Lager dan 6,5gram was het helemaal een dot toeren, dat je zegt dit is niet goed.

Conclusie is dat de massa van de vario zwaarder is dan het vermogen wat de originele drukveer leverde.. Dus liep net altijd een beetje over die originele drukveer heen.

Optrekken tot 40 op de teller ging nog wel, maar des te meer hij daar boven zat en eigenlijk verder moest accellereren, gebeuren er eigenlijk niet meer ondanks ik meer gas gaf. Hernemingen waren ook slecht met de originele drukveer. Duurde best wel lang dat die weer begon te klimmen in snelheid. En ook bovenin maakte die wel meer toeren, maar goed aandrijving was er niet.. Dus moter uit het zweet laten werken maar geen vermogen aan het achterwiel.
 
Last edited:
Is er een grotere diameter variabele aandrijfpoelie voor een AGMvx50 te koop? -ruim 8 gram uitzet-gewichtjes zitten erin- Maakt bij 50 km.p.u. veel te veel toeren- Er zit geen vario-begrenserring in. (motor is een gewone GY-chinees-met een euro4 Dellorto caburator 18m.m. en Dellorto ECU; en onbegrensde CDI.
Ik heb geen antwoord op je vraag, maar.

Wat is veel teveel toeren?
Even los van alle verhalen hierboven, Gy6 blokjes maken nou eenmaal veel toeren boven de 45 kmh.
Is niet dat je even met 50 km/h lekker gaat touren op een zonnige dag, dat geluid is niet te harden.
 
zou ik ook de breedte van de buitenkant van de snaar eens opmeten, als die 1 tot 1,5 mm kleiner is, komt deze achter óók niet meer onderin (heeft hetzelfde effect als lange snaar) ik won met alleen een nieuwe snaar (17, 5 mm in plaats van versleten 16,5) meteen 4 km/u.
Ik denk dat die optie (breedte van de snaar) ook een grote rol speelt; want de snaar moet de zijkanten van de poulie opzij drukken. Dus zeker een nieuwe snaar met minstends 17,5 mm breedte. Bedankt voor de tip! En eventueel de drukveer verslappen van de koppelings-kant ;want dan komt de snaar bij minder toeren al naar het hart van de aandrijfpoelie. (dus minder toeren voor meer snelheid voorzover het toeren-koppel het toelaat qua kracht overbrenging t.a.v. lucht en wrijvings-weerstand) (het aantal pk's)
 
Back
Top