Is een begrenzer slecht voor je ontsteking

Otto_r

New Member
Hallo allemaal,
Ik zoek al een tijdje antwoord op de vraag is een begrenzer nou slecht voor je ontsteking maar ik kam nergens een goed antwoord vinden dus ik vroeg me af of iemand van jullie het weet
Is een (euro)begrenzer slecht voor je ontsteking en graag uitlaat waarom wel en of niet.
Alvast bedankt
 
Advertisement - register to remove this

Het is i.i.g niet goed voor de ontsteking.. Het is niet perse dat die ontsteking binnen een half uur al defect is..
Een condensator haalt dus steeds pulsen weg om te ontsteken. Hierdoor belemmer je dus ook de goede werking ervan..
Want die ontsteking hoort gewoon op volle belasting te werken.. En dat je begrenzer als een soort weerstand werkt, dan gaat er iets wat dat vermogen niet kwijt kan omgezet worden door extra warmte.. En dat is niet zo goed voor elektronica.
 
Het is i.i.g niet goed voor de ontsteking.. Het is niet perse dat die ontsteking binnen een half uur al defect is..
Een condensator haalt dus steeds pulsen weg om te ontsteken. Hierdoor belemmer je dus ook de goede werking ervan..
Want die ontsteking hoort gewoon op volle belasting te werken.. En dat je begrenzer als een soort weerstand werkt, dan gaat er iets wat dat vermogen niet kwijt kan omgezet worden door extra warmte.. En dat is niet zo goed voor elektronica.
Hoi eurokit bedankt voor je reactie,
En hoe zit het dan bij een euro begrenzer want op hun website begrenzer.nl wordt gezegt dat het niet slecht is omdat de begrenzers niet poolgericht. Weet jij of dit klopt of dat het gewoon een verkoopspraatje is
 
Ik persoonlijk, in tegenstelling tot eurokit, denk niet dat het schadelijk is voor je ontsteking.
Of het goed is voor je motorblok is een beetje afhankelijk van hoe vaak je hem gebruikt.

De losse Eurobegrenzer die men aansluit op de pickupspoel vertraagt alleen het pickupsignaal.
In plaats van een mooie hoekige impuls krijg je nu een soort haaievin-vormige impuls, die later zijn maximum bereikt.

rc8.gif

Hierdoor wordt de hele ontsteekcurve van de CDI verlaat.

Maw de knal in je cilinder komt niet direct na het dode hoogste punt van je zuiger maar pas later.
Dus de ontploffing gebeurt in een grotere ruime en heeft daardoor minder effect/kracht.

Wel is het zo dat daardoor niet alle brandstof en bij 2-takt ook niet alle olie verbrandt, hierdoor krijg je meer vuil afzetting in je cilinder, op je zuiger, in je poorten, tussen je kleppen bij 4-takt en in je uitlaat.

Gebruik je hem continue, wordt dit laatste een issue, gebruik je hem alleen in "noodgevallen" valt dit wel mee ;-)
 
Last edited:
Back
Top