Is dit weer zo'n emissie reductie systeem?

Manu76

Burn and rise...
Hoi, zie titel,

kymco people 50, 2t 2005, 13000km op de teller

Ik plaats een paar foto's met de vraag of dit geheel eraf kan. Zie dus foto's.

Ik wil de uitlaat opknappen maar dit vind ik niet strak.

Uiteraard dek ik de gaten weer af!

Het gele pijltje geeft aan dat deze slang ergens het blok ingaat. Wat zit dit aan vast? (Nee ben nog niet begonnen met uit elkaar halen anders wist ik het al) ;)

ik vermoed ergens bij de carb. Maar dat tzt.

Maar de hamvraag is kan ik dit systeem eraf halen zonder dat er problemen optreden? Ja het slangetje heb ik eraf gehaald (met gele pijl op de foto) en gestart. Geen probleem. Slangetje zuigt of blaast niet.

Ik hoor het graag.

Gr Manu
 

Attachments

  • img_1598541835542.jpg
    img_1598541835542.jpg
    290.7 KB · Views: 24
  • img_1598541801233.jpg
    img_1598541801233.jpg
    357.8 KB · Views: 22
  • img_1598541704617.jpg
    img_1598541704617.jpg
    280.6 KB · Views: 24
  • img_1598542356452.jpg
    img_1598542356452.jpg
    281.7 KB · Views: 21
Advertisement - register to remove this

ja das ook weer zo
maar is volgens mij wel hetzelfde.

Maar ik zie nu de wat kortere dichtgeknepen, dat is een begrenzing. Om die begrenzing ervanaf te halen moet je die een stuk korter zaagen en dan dichtknijpen en lassen
Post automatically merged:

hoeveel korter weet ik niet zeker
 
Die onderste buis op foto 2 is zoiezo de begrenzer.. Die andere is voor emissie.. Maar kan misschien ook nog een begrensde effect geven op de motor. Want het is nou eenmaal een extra aftakking van begint van de uitlaat bocht, naar de achterkant uitlaat zonder dat het uitlaat gas door de normale uitlaat bocht gaat. (het word immers opgesplitst naar 2 buizen.)
 
Ik denk niet dat de uitlaat gassem door die emissie buis heen gaan, daar zit namelijk een ventiel aan die ervoor zorgt dat er alleen maar lucht via die buis de uitlaat in kan. Maar misschien heeft het wel hetzelfde effect als die begrenzer, omdat het toch een extra buis aan de uitlaat is. Ik zou ieder geval die rare buizen er gewoon vanaf halen
Post automatically merged:

weet iemand trouwens hoe dat afgeknepen buisje als begrenzing werkt? Verlaagt het de druk in de uitlaat oid?
 
adBZZIh.png



Maar ik zie nu de wat kortere dichtgeknepen, dat is een begrenzing. Om die begrenzing ervanaf te halen moet je die een stuk korter zaagen en dan dichtknijpen en lassen, hoeveel korter weet ik niet zeker

Zo kort mogelijk! Wel is het belangrijk om wat vlees over te laten zodat dit ook goed mogelijk is.
Meestal (mits mogelijk) stop ik het stompje (na het zagen) tussen de bankschroef en knijp ik het goed dicht.
Daarna het bij elkaar geknepen vlees dicht lassen.

weet iemand trouwens hoe dat afgeknepen buisje als begrenzing werkt? Verlaagt het de druk in de uitlaat oid?

De hete gassen worden door de uitlaat geperst/geblazen en door de bovendruk in de cilinder wordt er ook zuurstof aangezogen wat mee gegeven wordt met de uitlaatslag v.w.b. de emissie. Gassen worden dus verdund door de aangezogen lucht.

De begrenzer buis creëert (door de lengte) een werveling in de betreffende buis en gaat terug de uitlaat in.
Dit resulteert in minder (tegen-) druk naar achteren toe wat het vermogen niet ten goede komt.
Als deze korter is en volledig dicht, gaat automatisch ook het vermogen omhoog...
Motor kan dan immers vrij in & uit ademen om het zo maar even te zeggen.

Er is echter wel een maar, en dit is dat ook de aangezogen lucht/zuurstof ervoor zorgt dat de katalysator schoon blijft en direct op temperatuur gebracht wordt zodra de motor loopt. Het is dan ook beter om een uitlaat te plaatsen zonder katalysator.
Is uiteraard een advies, maar de kans is groot dat zonder het systeem de originele uitlaat dicht gaat zitten.
 
Back
Top