Is de krukas nog goed ??

lee drost

New Member
he met Lee ik heb een warmloper gehad... Nu is mijn vraag of iemand info kan geven over of de krukas nog in orde is in verband met warmte, gruis en of andere situaties die kunnen ontstaan tijdens het vastlopen van je cilinder.

oorzaak van het warmlopen : veelste kleine sproeier

krukas: draait soepel, maakt geen geluid maar heeft een kleine speling

setup scooter...
beta ark minarelli horizontaal ac brom:
std krukas
std vario
std koppeling
std vertanding
17.5 carb sproeier 70 (had makkelijk 85ku nnen zijn)
70cc cilinder laagtoerig gietijzer
std uitlaat zonder prop

scooter is zo gekocht en heeft het 2 uur volgehouden :(
 
Advertisement - register to remove this

Een warmloper overleeft een krukasje over het algemeen, zou me niet te druk maken.
De sproeier is inderdaad zoals je zelf ook al indiceert erg klein in mijn ogen.

Trek je cilinder er even af en kijk naar de schade, waarschijnlijk een goede veeg op de wand en zuiger. Als dat zo is in elkaar zetten kijken of je zat compressie hebt en rijden maar.
Maak je je nog zorgen, dan een nieuwe zuiger en even iemand een hoon of poets door de cilinder laten halen dan kan je er weer tegenaan.

Post anders een foto dan kunnen we het beter beoordelen.

Als je iemand zoekt die je cilinder poetsen/honen kan dan kan ik je helpen.
 
God weet al hoelang die originele krukas al is en wat er mee gebeurt is.

Zou hem zelf vervangen voor eventuele toekomstige problemen te verhelpen.
Ik snap waar je vandaan komt, maar dan kun je alles wel gaan vervangen zonder goede reden.

Wat Tim zegt, onderzoeken en dan bepalen of je actie wil ondernemen.
 
Je hart stopt ook een keer..... Zou je die niet nu al gaan vervangen, just to be sure?
Of je nieren?

Heel je 2t motortje is 1 groot slijtagedeel, yes it will fail in the end.... Maar dat fix je dan xD

Dat is mijn visie althans op zaken als lagers, die laten echt wel merken als het mis aan het gaan is.
 
En wat nou als je lagers hebt die al 10 jaar op de plank gelegen hebben, die kan je dan ook weggooien?

De leeftijd zegt echt helemaal niets over de staat van een lager.
Die nieuw nog in doos zitten kan je na gemak nog 10 jaar gebruiken, laat me het anders omschrijven. Lagers die na 10k kilometers kapot gaan maybe???

Oh wacht!!! Jullie vervangen de lagers pas als ze kapot zijn dan hoeft je blok maar 5 keer van je frame af te halen???

Ik hoef mijn blok altijd maar een keer van het frame eraf halen... geen wonder dat mijn iedereen na een 70cc cilinder monteren 2 maanden verder een complete blok revisie nodig hebben....


Maar in het begin niet klagen zeker???
 
Misschien hebben die lagers ook maar 1000km gelopen in die 10 jaar. Wie weet.

Als ik echt iets leuk bouw, gaat er gewoon een betere krukas in, en natuurlijk alles nieuw.

Met een laagtoerige/tamme 70, waar de originele krukas het makkelijk aan kan... Gewoon kijken en voelen, als het goed is is het goed.
 
Back
Top