Is de carburateur van een snor bruikbaar voor een 80cc bromfiets?

DefiNiek

New Member
Hallo allemaal Niek weer,

Ik heb een winkel mand gemaakt omdat ik mijn Derbi Boulevard wil tunen maar nu denk ik dat mijn carburateur niet geschikt is voor dit. De Keihin CVK18 carburateur zit op een Piaggio 4T 2V blok. En nu ben ik voor sproeiers aan het kijken maar nu heb ik het idee dat mijn carburateur helemaal niet geschikt is voor dit, aangezien ik geen sproeier sets kan vinden boven de 60mm. Er zijn wel veel sproeiers beschikbaar voor de PWM modellen van Keihin, nou ben ik bezig met een opleiding data analyse gedaan dus begrijp ik vrij weinig van scooters. Lijkt me gewoon leuk om het te proberen. Dus aangezien er geen sproeiers beschikbaar zijn vanaf de maat 60 ga ik er van uit dat ik een nieuwe carburateur nodig heb. Of kan ik gewoon zo'n Nakaru sproeier set op de Keihin CVK doen? Nee neem ik aan maar ik vind geen normaal antwoord op Google.
 
Advertisement - register to remove this

niet 'iedere' vraag word 1 op 1 beantwoord op goolge of Brave;-)
uit diverse stukken pak je jouw info en daar ga je op verder...
niks in dit leven komt zo aangewappert...

leer de zoekmachine te gebruiken... stel de verkeerde vragen... zoek het goede antwoord uit.
 
Last edited:
niet 'iedere' vraag word 1 op 1 beantwoord op goole of Brave;-)
uit diverse stukken pak je jouw info en daar ga je op verder...
niks in dit leven komt zo aangewappert...

leer de zoekmachine te gebruiken... stel de verkeerde vragen... zoek het goede antwoord uit.
Klopt dat leer je met data analyse. Maar omdat ik geen verstand heb van de termen die gebruik worden in de complexe wereld van mechanica is het best moelijk om aan het goede antwoord te komen. En Chatgpt helpt erg goed mee, maar wanneer je aan dat ding überhaupt iets vraagt wat over maten gaat dan krijg je een antwoord zoals je hier beneden ziet.
Het is belangrijk om sproeiers te gebruiken die specifiek zijn ontworpen voor jouw carburateurmodel en compatibel zijn met de brandstoftoevoer en luchtstroombehoeften van jouw motor. Het gebruik van onjuiste sproeiers kan leiden tot slechte brandstof-luchtmengsels, ongewenste verbranding en verminderde prestaties.
Niet wat ik wil weten dus. Ik kan een algoritme schrijven maar mechanica is wat lastig wanneer je er geen verstand van hebt.

EDIT: Dit is mijn winkel lijst nu, best indrukwekkend bij elkaar gepleurd zonder verstand van mechanica of niet dan? Nog suggesties? Als je mij nog kan verwijzen naar het juiste vario gewicht ben ik helemaal blij en zal ik dit forum niet meer veder storen :) Reddit is toch veel beter.

 
Last edited:
en ik moet aardig zijn ....... en blijven.......
Een forum werkt pas goed wanneer de leden (en vooral een Well-Known Member) serieus kijken naar elk probleem en daar goed antwoord op geven, ongeacht de ervaring van de draft maker. Ik zit zelf veel op Arch Linux fora en heb wel 100 keer iemand geholpen die zijn laptop 'kapot' heeft gemaakt. Zo gaat dat nou eenmaal. Als je gewoon antwoord geeft in de termen die jij gewent bent en niet doet alsof dat persoon er geen verstand van heeft dan komt dat persoon er wel uit (uit ervaring).

Dus nee je hoeft niet aardig te zijn, doe alsof ik dom ben. En geef gewoon antwoord alsof ik er alles vanaf weet, en waarschijnlijk begrijp ik er niets van. Maar dan kan ik wel veder onderzoek doen met de termen die jij me hebt gegeven.

Kijk dit is een antwoord van chatgpt, met dit antwoord kan ik een stuk meer.
De werking van de rolletjes in de variateur is gebaseerd op centrifugale krachten en de krachten die worden uitgeoefend door de drukveer. Wanneer de motor versnelt, worden de rolletjes naar buiten geduwd door de centrifugale kracht, waardoor ze hoger in de variateurpulley komen. Hierdoor wordt de effectieve diameter van de variateurpulley vergroot, wat resulteert in een hogere overbrengingsverhouding. Dit leidt tot een hogere snelheid.

Aan de andere kant, wanneer de motor vertraagt of bij lagere snelheden, worden de rolletjes naar binnen getrokken door de drukveer. Hierdoor wordt de effectieve diameter van de variateurpulley verkleind, wat resulteert in een lagere overbrengingsverhouding. Dit zorgt voor een hoger koppel en betere acceleratie bij lagere snelheden.

Door het selecteren van rolletjes met verschillende gewichten kun je de overbrengingsverhouding van de variateur aanpassen. Lichtere rolletjes zullen eerder naar buiten worden geduwd, wat resulteert in een hogere overbrengingsverhouding en hogere topsnelheden. Zwaardere rolletjes zullen langer in de variateurpulley blijven, wat resulteert in een lagere overbrengingsverhouding en betere acceleratie bij lagere snelheden.
 
Vrij net verhaal.

Heb even je voertuig in google geworpen.
De carburateur ook.
Ik zie twee maal 4takt resultaten.

Lijkt mij prima te kunnen.
De maat 60 is niet meer dan 0,60 mm.
Nu ga ik geen advies geven om de sproeiers uit te boren want ik ben er geen voorstander van.
Inderdaad even de sproeier opmeten.
Overigens vermoed ik dat we gewoon over de reguliere 4mm sproeiers praten die in GY6, Piaggio, Vespa zitten.
Die zijn er in allerlei maten.

Winkellijst ziet er goed uit.
Tweakers opmaakje, link erbij en al. :)
 
Vrij net verhaal.

Heb even je voertuig in google geworpen.
De carburateur ook.
Ik zie twee maal 4takt resultaten.

Lijkt mij prima te kunnen.
De maat 60 is niet meer dan 0,60 mm.
Nu ga ik geen advies geven om de sproeiers uit te boren want ik ben er geen voorstander van.
Inderdaad even de sproeier opmeten.
Overigens vermoed ik dat we gewoon over de reguliere 4mm sproeiers praten die in GY6, Piaggio, Vespa zitten.
Die zijn er in allerlei maten.

Winkellijst ziet er goed uit.
Tweakers opmaakje, link erbij en al. :)
Ja dat dacht ik ook al hahaha.

Ja een vriend van mij die heeft dus wat meer verstand van scooters, en die reviseert vespa's in zijn vrije tijd. Hij heeft alleen nog nooit een scooter opgevoerd, dus ik moet het zelf maar een beetje uitzoeken met de onderdelen uit kiezen. Dus ik durf dat ding niet open te breken zonder die vriend er bij, dat meten moet een andere keer helaas. Ik denk dat je gelijk hebt over die sproeiers want alle onderdelen die ik in mijn winkelmand heb passen allemaal op de meeste vespa's en zips. Nu ben ik alleen bang dat ik mijn scooter nooit gaat starten tijdens het testen omdat er een veel te kleine sproeier in zit. En ik zie alleen maar sproeiers die geschikt zijn voor de Keihin PWK carburateur, ik durf er wel een gokje op te wagen maar wil het geld niet letterlijk weggooien hahaha.

EDIT: Ik ga maar een gokje wagen met deze set.
 
Durf me handen er wel voor in t vuur te steken dat die passen.

Carburateur los halen is overigens wss het eenvoudigste aan het hele motorblok.
Maargoed, lekker bestellen.
Alles in 1 x rammen door die maat.
 
Durf me handen er wel voor in t vuur te steken dat die passen.

Carburateur los halen is overigens wss het eenvoudigste aan het hele motorblok.
Maargoed, lekker bestellen.
Alles in 1 x rammen door die maat.
Oke, dan ga ik morgenmiddag gewoon voor de lol de carburateur los maken. Ik wil gewoon weten hoe het er uit ziet allemaal :tearsofjoy: Ik heb het allemaal besteld behalve de variorollen. Ik heb het opgezocht en ik begrijp het, maar ik heb geen idee welk gewicht ik moet nemen. Iets van 7.5 gram voor mijn gevoel. Want er zit nu volgen mij 6.5 in, maar die scooter dealer heeft op de offerte "variorollen 45km/u" gezet dus ik weet het gewicht niet zonder het te wegen.

EDIT: Oh wauw...
EDIT-2: Besteld :sweatsmile:
 
Last edited:
Zeker weten dat die rollenset wel de juiste maat is?

- Ja kan je doen dat los halen.
Echter komt er hier vaak voor 'Scooter start niet meer na vervangen sproeier etc.'
Zou het dan ook niet aanraden als je alleen maar vlot wilt rijden en niet zozeer zelf de kennis op doen.
Want ja, in theorie 1 x monteren en de rest van de leeftijd van de scooter mee rijden.

Hoe het eruit ziet vind je ook wel op youtube.
:tongueout:
 
Zeker weten dat die rollenset wel de juiste maat is?

- Ja kan je doen dat los halen.
Echter komt er hier vaak voor 'Scooter start niet meer na vervangen sproeier etc.'
Zou het dan ook niet aanraden als je alleen maar vlot wilt rijden en niet zozeer zelf de kennis op doen.
Want ja, in theorie 1 x monteren en de rest van de leeftijd van de scooter mee rijden.

Hoe het eruit ziet vind je ook wel op youtube.
:tongueout:
Ik heb nog mijn oude variorollen in mijn buddy liggen, gelukkig. Dus ik heb ze even opgemeten. Met het blote oog leken ze 19x15mm te zijn. Toen vond ik op deze website het standaardgewicht van Piaggio-scooters, en ik denk dat dit de juiste rollen moeten zijn. Er staat echter vermeld op de website: "Voor continu gebruik raden wij echter kant-en-klare gewichten aan."

Dus ik neem aan dat ik deze set moet bestellen en zodra ik het juiste gewicht weet, nog de bijpassende rolletjes moet halen. Of is dat onnodig?
 
Volgens mij is dat inderdaad de juiste maat.
Je zult uiteindelijk idd reguliere rollen n het juiste gewicht moeten kopen.
Die test rollen zijn iets van siliconen kapjes en niet slijtvast.
 
Volgens mij is dat inderdaad de juiste maat.
Je zult uiteindelijk idd reguliere rollen n het juiste gewicht moeten kopen.
Die test rollen zijn iets van siliconen kapjes en niet slijtvast.
Top! Heb de afstel set ook maar gelijk besteld. Ik kan wel een paar dagen met die rolletjes rijden neem ik aan, tot ze in de brievenbus liggen/
 
Exacte waardes heb ik niet, maar volgens mij kan je er wel een paar 100km mee rijden.
Zullen wss alleen veel sneller slijten.
Wat prestatieverlies met zich mee brengt.
Maarja wie boeit, gassen met die hap. :p

Verder wil ik je niet ontmoedigen, maar je hebt er ook rekening mee gehouden dat het opvoeren mss niet vlekkeloos verloopt en je wellicht een paar daagjes uberhaupt niet kan rijden?

In theorie is het zo moeilijk niet allemaal, maar eerste keer opvoeren (wat anders dan reviseren) is de kans op wat 'incompetentie' wel aanwezig.
 
Back
Top