Instelbare ECU op Zip euro 5

Jeroen2

Active Member
Beste mensen,



Niet alleen is de zomer goed van start gegaan, het is hier ook een beetje feest.
Ongeveer vanaf oktober vorig jaar ben ik bezig geweest met de installatie van een andere ECU op mijn Zip euro 5.(brom)
De eerste proefritten heb ik kunnen maken, en het verder afstellen zal ook nog tijd kosten, maar het is wel gelukt!
Dit leuke forum heeft daar zeker aan bijgedragen, inhoudelijk, maar ook qua motivatie. Wetend dat er nog een hoop andere (malle) mensen zijn die iets hebben met die kleine tweewielers.

Ik zal niemand aanraden hetzelfde te doen, want inmiddels heeft Polini iets moois op de markt gebracht: een ECU met verschillende standen/mappings, die ook geschikt is voor 80 cc. Voor geen 300 euri te koop, plug en play!
Maar ja, dat was er in oktober vorig jaar nog niet.
Om deze klus te klaren moest ik eerst weten hoe de injectie en ontsteking nu werkte bij deze nieuwe Zip. Vele uren besteed aan het onderzoeken van welk draadje waar naar toe gaat. En dan van die hele dunne draadjes, die echt niet makkelijk te solderen zijn.
En hierbij is het internet natuurlijk een enorme bron van kennis en hoe dingen te doen.

Inmiddels heeft de Zip qua ECU en injectie minder geheimen voor me, en kan ik jullie er meer over vertellen.
De uitlaat bijvoorbeeld, is goed zoals die is. Want de motor draait iets meer dan 9000 toeren, waarmee er nu een snelheid van tegen de 60 km mogelijk is. En hij is nog niet ingereden. De katalysator die er in zit, die hoef je er niet uit te slopen. Nog even over snelheid: er zit een gladde bus in de vario, dus dat zit wel goed.
Ook de doorlaat van de slang naar het luchtfilter is in orde.
Komende tijd zal ik af en toe een stukje schrijven over hoe het werkt bij deze Zip. En er zijn nog veel vragen. Dit resultaat is bereikt zonder een andere nokkenas. Komt dat door dat je zelf kunt instellen hoeveel benzine geïnjecteerd wordt? En hoe zal het gaan met een 80 cc?
Afijn, het is een kick om je laptop aan te sluiten op de Zip, en te zoeken naar de beste timing van de voorontsteking. Want dat kun je eigenlijk voor het hele toerenbereik doen. Je maakt zelf de mapping! Het is als toveren….

De ECU die ik monteerde komt uit Amerika, heet Microsquirt, kostte 460 euro, en is een kleiner en goedkoper broertje van de Megasquirt waar het een jaar of twintig geleden allemaal mee begon.
Naast de ontwikkeling van de ECU, liep ook een programma mee, TunerStudio, waarmee je contact maakt met de ECU, en zo de instellingen zichtbaar maakt en kunt ‘tunen’. Dit programma is in zijn basisuitrusting gratis te downloaden en dan kun je al zien wat er allemaal mee mogelijk is, ook al heb je m niet op een ECU aangesloten.
De startmotor van de Zip is trouwens ook goed. Zo vaak als ik lang heb gestart, moeten starten, wil je niet weten. Gisteren ontdekte ik dat er een koude start instelling op zit, die veel te rijk stond, en de motor bij het starten vaak meteen al verzoop.
(Mocht je meer willen zien van de Microsquirt, dan is SuperfastMatt een aanrader, evenals Robot Cantina. (op Youtube)

Als laatste voor vandaag: toen de Zip nog origineel was heb ik de voorontsteking gemeten via een stroboscoop, filmpje van gemaakt en kwam uit op ongeveer 42 graden maximale vervroeging. Is er iemand die dat ook eens kan meten?
Ik ga zo weer een stukje rijden…
 
Advertisement - register to remove this

Super leuk dat je dit allemaal doet en het ook aan ons mededeelt!!
Ik kijk er al naar uit over de stukken die je ga schrijven.

Vraagjes tussendoor, heb jij de standaard O2 sensor gebruikt, is dit een wide of een narrow band sensor? En heb jij een sensor geplaatst bij de inlaat die de temperatuur/druk meet? Zo nee, staat dat nog op de planning?

Andere youtubekanalen die tunerstudio gebruiken waar je (mogelijk) informatie vandaan kan halen zijn:
Making for motorsports (enkele filmpjes)
Speeduino (van josh steward, ook enkele filmojes)


Verder, Een amerikaan (travis) heeft ook een project gestart om scooters (voornamelijk gy6) om te bouwen van carburateur naar injectie, echter is het erg stil nu rond het project (nanoefi.com)


Vergeten te vertellen

Voor mensen die een carburateur hebben die toch iets willen programmeren/aanpassen
Via transmic.fr kan je een programmeerbare cdi kopen (ac,dc, en tci)
 
Last edited:
Super leuk dat je dit allemaal doet en het ook aan ons mededeelt!!
Ik kijk er al naar uit over de stukken die je ga schrijven.

Vraagjes tussendoor, heb jij de standaard O2 sensor gebruikt, is dit een wide of een narrow band sensor? En heb jij een sensor geplaatst bij de inlaat die de temperatuur/druk meet? Zo nee, staat dat nog op de planning?

Andere youtubekanalen die tunerstudio gebruiken waar je (mogelijk) informatie vandaan kan halen zijn:
Making for motorsports (enkele filmpjes)
Speeduino (van josh steward, ook enkele filmojes)


Verder, Een amerikaan (travis) heeft ook een project gestart om scooters (voornamelijk gy6) om te bouwen van carburateur naar injectie, echter is het erg stil nu rond het project (nanoefi.com)
Bedankt voor je reactie, en de tips om op Youtube verder te kijken.
De O2 sensor die erop zit is een narrow-band. Die kun je beter niet gebruiken wanneer je de mapping van de injectie nog moet ontwikkelen.
Ik heb gekozen voor een wideband, waarmee je veel makkelijker een goede mapping kunt bereiken. Met autotune moet je een stuk gaan rijden en dan doet het programma het betere afstelwerk.
De wideband is flink groter, M16 geloof ik, en liet de bug lassen op de plek waar de narrowband zat.
Het was een gok, want hij zit erg dicht bij de uitlaatpoort. Het mooie is dat er een ledje bij geleverd wordt die rustig knippert als ie opwarmt, gewoon brand wanneer alles werkt, en heel veel knippert als de bedrijfstemperatuur te hoog wordt. Hij wordt niet te heet.
Ik heb een andere Map sensor gebruikt dan die er al in zit, want daar kon ik geen gegevens over vinden. Op termijn moet ik nog eens bedenken hoe de originele Map sensor te calibreren is, bij welke onderdruk past welk voltage.
De 02 sensor is een Spartan2, van het merk Innovate.
Groeten!
 
Back
Top