Beste mensen,
Niet alleen is de zomer goed van start gegaan, het is hier ook een beetje feest.
Ongeveer vanaf oktober vorig jaar ben ik bezig geweest met de installatie van een andere ECU op mijn Zip euro 5.(brom)
De eerste proefritten heb ik kunnen maken, en het verder afstellen zal ook nog tijd kosten, maar het is wel gelukt!
Dit leuke forum heeft daar zeker aan bijgedragen, inhoudelijk, maar ook qua motivatie. Wetend dat er nog een hoop andere (malle) mensen zijn die iets hebben met die kleine tweewielers.
Ik zal niemand aanraden hetzelfde te doen, want inmiddels heeft Polini iets moois op de markt gebracht: een ECU met verschillende standen/mappings, die ook geschikt is voor 80 cc. Voor geen 300 euri te koop, plug en play!
Maar ja, dat was er in oktober vorig jaar nog niet.
Om deze klus te klaren moest ik eerst weten hoe de injectie en ontsteking nu werkte bij deze nieuwe Zip. Vele uren besteed aan het onderzoeken van welk draadje waar naar toe gaat. En dan van die hele dunne draadjes, die echt niet makkelijk te solderen zijn.
En hierbij is het internet natuurlijk een enorme bron van kennis en hoe dingen te doen.
Inmiddels heeft de Zip qua ECU en injectie minder geheimen voor me, en kan ik jullie er meer over vertellen.
De uitlaat bijvoorbeeld, is goed zoals die is. Want de motor draait iets meer dan 9000 toeren, waarmee er nu een snelheid van tegen de 60 km mogelijk is. En hij is nog niet ingereden. De katalysator die er in zit, die hoef je er niet uit te slopen. Nog even over snelheid: er zit een gladde bus in de vario, dus dat zit wel goed.
Ook de doorlaat van de slang naar het luchtfilter is in orde.
Komende tijd zal ik af en toe een stukje schrijven over hoe het werkt bij deze Zip. En er zijn nog veel vragen. Dit resultaat is bereikt zonder een andere nokkenas. Komt dat door dat je zelf kunt instellen hoeveel benzine geïnjecteerd wordt? En hoe zal het gaan met een 80 cc?
Afijn, het is een kick om je laptop aan te sluiten op de Zip, en te zoeken naar de beste timing van de voorontsteking. Want dat kun je eigenlijk voor het hele toerenbereik doen. Je maakt zelf de mapping! Het is als toveren….
De ECU die ik monteerde komt uit Amerika, heet Microsquirt, kostte 460 euro, en is een kleiner en goedkoper broertje van de Megasquirt waar het een jaar of twintig geleden allemaal mee begon.
Naast de ontwikkeling van de ECU, liep ook een programma mee, TunerStudio, waarmee je contact maakt met de ECU, en zo de instellingen zichtbaar maakt en kunt ‘tunen’. Dit programma is in zijn basisuitrusting gratis te downloaden en dan kun je al zien wat er allemaal mee mogelijk is, ook al heb je m niet op een ECU aangesloten.
De startmotor van de Zip is trouwens ook goed. Zo vaak als ik lang heb gestart, moeten starten, wil je niet weten. Gisteren ontdekte ik dat er een koude start instelling op zit, die veel te rijk stond, en de motor bij het starten vaak meteen al verzoop.
(Mocht je meer willen zien van de Microsquirt, dan is SuperfastMatt een aanrader, evenals Robot Cantina. (op Youtube)
Als laatste voor vandaag: toen de Zip nog origineel was heb ik de voorontsteking gemeten via een stroboscoop, filmpje van gemaakt en kwam uit op ongeveer 42 graden maximale vervroeging. Is er iemand die dat ook eens kan meten?
Ik ga zo weer een stukje rijden…
Niet alleen is de zomer goed van start gegaan, het is hier ook een beetje feest.
Ongeveer vanaf oktober vorig jaar ben ik bezig geweest met de installatie van een andere ECU op mijn Zip euro 5.(brom)
De eerste proefritten heb ik kunnen maken, en het verder afstellen zal ook nog tijd kosten, maar het is wel gelukt!
Dit leuke forum heeft daar zeker aan bijgedragen, inhoudelijk, maar ook qua motivatie. Wetend dat er nog een hoop andere (malle) mensen zijn die iets hebben met die kleine tweewielers.
Ik zal niemand aanraden hetzelfde te doen, want inmiddels heeft Polini iets moois op de markt gebracht: een ECU met verschillende standen/mappings, die ook geschikt is voor 80 cc. Voor geen 300 euri te koop, plug en play!
Maar ja, dat was er in oktober vorig jaar nog niet.
Om deze klus te klaren moest ik eerst weten hoe de injectie en ontsteking nu werkte bij deze nieuwe Zip. Vele uren besteed aan het onderzoeken van welk draadje waar naar toe gaat. En dan van die hele dunne draadjes, die echt niet makkelijk te solderen zijn.
En hierbij is het internet natuurlijk een enorme bron van kennis en hoe dingen te doen.
Inmiddels heeft de Zip qua ECU en injectie minder geheimen voor me, en kan ik jullie er meer over vertellen.
De uitlaat bijvoorbeeld, is goed zoals die is. Want de motor draait iets meer dan 9000 toeren, waarmee er nu een snelheid van tegen de 60 km mogelijk is. En hij is nog niet ingereden. De katalysator die er in zit, die hoef je er niet uit te slopen. Nog even over snelheid: er zit een gladde bus in de vario, dus dat zit wel goed.
Ook de doorlaat van de slang naar het luchtfilter is in orde.
Komende tijd zal ik af en toe een stukje schrijven over hoe het werkt bij deze Zip. En er zijn nog veel vragen. Dit resultaat is bereikt zonder een andere nokkenas. Komt dat door dat je zelf kunt instellen hoeveel benzine geïnjecteerd wordt? En hoe zal het gaan met een 80 cc?
Afijn, het is een kick om je laptop aan te sluiten op de Zip, en te zoeken naar de beste timing van de voorontsteking. Want dat kun je eigenlijk voor het hele toerenbereik doen. Je maakt zelf de mapping! Het is als toveren….
De ECU die ik monteerde komt uit Amerika, heet Microsquirt, kostte 460 euro, en is een kleiner en goedkoper broertje van de Megasquirt waar het een jaar of twintig geleden allemaal mee begon.
Naast de ontwikkeling van de ECU, liep ook een programma mee, TunerStudio, waarmee je contact maakt met de ECU, en zo de instellingen zichtbaar maakt en kunt ‘tunen’. Dit programma is in zijn basisuitrusting gratis te downloaden en dan kun je al zien wat er allemaal mee mogelijk is, ook al heb je m niet op een ECU aangesloten.
De startmotor van de Zip is trouwens ook goed. Zo vaak als ik lang heb gestart, moeten starten, wil je niet weten. Gisteren ontdekte ik dat er een koude start instelling op zit, die veel te rijk stond, en de motor bij het starten vaak meteen al verzoop.
(Mocht je meer willen zien van de Microsquirt, dan is SuperfastMatt een aanrader, evenals Robot Cantina. (op Youtube)
Als laatste voor vandaag: toen de Zip nog origineel was heb ik de voorontsteking gemeten via een stroboscoop, filmpje van gemaakt en kwam uit op ongeveer 42 graden maximale vervroeging. Is er iemand die dat ook eens kan meten?
Ik ga zo weer een stukje rijden…