Inrijden gietijzeren cilinder

Hai,

Ik heb sinds kort een nieuwe cilinder laten monteren op mijn Yamaha aerox 2t uit 2003 (gietijzeren van mezoly) hoe kan ik deze het beste inrijden en waar moet ik echt op letten. en kan iemand mij ook uitleggen hoe ik het beste kan mengen en hoe ik kan achterhalen wat mijn mengverhouding is want snap er niet echt veel van.

mvg
 
Advertisement - register to remove this

20ml olie per liter benzine. = 1 op 50 verhouding.
Inrijden google chekken.
Maar het zal weinig boeien., als hij gewoon is afgesteld door een dealer dan zal er weinig fout gaan.
Eerste 50km niet teveel op topsnelheid rijden.
Daarna gewoon gaan.
 
Gewoon wat spelen met het gas.
De eerste 100 km af en toe van kwart gas tot 3/4 gas, na de 100 km ook af en toe vol gas .
Op die manier word de cilinder niet lui en kan alles goed inlopen .
De mengverhouding ga je niet uit kunnen rekenen die de oliepomp van het carter naar de cilinder toe stuurt.
Normaal zou dat 1 liter olie per 50 liter benzine zijn als alles goed gaat ,
maar de eerste 250 km met inrijden kan je beter een mengverhouding van 1 liter olie per 40 liter benzine aan houden.

1 op 40 zou uit komen als 25 ML olie per liter benzine , dat is 5 ML meer dan als het 1 op 50 is.
Dus als er 5 liter benzine in je tank zit en je rijd met de oliepomp, dan doe je 5 x 5 ml olie in de tank om het toch rond de 1 op 40 te krijgen.
 
Gewoon wat spelen met het gas.
De eerste 100 km af en toe van kwart gas tot 3/4 gas, na de 100 km ook af en toe vol gas .
Op die manier word de cilinder niet lui en kan alles goed inlopen .
De mengverhouding ga je niet uit kunnen rekenen die de oliepomp van het carter naar de cilinder toe stuurt.
Normaal zou dat 1 liter olie per 50 liter benzine zijn als alles goed gaat ,
maar de eerste 250 km met inrijden kan je beter een mengverhouding van 1 liter olie per 40 liter benzine aan houden.

1 op 40 zou uit komen als 25 ML olie per liter benzine , dat is 5 ML meer dan als het 1 op 50 is.
Dus als er 5 liter benzine in je tank zit en je rijd met de oliepomp, dan doe je 5 x 5 ml olie in de tank om het toch rond de 1 op 40 te krijgen.
Ik ben bang dat ik de cilinder gelijk stuk rij maar dus eerste 100km dus geen volgas? Daarna af en toe? En altijd goed warm laten lopen toch en bij hoeveel km kan ik weer lekker gewoon gassen? Ik zal de eerste paar km maar niet boven 30kmu gaan
 
Beste is naar mijn idee.

Extra erbij smeren dat die wat rijker staat. En dan kan je denk ik een olie goedje erin doen dat voor inrijden bedoeld is.

Daarnaast is belangrijk dat de sproeier niet te arm staat.. En de motor bij koud altijd rustig warm rijd zonder continu vol op het gas te zetten..

Als je hem goed wilt inrijden zou ik vooral niet te hard willen en gewoon rond de 35 /40 op de teller houden en dan een zo laag mogelijk toerental op zoeken. (meer toeren betekend niet dat die sneller is ingereden, kan er wel voor zorgen dat je je zuigerenveren ermee beschadigd.

Dan zeker de 400km aanhouden.. Tijdens het rijden voel je al snel of dat die nog wat rauw rijd, en dan zou ik zeker nog even wat rustig aan doen..

Ook word er vaak gezegd dat als je te langzaam gaat je een stoot rand in je cilinder krijgt.. Dat gebeurd nog niet bij 400 of 500km gereden te hebben, wel als je naar inrijd periode zo door blijft rijden..

Het ligt ook aan de kwaliteit van de cilinder hoe lang het inrijden duurt.. Een cilinder met minimale bramen is eerder ingereden dan een cilinder die slecht is afgewerkt.



Hierboven, spelen met het gas heb ik ook ooit eens gedaan bij inrijden, daarmee wel de zuigerveren mee verprutsen..
Beste is je gas gewoon beetje openen en dan beetje opvoeren dat je op een rustige snelheid de 35 / 40 op teller haalt.
En beter gewoon op rustige toeren laten inlopen. Dus niet hele tijd versnellen en aan je gas hangen, is bepaald niet goed voor de cilinder.

Overigens is een 2takt cilinder wel sneller ingereden dan een 4takt cilinder..

Merkte bij mijn new fly 4t 2valve pas een beetje verschil na 1000km..
 
Last edited:
Zorg eerst dat de carburateur prima is afgesteld. De eerste ritjes kort houden zodat het niet te heet wordt.

Je kunt gerust af en toe door trekken. Topsnelheid nog even vermijden.

Na 100km is het handeltje echt wel ingelopen en dan kun je ermee doen wat je wilt.

Extra smeren is opzich prima maar zorgt mogelijk ook voor extra koolafzetting.
 
Beste is naar mijn idee.

Extra erbij smeren dat die wat rijker staat. En dan kan je denk ik een olie goedje erin doen dat voor inrijden bedoeld is.

Daarnaast is belangrijk dat de sproeier niet te arm staat.. En de motor bij koud altijd rustig warm rijd zonder continu vol op het gas te zetten..

Als je hem goed wilt inrijden zou ik vooral niet te hard willen en gewoon rond de 35 /40 op de teller houden en dan een zo laag mogelijk toerental op zoeken. (meer toeren betekend niet dat die sneller is ingereden, kan er wel voor zorgen dat je je zuigerenveren ermee beschadigd.

Dan zeker de 400km aanhouden.. Tijdens het rijden voel je al snel of dat die nog wat rauw rijd, en dan zou ik zeker nog even wat rustig aan doen..

Ook word er vaak gezegd dat als je te langzaam gaat je een stoot rand in je cilinder krijgt.. Dat gebeurd nog niet bij 400 of 500km gereden te hebben, wel als je naar inrijd periode zo door blijft rijden..

Het ligt ook aan de kwaliteit van de cilinder hoe lang het inrijden duurt.. Een cilinder met minimale bramen is eerder ingereden dan een cilinder die slecht is afgewerkt.



Hierboven, spelen met het gas heb ik ook ooit eens gedaan bij inrijden, daarmee wel de zuigerveren mee verprutsen..
Beste is je gas gewoon beetje openen en dan beetje opvoeren dat je op een rustige snelheid de 35 / 40 op teller haalt.
En beter gewoon op rustige toeren laten inlopen. Dus niet hele tijd versnellen en aan je gas hangen, is bepaald niet goed voor de cilinder.

Overigens is een 2takt cilinder wel sneller ingereden dan een 4takt cilinder..

Merkte bij mijn new fly 4t 2valve pas een beetje verschil na 1000km..
Bedankt ik zal hier op letten
Post automatically merged:

Bedankt ik zal hier op letten
Beste is naar mijn idee.

Extra erbij smeren dat die wat rijker staat. En dan kan je denk ik een olie goedje erin doen dat voor inrijden bedoeld is.

Daarnaast is belangrijk dat de sproeier niet te arm staat.. En de motor bij koud altijd rustig warm rijd zonder continu vol op het gas te zetten..

Als je hem goed wilt inrijden zou ik vooral niet te hard willen en gewoon rond de 35 /40 op de teller houden en dan een zo laag mogelijk toerental op zoeken. (meer toeren betekend niet dat die sneller is ingereden, kan er wel voor zorgen dat je je zuigerenveren ermee beschadigd.

Dan zeker de 400km aanhouden.. Tijdens het rijden voel je al snel of dat die nog wat rauw rijd, en dan zou ik zeker nog even wat rustig aan doen..

Ook word er vaak gezegd dat als je te langzaam gaat je een stoot rand in je cilinder krijgt.. Dat gebeurd nog niet bij 400 of 500km gereden te hebben, wel als je naar inrijd periode zo door blijft rijden..

Het ligt ook aan de kwaliteit van de cilinder hoe lang het inrijden duurt.. Een cilinder met minimale bramen is eerder ingereden dan een cilinder die slecht is afgewerkt.



Hierboven, spelen met het gas heb ik ook ooit eens gedaan bij inrijden, daarmee wel de zuigerveren mee verprutsen..
Beste is je gas gewoon beetje openen en dan beetje opvoeren dat je op een rustige snelheid de 35 / 40 op teller haalt.
En beter gewoon op rustige toeren laten inlopen. Dus niet hele tijd versnellen en aan je gas hangen, is bepaald niet goed voor de cilinder.

Overigens is een 2takt cilinder wel sneller ingereden dan een 4takt cilinder..

Merkte bij mijn new fly 4t 2valve pas een beetje verschil na 1000km..
ik hoor ook vaak dat je af en toe wel vol gas moet anders krijg je een “luie cilinder” klopt dit?
 
Last edited:
Dat is inderdaad een broodje aap verhaal..

Vroeger reed ik mijn eerste scooter ook sloom in (was zelfs het advies om niet harder te gaan dan 35 km per uur)volgens de dealer.

En had me ook aan de 500km / 600km gehouden.. Resultaat was een goed draaiende cilinder waarvan de zuigerveren geen optater hebben gehad.
Liep heel mooi, en geen trillingen of vibratie op te merken.


Toen dacht ik eens, heb ik al die tijd nou gewoon te sloom gereden.. (want iedereen praten over even beetje inrijden en dan normaal gaan rijden..

Ja en ik volgde het advies op om ongeveer 200km rustig te doen, en dan continu op het gas en van het gas af..
Bij al die cilinders die ik zo hebt ingereden hadden allemaal zuiger veer problemen. Of waren gewoon allemaal slecht in gereden of gewoon afgetrapt..


Dat je niet te hard moet rijden heeft een reden... De cilinderwand is nog erg rauw, en de zuiger en veren ook.

Als je de zuiger met veren door die cilinderwand keiheid gaat douwen, krijg je natuurlijk een hoop weerstand.
Er zit natuurlijk olie om te smeren, maar ondanks dat zal die altijd meer weerstand hebben.

Zuiger zal niet 1.2.3 kapot lopen omdat er rondom een hele kleine speling zit en natuurlijk de smeer olie.

De zuigerveren zitten direct op de cilinder wand.. Dus als je te te ruw er mee gaan rijden, zal je altijd de zuigerveren veel te zwaar belasten en lopen dan ook niet mooi in.

Dus door je snelheid laag te houden is je toerental ook lager, dus de stress op de zuigerveren worden minder.

Uiteraard wil je een mooi haaks fijn slijt vlak aan je zuigerveren hebben, zodat ze daarop kunnen glijden. En zodat ze goed afsluiten.
En door goed in te rijden verleng je ook de levensduur van die onderdelen.
 
Ik heb altijd max 100 km ingereden. En in die eerste 100km trok ik hem ook weleens flink door, maar nooit meer dan een seconde of 10.

Nooit negatieve ervaringen mee gehad op de levensduur van de cilinder.

Doe wat je prettig vindt is mijn advies.
 
100km inrijden is totaal niet nodig. Goede mengverhouding is belangrijk maar beetje goeie olie nog belangrijker.

Meeste hier zijn het vaak niet eens met die niet inrijden uitspraken van mij, maar als jij 10km rustig beetje die cilinder op temperatuur laat komen. Beetje spelen met je gas dan kun je na 10km ook al prima paar keer volgas hoor. Doe ik zelf ook altijd zo en geen centje pijn.
 
100km inrijden is totaal niet nodig. Goede mengverhouding is belangrijk maar beetje goeie olie nog belangrijker.

Meeste hier zijn het vaak niet eens met die niet inrijden uitspraken van mij, maar als jij 10km rustig beetje die cilinder op temperatuur laat komen. Beetje spelen met je gas dan kun je na 10km ook al prima paar keer volgas hoor. Doe ik zelf ook altijd zo en geen centje pijn.
Ik gebruik gewoon castrol welke mengverhouding zal ik gebruiken nu met nieuwe cilinder?
 
meer olie vertraagt het inrijden mogelijk zelfs: in oude viertaktmotoren gaat voor het inrijden "slechte" olie (minerale) zodat de onderdelen gecontroleerd op elkaar kunnen inslijten. als je er super-de-hyper olie in doet,, gebeurt dit juist niet. ik zeg niet dat je bij het inrijden van een 2t nou olie van de action moet gebruiken!
ik smeer mijn 2takts helemaal niet meer met olie, krijgen allemaal triboron 2 stroke formula. kettingzaag, bladblazer, tomos en buitenboordmotoren lopen er allemaal prachtig op en roken de helft minder..
 
Dit onderwerp is hier al 20 jaar besproken.
Je had al 5 scooters in kunnen rijden.
Je 50cc halve zoly gaat niet stuk als je er 1 op 50 voor gaat mixen.

De eerste reactie op dit bericht is een coulance.
Los van alle verhaaltjes hier, als jij een paar rondjes door de straat rustig rijdt, 1 op 50 mixt met action olie.
En daarna volgas.

Hij gaat echt niet stuk.
Er heeft vroeger een keer een sjonnie gezegd dat je je cilinder MOET inrijden en nu 20 jaar later krijg je dit soort topics waarvan er al tig zijn.


De vraag 'wat is koolafzetting' kun je toch gewoon in google intikken?

Overigens had je dat ook met je hele topic kunnen doen.

smula-dienblad-transparant__12979_pe091936_s5.jpg
 
Back
Top